Forum > Newbie Forum

Soundcraft MH3

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
9-2-2007 16:33
Beste New-Liners...

Na lange afwezigheid weer terug hier terug op het forum. Was niet helemaal zeker of dit verzoek hier thuishoorde, maar ach, daar gaat 'ie:

Is er iemand met ervaring met een Soundcraft MH3 FOH mixer? Hoeveel tijd zou het kosten om die tafel te leren gebruiken? Het is een flink ingewikkelder tafel dan waar ik tot nu toe mee heb gewerkt, maar ik wil graag ook met wat professionelere tafels leren werken. Of in ieder geval een beetje wegwijs worden.

Ik hoop snel wat te horen.

Peter
Volgende keer Peter!
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
9-2-2007 22:23
Opzich is het basisprinciepe hetzelfde als bij andere FOH tafels.
Je hebt een enkel (mono) kanaal met een gain, toonregeling, auxen/sends, pan, fader (met daarbij mute, pfl, routing naar groups/main.
Echter is de MH3 een tafel met wat extra mogelijkheden die je niet bij alle (budget)tafels tegenkomt. Denk hierbij aan (van boven naar beneden): fasedraaien, low-pass/hi-pass filters, uitgebreide EQ (met sweeps e.d.), 12 auxen (waarbij je een aantal auxen 'stereo' kan schakelen (kan handig zijn in sommige situaties), pre/post schakelbaar, met de optie om, wanneer je pre schakelt toch de EQ mee te nemen (KAN handig zijn). Zo zijn er nog een aantal extra opties die je alleen al bij een 'mono-kanaal' meer hebt in vergelijking met een kleiner (en goedkoper) tafeltje.

Deze uitgebreide mogelijkheden heb je ook bij de stereokanalen.

Wanneer je dit onder de knie hebt (gewoon door er eens even lekker voor te gaan zitten en de tijd te nemen) kun je eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met matrixen, programmeerfunctie (voor mutegroups, pfl/solofuncties e.d.) daarnaast zul je bijvoorbeeld een 3 bands EQ vinden bij de returns/groups. Allerlei mogelijkheden die de tafel net wat uitgebreider maken, en voor iemand die het niet gewend is, ook wat onoverzichtelijker.

Zolang je het basisprinciepe van een FOH tafel kent, met bijbehorende functies, is het helemaal geen probleem om met de MH3 te werken. Heb je niet zo heel veel ervaring, ga dan eerst even op je gemak de tafel uitpluizen i.p.v. direct een klus draaien met de tafel. Verder is het een heerlijke tafel om mee te werken, uitgebreid en (redelijk) overzichtelijk.

Heb je vragen over de specifieke functies kun je ook Google proberen, er is over deze tafel (en functies op de tafel) veel te vinden. Ook de soundcraft site /manual geeft veel info.

Succes!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
10-2-2007 11:59
De basisdingen van FOH mixers heb ik al wel onder de knie, al vraag ik me nog wel een beetje af wat het nut is van zo'n enorme bak met aux kanalen. Waar worden die voor gebruikt?
Volgende keer Peter!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-2-2007 12:34
Die auxen komen goed van pas wanneer je de tafel als monitortafel gebruikt op een wat groter podium. In matrixfuncties komen ze ook wel van pas. Op de FOH positie zul je al die auxen inderdaad vast niet allemaal nodig hebben voor je effectapparatuur.

@ Larzzie: Je bent de Q-regelaars nog vergeten. wink ;) (sweeps zitten tegenwoordig wel op bijna elk FOH tafeltje)

Ik heb de tafel een paar keer mogen aanschouwen en beluisteren in actie, echter niet echt aan de knoppen gezeten. Vond 'm zelf aardig duidelijk (als je de matrixsectie niet snapt dan laat je dat gewoon met rust). Misschien vooral voor de fadertoewijzing en de mutegroepen wel eventjes de handleiding doorlezen.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
10-2-2007 12:52
Over die matrix functie(in het algemeen, dus niet specifiek voor de MH3) heb ik een mooie powerpoint voorstelling gevonden van A&H.
exit night into LIGHT
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
10-2-2007 16:31
Die powerpoint-presentatie is echt enorm handig, bedankt! Wat ik eruit begrijp is dat de matrix-mix voornamelijk een soort Aux is met wat meer truucjes. Voordeel is ook dat je groepen kunt mixen erin ipv. individuele kanalen.

