Forum > Newbie Forum

Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
JeroenbrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 12-4-2016
Berichten: 5
6-3-2007 00:17
mee eens, ik was me rond geschrokken dat er over dit soort bedragen gesproken wordt op het newbie forum, ik wil alleen harmsen meegeven dat je niet te veel geld aan "b" merken moet uitgeven.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-3-2007 00:20

jeroenbr schreef:

ik wil alleen harmsen meegeven dat je niet te veel geld aan "b" merken moet uitgeven.
Onzin, ligt eraan of je nieuw of tweedehands wil kopen.
De meyer set was namelijk een occasion.

Martin.
kvm entertainment
JeroenbrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 12-4-2016
Berichten: 5
6-3-2007 00:26
altijd tweede hands meyer dus
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
6-3-2007 16:00
Je bent niet de enige die zorg draagt over de merkkeuze. Ook begrijp ik dat dit gewoon een vreemd topic is voor in het 'newbie-forum'. Misschien moet ik dit maar eens toelichten.

Ten eerste was mijn intentie door dit topic te posten in een newbie forum, dat over het algemeen dieper wordt ingegaan op een uitleg en er geen 'kleinigheden' worden overgeslagen, waardoor newbies een tekst niet meer kunnen begrijpen. Nu ben ik geen expert op dit gebied, nog doe ik dit hobbymatig of in mijn vrije tijd, maar dankzij mijn technische achtergrond heeft dit wereldje wel mijn aandacht gewekt. In eerste instantie wou ik dit topic ook maken in het gewone geluidsforum, maar door bovengenoemde redenenen is uiteindelijk de hele tekst ctrl-c + ctrl-v in dit forum gezet. Een totale newb ben ik ook weer niet echter.

Ten tweede, over het budget. Oorspronkelijk had ik 8000 gebudgeteerd voor geluid, en de overige 7000 voor zaken zoals VMB-statieven, Martin scans, truss-balken en stroboscopen, rookmachine etc, dus de lichteffecten. Voor 15.000 euro, hoeveel ik dit al vind, koop je echter nog vrij weinig. Dus inmiddels is het budget lichtelijk uitgebreid door te gaan voor de iets betere modellen, vooral bij de lichteffecten, CD-spelers en mengpanelen. Op dit moment zit ik op 17.500 euro, erg veel inderdaad om zomaar te gaan kopen nadet enkele, onbekende personen een mening hebben gegeven dat het eventueel wel zou kunnen, wel goed was, echt niet kon, prutkwaliteit was etc. Dat gaat natuurlijk niet. Het is niet zo dat zodra genoeg mensen hier instemmend reageren ik een belletje pleeg om vervolgens 17.500 armer en een installatie rijker de volgende week een beetje te gaan 'spelen' met de ingekochte apparatuur. Volstrekt niet.

Tuurlijk worden er, zoals ook al reeds genoemd, verschillende offertes aangevraagd. Daarnaast ben ik gelukkig, en toch ook weer helaas, niet de persoon die uiteindelijk de beslissing moet nemen, ik zet alleen zaken op een rijtje. Mijn bedoeling met dit topic was om een redelijke, afdoende installatie neer te zetten tegen een lage prijs. Natuurlijk zou het veel mooier zijn om een EAW set neer te zetten, of een andere, met crest, wellicht lab-gruppen, als versterker en mooie EQ's erbij. Echter, dit specifieke voorstel is meer het absolute budget voorstel, met minder geld doe je niet meer fatsoenlijk mee. Want we praten op dit college nou niet bepaald over experts die met de apparatuur gaan werken. Ik zou al lang blij zijn als er iemand in slaagt om een EQ uberhaupt juist aan te passen, of de gain juist te gebruiken, of alle kabels netjes, zorgvuldig en correct aansluiten. Dit blijkt al meestal een hele opgave te zijn. Daarom vind ik, als ik heel eerlijk ben, jammer dat er het beste wordt binnengehaald om vervolgens de installatie onjuist te gebruiken. Voorbeeldje: Behringer wordt beschouwd door het gros van alle gebruikers, zeg eens 98%, als een absoluut A-merk, en dan praten we hier over de Behringer Eurodesk SL-3242FX-Pro bijvoorbeeld, wat dan een absoluut top-mengpaneel zou zijn, met wellicht zelfs teveel mogelijkheden. Ander voorbeeldje: er wordt niet gesproken over mono, bridge dan wel stereo, maar gewoon over rechter, linker en aan de middelste moet je niet komen, of de kabeltjes moeten in het bovenste gaatje wat dan toevallig overeenkomt met een line-ingang, behalve bij nummer 6 die in de phono moet omdat de line ingang hier geen goed signaal geeft (oftewel ruist). Maw er wordt wat afgeprutst met alle (huidige) apparatuur, dus ik moet ook nog eens gaan kijken naar alle benodigde regelgeving om de apparatuur tegen de gebruikers te beschermen, aangezien deze gebruikers de beperkende factor voor het grootste gedeelte zullen zijn (bijv. microfoons voor boxen opstellen, werkt altijd heel erg goed, en ook nog verbaast zijn wanneer er een 'vreemd' geluid komt..)

