Forum > Newbie Forum

Soundcraft MH3

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
11-2-2007 19:38
Wat men nog wel eens wil doen voor de zang is de buitenste twee gebruiken voor gebruiken voor de stem en de middelste voor een totaalmixje van de band zelf.

Zie hier een voorbeeld van Relax
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
11-2-2007 20:47
Klopt, maar dan zit je wel aan de twee groepen happy :)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
11-2-2007 22:48
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Hier heb ik echt veel aan.

Om toch nog even door te gaan op de monitoring (ik weet dat het niet helemaal binnen de topic past, maar we zijn nu al redelijk op dat spoor)...

Stel je maakt een goede monitormix voor band 1, die zijn klaar en band 2 prikt in. Ik neem aan dat die niet een hele set met nieuwe kanalen hebben toegewezen gekregen (bijv. band 1 kanaal 1-16, band 2 17-25 etc...), anders zou je voor 3 bandjes al een flinke mixerbak nodig hebben (of zit ik er nu juist helemaal naast?). Hoe zorg je dan dat die monitormix toch weer goed is, aangezien deze band waarschijnlijk een andere balans heeft dan band 1? Je kan op dat moment niet communiceren met de band, wat tijdens de soundcheck wel kan.

Hoe pak je zoiets aan? Geef je inderdaad alle bands eigen kanalen, waardoor je een grote mixer moet gaan gebruiken? OF leg je op de een of andere manier de verschillende mixen vast en stel je de boel volgens die informatie per band in?
Volgende keer Peter!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
11-2-2007 23:53
Bij twee bands zou je nog met verschillende kanalen kunnen werken(als ze soundchekken). Als dat niet past worden de instellingen nog wel eens opgeschreven. Mocht je daar geen zin in hebben(of er is geen soundcheck) dan gaat het op de gok. Als je al vaker met de band gewerkt hebt kan je meestal ook wel een standaardinstelling in elkaar flansen. Als je niet weet wat ze willen begin je met ieder voor zich.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
12-2-2007 20:36
Ten slotte (denk ik):
Voor de monitormix wordt vaak een 2e mixer gebuikt. Deze heeft echter liefst wel direct outputs nodig, om de kanalen door te lussen naar de FOH. Stel dat je monitormixer dit niet heeft, kun je dan gewoon XLR splitters gebruiken (evt in een doosje geklust) of is dat te gevoelig voor storingen?
Volgende keer Peter!
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
12-2-2007 22:03
De twee meest geziene opties...

optie 1:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft zowel inputs als outputs op het stageblok (zou je kunnen zien als XLR splitters inderdaad (want die zitten in het blok gewoon keihard op elkaar doorgelust).
- Van het stageblok met snake naar je inputs op je monitortafel

optie 2:
- Multikabel van FOH > Stage
deze multikabel heeft een 'aftak' en deze gaat met een harting of socapex direct naar de tafel. In princiepe dus hetzelfde als optie 1 alleen i.v.p. met losse XLR-en/Snakejes ga je met een harting/soca naar je tafel.

XLR splitters zou dus kunnen werken, persoonlijk zal ik gaan voor optie 2. Dit is echter wel de duurste optie.

Wanneer je met een monitortafel werkt, is het wel HEEL erg belangrijk om af te stemmen met de FOH-mixer wie er fantoom naar de mics stuurt. Eigelijk is de ongeschreven regel dat de FOH-mixer fantoom uitstuurt. Verder kan er niet heel veel geks fout gaan... maar dubbele fantoom is niet grappig... wink ;) sneaky :V Heeft verder niet direct met je vraag te maken, maar wou het toch even vermelden...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-2-2007 23:11
Niet voor niks wordt er vaak een stagebox gebruikt waarin transformatoren zitten. De fantoomvoedende mixer kan dan op de direct out van dat stageblok, de andere mixer kan op een geïsoleerde output. Outputs naar de mixers zijn vaak voorzien van multiconnectoren. Op deze manier houd je de boel netjes galvanisch gescheiden en heb je nooit last van elkaars fantoom. Wel de netste oplossing, maar er zomaar vanuit gaan dat iedereen het ook zo doet kun je natuurlijk niet.
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
13-2-2007 18:54

René Eppink schreef:

Niet voor niks wordt er vaak een stagebox gebruikt waarin transformatoren zitten. De fantoomvoedende mixer kan dan op de direct out van dat stageblok, de andere mixer kan op een geïsoleerde output. Outputs naar de mixers zijn vaak voorzien van multiconnectoren. Op deze manier houd je de boel netjes galvanisch gescheiden en heb je nooit last van elkaars fantoom. Wel de netste oplossing, maar er zomaar vanuit gaan dat iedereen het ook zo doet kun je natuurlijk niet.
Is inderdaad de mooiste oplossing, kom het helaas vaak niet op die manier tegen in de praktijk (bij serieuzere klussen uiteraard wel, maar er zijn zat cafe's, podia en zalen waar in het niet zo netjes geregeld is (al dan niet door het verhurende bedrijf).
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-2-2007 19:01
Ik zat inderdaad nog even te denken aan het soort klusjes waar je een MH3 hebt staan. razz :p
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
13-2-2007 22:55
Hahaha laugh :D Ja, daar zit wel wat in sneaky :V haha. Het topic was inmiddels zo ver van het onderwerp MH3 in het speciaal afgedreven, dat ik het al niet eens meer in die context zag razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)