Verder had ik nog een vraagje over monitoring. Soms loop je op een stage waar het geluid toch aardig hard over de monitoren komt, zonder dat er feedback is. Hoe kan dat en hoe stem je je monitormix daar op af? Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?
Volgende keer Peter!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-2-2007 16:55

Peter schreef:

Verder had ik nog een vraagje over monitoring. Soms loop je op een stage waar het geluid toch aardig hard over de monitoren komt, zonder dat er feedback is. Hoe kan dat en hoe stem je je monitormix daar op af?
Tsja, dat is natuurlijk de kunst van het vak hè. wink ;)
Je begint met goede apparatuur, vooral goede microfoons en goede monitoren verhogen je feedbackgrens enorm. Daarna kun je de monitoren uitfluiten door elke monitorgroep een 19" EQ te geven en de feedbackfrequenties terug te draaien. Verder moet je zorgen dat je een goede gebalanceerde monitormix maakt zodat het zo zacht mogelijk kan en kun je per microfoon misschien nog wat feedbackfrequenties weghalen (zorg er wel voor dat er een goede klank overblijft).
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
10-2-2007 20:05

Peter schreef:

Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?
Wat bedoel je hier precies mee?!

Verder heb ik op het verhaal van Rene weinig aan te vullen. Per monitorgroep (m.a.w. per Aux uitsturing, of per matrix-out) een EQ waar je de kritieke frequenties uithaalt.

Voordeel van een matrix is dat je (zoals je ook uit de A&H presentatie kunt halen) een mix kunt maken van je auxen, je main, EN een externe input. Je kan dus net een wat uitgebreidere mix maken voor een bepaalde monitorgroep. Die externe input is ideaal; Zo kan een matrix ook verrekte handig zijn als je toch net effe dat ene kanaaltje te kort komt wink ;). Matrix heeft dus wat verschillende functies.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
11-2-2007 12:00

larzzzie schreef:

Peter schreef:

Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?
Wat bedoel je hier precies mee?!
Nou, soms zie je op een podium bij een drummer meerdere monitoren, of bijvoorbeeld voor op het podium groepjes met monitoren. Maar nu ik even er over terugdenk is het logischer om gewoon zo'n groep af te mixen ipv. iedere monitor in zo'n groep apart. wink ;)

Dat wordt dus sparen voor fatsoenlijke monitoring en mic's. (Al zijn die overheads al prima)
Volgende keer Peter!
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
11-2-2007 19:06

Peter schreef:

larzzzie schreef:

Peter schreef:

Mixen jullie ook per monitor of per monitorgroep af (via aux of matrix?)?
Wat bedoel je hier precies mee?!
Nou, soms zie je op een podium bij een drummer meerdere monitoren, of bijvoorbeeld voor op het podium groepjes met monitoren. Maar nu ik even er over terugdenk is het logischer om gewoon zo'n groep af te mixen ipv. iedere monitor in zo'n groep apart. wink ;)
Een drummer heeft vaak of 1 a 2 monitoren liggen OF een drumfill (subje+topje).
Deze twee monitoren zijn op elkaar doorgelust. De kans dat een drummer twee monitoren heeft met daadwerkelijk 2 verschillende mixen is heel klein en ik ben het nog nooit tegengekomen. Het is dan ook geen groep meer, de drummer heeft in dat geval 2 monitorgroepen (want je kan natuurlijk over 1 monitorgroep niet twee verschillende mixen sturen).

Voor groepjes monitoren voor op het podium geldt het zelfde. Het komt redelijk vaak voor dat een zanger alleen al 2 of 3 monitoren heeft liggen. Deze zijn gewoon op elkaar doorgelust. Dus bijvoorbeeld:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1 > Monitor zang 2 > Monitor zang 3.

Het is technisch gezien zoals jij zegt wel mogelijk, maar niet echt handig en het vreet dan auxen:
Mengtafel(-signaal)> Aux 1 > Versterker > Monitor zang 1
Mengtafel(-signaal)> Aux 2 > Versterker > Monitor zang 2
Mengtafel(-signaal)> Aux 3 > Versterker > Monitor zang 3

happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)