Wat ik wil aangeven is het volgende: ik ben allang blij als ik er überhaupt in slaag om DAP pro spul te krijgen, eerst werd bijv. gekeken naar NJD boxen met Celestion speakers, met een merk 'x' versterker van 1200 watt voor 300 eu. Hoewel ik deze set inderdaad niet zo willen gebruiken als een zichzelf respecterend ondernemer, kan dit college deze set toch bestempelen als een vooruitgang. Een college zal nooit state-of-the-art spullen gaan kopen, en helaas waarschijnlijk ook niet met deze apparatuur. Computers op colleges: ik zou zelfs niet durven als inbreker om zo'n computer mee te nemen. Zelfde geld voor televisies, radio's, beamers en zelfs busjes. En zo slecht is DAP-pro ook niet, als er bedrijven zijn die toch dit setje bijvoorbeeld voor 750 mensen op 3/4 vermogen moeiteloos al 4 jaar gebruiken.

Om onnodige discussies te verkomen: tuurlijk ben ik met je eens dat ze liever nog eens 10.000 investeren en echt goed spul kopen, helemaal mee eens. Bij een college echter, spelen helaas ook andere factoren mee. En dan is het toch weer gelukkig dat niemand het verschil zal gaan merken, of dit verschil niet weet. Ik heb namelijk wel verhalen gehoord dat recentelijk nog voor een schoolfeest een installatie werd gehuurd (met een aanschafwaarde van 50.000 eu, merken weet ik dus niet want ik heb het later gehoord), de DJ werkte met een normaal 10 kanaals PA mengpaneel (zonder effecten) in combinatie met een aantal half-funcionerede CD-spelers en waarvan de verhuurder ook nog eens trots over zijn versterkers twv 5000 eu vertelde terwijl de hele zaak alleen in mono kon draaien vanwege een 'onbekend' probleem in de versterkers... dan vergeet ik nog dat iedereen na afloop natuurlijk last had van ruisende tonen in het oor. (tjah. kan ook niet helpen dat ik dit achteraf heb gehoord, maar toch, als verschillende verantwoordelijken hetzelfde beweren wie ben ik dan om te zeggen dat dit een 'kul'verhaal is). Dus je kan altijd vraagtekens zetten bij kwaliteit, zelfs onafhankelijk van A- of B-merk.

Ik zal toch altijd mijn best doen om het beste eruit te slepen, alleen als ik realistisch ben, ben ik bang dat ik met bovengenoemde dingen al mijn handen mag dichtknijpen, gezien mijn verwachtinging die ik heb over dit college.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
7-3-2007 13:07
Tja ik denkt persoonlijk dat de DAP set prima zal voldoen. Ben het er helemaal mee eens dat meyer e.d. mooier is, maar als een schoolbestuur daar geen geld voor heeft en huiverig is voor 2e hands apparatuur denk ik dat je een heel eind komt.

Met betrekking tot het aansluiten, dat is een kwestie van mooie connector panelen maken e.d. Ik heb dat eens eerder voor een school gedaan (icl labeltjes e.d.) en mocht je daarin geïntereseert zijn mag je me mailen. Kost een paar knaken, maar scheeld een hoop brokken.

Verder vind ik het vaak al snel zaak om te investeren in hufterproof apparatuur bij dit soort dingen, met goede beveiligingen en goede faders. Niet dat de gebruikers altijd hufters zijn, maar wel al snel onwetend. Een goede processor bijvoorbeeld (ik wil daarin nogsteeds de xilica aanraden) welke met een wachtwoord af te schermen is oid scheeld al een hoop aan schade die je de speakers toe zou kunnen brengen bij verkeerd gebruik.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
22-3-2007 17:00
Mensen,

Heb het hele topic doorgespit en kom tot de conclusie dat jullie het of hebben over (met alle respect) de mindere merken als DAP aan de ene kant en Meyer aan de andere kant.

Zelf werken wij vaak met Work-pro / Equipson, prijs technisch zijn deze zeer gunstig en de geluidskwaliteit is uitstekend! De volgende set zou ik aanraden, blijft ook binnen budget en voldoet aan alle mogelijkheden. (je zit dicht bij mij in de buurt, kunnen wel een keer luisteren).

Moet nu even weg, maar post vanavond een fijne setting. Binnen budget, feest set en zaalset incl licht ongeveer 15000,-.

