Forum > Geluid

Welke microfoon ter vervanging van shure sm-57?

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
30-1-2007 12:12

Dré schreef:

Microfoon wordt dicht bij speaker geplaatst. Microfoon is, met kap verwijderd (of met SM-57 kopje) gevoelig voor magnetische velden. En een luidspreker geeft een (tada) magnetisch veld.

Bovenstaande is tenminste zoals men het mij heeft uitgelegd ;-)
Ik heb er nooit aan gedacht, maar daar zou inderdaad iets in kunnen zitten. Qua geluid merk ik er ik eigenlijk niks van omdat de mixer op dat kanaal de klankregeling optimaal staat. Wellicht is de SM-57 daardoor minder rondzing gevoelig.

Als ik de kans heb, gebruik ik eens 2 kanalen met een SM-57 en SM-58 om AB de verschillen te ontdekken bij een gitaarbox.

TCMC
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
30-1-2007 16:07
Verrek ja. razz :p Mooie theorie, je moet er maar op komen! ;-)
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
30-1-2007 18:21
Ach er word ook wel eens gezongen (met een rede) op een SM-57. dus waarom niet andersom. Lijkt me vrij belangrijk dat deze oplossing binnen jou toepassing voldoende resultaat levert. overigens zijn er nog wel eens bandjes die niet al te blij zijn als je met andere mic's aankomt dan de door hun aangegeven types
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-1-2007 21:13

Dré schreef:

Bovenstaande is tenminste zoals men het mij heeft uitgelegd ;-)
Microfoon plaats je uit het midden van de speaker, plm 10/15 cm er vanaf. In hoeverre heb je daar nog magnetisch veld?

Mij is ooit verteld dat de "klankkamer" onder het shure element de "sound" bepaald. Vraag mij dan ook af of het afhalen van de kop nog enige invloed heeft. Aangezien ik enigsinds vraagtekens zet bij het magnetisch veld verhaal.

SM57 word overigens ook gebruikt voor snare, bij gebruik van een SM58 zou ik daar zeer zeker niet de kop vanaf halen. Was ook niet gemeld, maar eigenlijk meer voor info wink ;)

maurice schreef:

overigens zijn er nog wel eens bandjes die niet al te blij zijn als je met andere mic's aankomt dan de door hun aangegeven types
Die moeten dan maar naar een andere verhuurder.
Heb eerlijk gezegt nog nooit problemen hiermee gehad.
Ik heb redelijk wat SM58 mic's, maar soms kom je er net 1 of 2 te kort, die vul ik dan aan met OEM 58 en geen hond die het ziet of hoort.

Martin.
kvm entertainment
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
30-1-2007 21:42

KVM schreef:

Ik heb redelijk wat SM58 mic's, maar soms kom je er net 1 of 2 te kort, die vul ik dan aan met OEM 58 en geen hond die het ziet of hoort.

Martin.
Veel klankverschil zit er helaas ook niet in in een SM57 OEM of een 'echte' SM57.

Qua klank word het pas interesant bij een SM57-Beta, leuke universele mic die wat mij betreft wel voldoet aan de huidige maatstaven qua geluidskwalitiet. Is ook niet voor niets een 'verbeterde' SM-57.. ( omdat er qua klank gewoon nog genoeg aan te verbeteren viel )

Alleen denk ik dat als je in het budget komt van een SM57-Beta, er ook genoeg andere, interesantere, microfoons op de markt zijn.
Soms..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-1-2007 21:58

gotmore schreef:

Qua klank word het pas interesant bij een SM57-Beta, leuke universele mic die wat mij betreft wel voldoet aan de huidige maatstaven qua geluidskwalitiet. Is ook niet voor niets een 'verbeterde' SM-57.. ( omdat er qua klank gewoon nog genoeg aan te verbeteren viel )
Het leuke hiervan is dat je meteen de "openheid" (helderheid) opvalt. Iets wat een SM58 mist en een look-a-like nu juist wel heeft.
[EDIT] (Wat sommige look-a-like's wel hebben) Durf namelijk niet te vermelden dat iedere SM58 kloon gelijk is.

Klank word dan ook pas interessant als je bij Shure nog een stap hoger gaat. (althans voor vocals)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)