Forum > Newbie Forum

Impedantie

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ReliableStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2003
Laatste: 14-9-2003
Berichten: 2
28-6-2003 22:44
Ten eerste, ik ben een leek op dit gebied, dus mijn excuses als ik 'domme' dingen vertel.

Ik heb vandaag een 300 watts 8 ohms JVC versterker van me buurman gekregen voor me speakers (aangezien me oude receiver het niet aan kon). Het zijn Wharfedale Denton 2 en versie 3 (dus in totaal 4 speakers). Het zijn 4 ohms speakers.
Nu de vragen, kan ik die 4 ohms speakers op die JVC versterker aansluiten zonder beschadiging? Ik heb al eerder een paar boxen opgeblazen, maar dat waren 8 ohms boxen op een 4 ohms versterker. Kan iemand uitleggen in begrijpbare taal wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt!
WouterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 11-10-2012
Berichten: 20
28-6-2003 22:57
Als jouw versterker alleen op 8 Ohm kan werken dan mag je daar nooit boxen met een lagere weerstand op aansluiten. Omdat jij echter 4 boxen hebt kun je er per kant 2 serieel zetten. Dan wordt de totale weerstan per kant 8 Ohm en beschadig je als het goed is niks.

Als je je boxen parallel zou schakelen wordt de weerstand per kant 2 Ohm en dus te laag. Dat moet je dus ook niet doen.
ReliableStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2003
Laatste: 14-9-2003
Berichten: 2
28-6-2003 23:04
Dank je voor je antwoord.

Ik had eerst die 4 boxen serieel aangesloten op die 4 ohm versterker. Dat was dus ook niet goed? Want zo creerde ik dus 8 ohm impedantie. Maar opblazen kon ik ze toch niet op die manier aangezien de weerstand alleen maar groter was?

En als ik aansluit zoals je zei, dan heb ik geen kans op beschadiging?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 00:26

Reliable schreef:

Dank je voor je antwoord.

Ik had eerst die 4 boxen serieel aangesloten op die 4 ohm versterker. Dat was dus ook niet goed? Want zo creerde ik dus 8 ohm impedantie. Maar opblazen kon ik ze toch niet op die manier aangezien de weerstand alleen maar groter was?

En als ik aansluit zoals je zei, dan heb ik geen kans op beschadiging?
Als de impedantie van de aangesloten speakers in totaal hoger is dan minimale impedantie waarmee je versterker kan werken, dan kan de versterker niet kapot gaan. Tenminste niet op die manier. Want je kan je versterker en boxen namelijk altijd slopen. Gewoonweg door je versterker te hard te zetten.

Dus als je een beetje op het volume let en je speakers aansluit zoals genoemd, zullen je boxen en versterker heel blijven.
Door internet beperkt
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-6-2003 11:52
Sluit alleen identieke speakers serieel aan. Als je verschillende speakers serieel gaat schakelen gaan ze elkaars freq. response beinvloeden en raak je gehele stukken kwijt, bijvoorbeeld je hoog.
Volgende keer Peter!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
29-6-2003 23:51
Ook is het weerstands-gedrag van verschillende speakers niet gelijk, en kan je alsnog problemen krijgen.

Even voor alle duidelijkheid:
Meer weerstand aan je versterker kan nooit kwaad.
Er komt dan alleen minder geluid uit.

Te weinig weerstand kan wel kwaad!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ Hugo PStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 3-7-2003
Berichten: 15
30-6-2003 00:45

Reliable schreef:

Ten eerste, ik ben een leek op dit gebied, dus mijn excuses als ik 'domme' dingen vertel.