Tot vanavond

Groeten,

Albert
Mr. Jameson...
GreupStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2004
Laatste: 15-5-2021
Berichten: 34
22-3-2007 23:28
Kijk voor de lol eens naar B-52. Ik denk dat je aan een dubbele matrix 2000set waarbij je de toppen appart versterkt (is eigenlijk een actief setje namelijk) misschien al genoeg hebt. (dat durf ik zo aan de hand van foto's niet met zekerheid te zeggen natuurlijk)

Hier in de buurt worden ze ingezet met 2sub en 2 topjes voor schoolfeesten tot een mannetje of 600. Ook hebben ze laatst als main set opgetreden op een talentenjacht (600 man ruim!).

talentenjacht
schoolfeest

Toen ik voor het eerst het geluidsetje zag dacht ik... Dit wordt niets, hoezo zouden we dit ingodsnaam hier gaan opbouwen.... Toen ik eenmaal over het setje stond te draaien heb ik me alleen maar staan verbazen over het rendement, en prijskwaliteits verhouding.

Het setje kost je 2626,00 euro excl. per set. Je hebt er zeker 2 nodig, maakt 5252,00euro excl. Ik raad je aan om de topjes appart te versterken, en hier dus ook nog wat budget vooruit te trekken. Voor jou schooldoeleinde denk ik dat dit setje wel geschikt is, en daarbij hou je nog wat centjes over voor andere dingen. Natuurlijk zou je ook wel voor de veel duurdere reeksen van B-52, en andere merken kunnen gaan maar ga eerst een luisteren, en geef geen overbodig geld uit.

Momenteel kent B-52 dacht ik slechts 1 impoteur in nederland. (moet je even op google uitzoeken)
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
23-3-2007 17:33
Zoals gezegd de set die ik in mijn hoofd had:

Feest, (met andere speakerserie kan het goedkoper):
2 x wpro 215 (1000wrms, 4ohm, max spl 133)
2 x wpro 218s (1200 wrms, 4ohm, max spl 134)
2 x Xtreme 3200 (2 x 1600w op 4 ohm)
1 x wcr 35 (3 way x-over met limiter)
1 x RTP 8 (19" 8u Flightcase, met wielen)
Richtprijs: 7000,-
1 x Denon DN 4500 dubbele cd-speler
1 x Ecler MAC 40v 19" mengdoos
1 x rack 624 (work case voor cd-speler en mengtafel)
Richtprijs: 1300,-

Theater/kerk/spraak (ophangen):
6 x WND 6 (wit/zwart, 200wrms, 8ohm, max spl 119)
4 x WND 8 (wit/zwart, 250wrms, 8ohm, max spl 122)
Diverse beugels voor ophanging mogelijk
5 x WEP 600 versterker (2x300w op 4ohm en 2 x 200w op 8ohm)
1 x WM 12x (12 kanaals mengtafel met aux etc..)
Richtprijs: 3000

Truss:
2 x LW 130 (wind-up statief 3m, 100kg)
2 x AW 135 (adapter)
3 x WTX 29/200 (triangle 30/30/30)
Richtprijs: 1420,-

Licht:
2 x t4 (dmx dimmer four bar)
1 x scan dmx DMX scan tafel
1 x scan 1624, 16 kan. Dmx tafel
2 x Strobe 1500 (dmx 2 chan, 1500watt lamp)
1 x LX 100 RGY (3color laser 100mw)
8 x par 64 behuizing
8 x GE, 500watt NFL
4 x dmx scan 250 (6 kan dmx scanner)
Richtprijs:3500,-

Totaal komt deze set op een bedrag van ongeveer: 16220,- inclusief de BTW. (bedragen heb ik bij mijn leverancier weg).

De set lijk mij op deze manier prima, hij voldoet aan de zaal functie (spraak etc), voor de extra bass dimensie in een toneel stuk trek je gewoon een baskast van de Feest set mee. Verder lijk mij het licht voldoende voor een feest, van alle facetten is men voorzien. De rigging kan beter maar lijkt mij gezien het budget ook voldoende, wind-up heb ik gekozen vanwege het gebruiksgemak.

De feestset heb ik in principe zo optimaal mogelijk gemaakt, deze set kan nog wel 2500 euro goedkoper, maar dan ga je snijden in kwaliteit en dat zou ik je ten zeerste afraden.

Flightcases zou ik laten bouwen door de techniek-sectie van dit college, dit omdat dit als school project zou kunnen en het nogal in de kosten scheelt.

Hoop dat je hier wat mee kunt,

Heb je vragen? Mail dan even…

Albert
Mr. Jameson...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-3-2007 19:20

abnpranger@home.nl schreef:

Mensen,

Heb het hele topic doorgespit en kom tot de conclusie dat jullie het of hebben over (met alle respect) de mindere merken als DAP aan de ene kant en Meyer aan de andere kant.

Zelf werken wij vaak met Work-pro / Equipson, prijs technisch zijn deze zeer gunstig en de geluidskwaliteit is uitstekend!
Work is voor een deel net zo hard OEM als Dap en Showtec...
Light Image
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
24-3-2007 17:05
Deels,

Kan zijn, echter de zware geluidsapparatuur, de theater spullen en de rigging zeker niet, de t-bar ook zeker niet. Het enige wat OEM is, is de laser/strobo en scans.

Verder echt niets...
Mr. Jameson...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)