Ik heb vandaag een 300 watts 8 ohms JVC versterker van me buurman gekregen voor me speakers (aangezien me oude receiver het niet aan kon). Het zijn Wharfedale Denton 2 en versie 3 (dus in totaal 4 speakers). Het zijn 4 ohms speakers.
Nu de vragen, kan ik die 4 ohms speakers op die JVC versterker aansluiten zonder beschadiging? Ik heb al eerder een paar boxen opgeblazen, maar dat waren 8 ohms boxen op een 4 ohms versterker. Kan iemand uitleggen in begrijpbare taal wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt!
1. Er bestaat geen versterker die alleen op 8 ohm werkt!! Speakers hebben namelijk ook geen vaste impedantie varieert in IEDERE speaker van 1 tot wel 20 ohm. Bij speakers van 4 ohm praten we over een gemiddelde. Bij versterkers wordt vaak in specs een wattage gekoppeld aan een bepaalde hoogte ohm.

2. Aangzien nul ohm kortsluiting is, kun je er misschien wat bij voorstellen dat een versterker het makkelijer heeft om 8 ohm speakers aan te sturen dan 4 ohm speakers.
Bij 4 ohm moet de versterker (theoretisch 2x) meer stroom leveren om de boel onder controle te houden. Is o.a. de voeding hier niet op berekend gaat de versterker eerder clippen met het mollen van je speakers als vervolg

3. als er per kanaal op je versterker 2 uitgangen zitten kun je er vanuit gaan dat deze intern parellel aan elkaar verbonden zijn. Hou hier dus rekening mee mee het aansluiten van meer dan eén speaker per kanaal!
In jouw geval zal dat uit komen op 2 ohm. Bij hogere volumes gaat de versterker vrijwel zeker over z'n nek. Maar is het proberen waard. Draai alleen niet meteen te hard! luister goed of het geluid zuiver blijft en of de versterker niet TE heet wordt

tech:) als een versterker het gevraagde vermogen niet meer kan leveren gaat de muziek vervormen (dit noemen we clippen). Dan gaat er geen sinusgolf ~ naar je speakers maar een constante stroom. De spoel in de speaker kan hierdoor doorbranden. als eerste zijn vaak de tweaters aan de buurt. Ik heb weleens een speaker gezien waarvan de soel zo heet was geworden door dit geintje dat de boel gesmolten was.
dit verklaard ook tevens dat je speakers VEEL eerder opblaast met een te lichte versterker dan met een "te zware".

4. Sluit ze seriaal aan en je komt uit om 8 ohm, dit is niet aan te raden. De geluidskwaliteit is dan ver te zoeken !

serieel is: + uitgang amp naar + speaker1, - speaker1 aan + speaker2, - speaker2 aan de - van de amp.
Fighting against war, is like fucking for virginity!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
30-6-2003 10:21
Het gaat hier om een oudere hifi-versterker. Die zal vrijwel zeker *niet* overweg kunnen met 2 ohm belasting. Ik zou het afraden dat toch te proberen, vooral omdat de beveiliging van dit soort versterkers vaak niet veel voorstelt.

4 ohm zal over het algemeen bij normale geluidssterkte geen probleem zijn. Langdurig hoge belasting op 4 ohm zal waarschijnlijk weer niet goed gaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
30-6-2003 20:50

DJ Hugo P schreef:

4. Sluit ze seriaal aan en je komt uit om 8 ohm, dit is niet aan te raden. De geluidskwaliteit is dan ver te zoeken !
Dat is niet waar, en zeker geen regel.
------------------
Toch raar dat bij de grootste pa's set ups de meeste versterkers gebrugt worden, meestal 8 ohm zijn en dan een sub laten spelen.
------------------
Van de week nog gezien met Carver 2400's
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
30-6-2003 21:11

DJ Hugo P schreef:

De spoel in de speaker kan hierdoor doorbranden. als eerste zijn vaak de tweaters aan de buurt. Ik heb weleens een speaker gezien waarvan de soel zo heet was geworden door dit geintje dat de boel gesmolten was.
dit verklaard ook tevens dat je speakers VEEL eerder opblaast met een te lichte versterker dan met een "te zware".
hier wat info sound.westhost.com/tweeters.htm
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)