Forum > Newbie Forum

Impedantie

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ReliableStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2003
Laatste: 14-9-2003
Berichten: 2
28-6-2003 22:44
Ten eerste, ik ben een leek op dit gebied, dus mijn excuses als ik 'domme' dingen vertel.

Ik heb vandaag een 300 watts 8 ohms JVC versterker van me buurman gekregen voor me speakers (aangezien me oude receiver het niet aan kon). Het zijn Wharfedale Denton 2 en versie 3 (dus in totaal 4 speakers). Het zijn 4 ohms speakers.
Nu de vragen, kan ik die 4 ohms speakers op die JVC versterker aansluiten zonder beschadiging? Ik heb al eerder een paar boxen opgeblazen, maar dat waren 8 ohms boxen op een 4 ohms versterker. Kan iemand uitleggen in begrijpbare taal wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt!
WouterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 11-10-2012
Berichten: 20
28-6-2003 22:57
Als jouw versterker alleen op 8 Ohm kan werken dan mag je daar nooit boxen met een lagere weerstand op aansluiten. Omdat jij echter 4 boxen hebt kun je er per kant 2 serieel zetten. Dan wordt de totale weerstan per kant 8 Ohm en beschadig je als het goed is niks.

Als je je boxen parallel zou schakelen wordt de weerstand per kant 2 Ohm en dus te laag. Dat moet je dus ook niet doen.
ReliableStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2003
Laatste: 14-9-2003
Berichten: 2
28-6-2003 23:04
Dank je voor je antwoord.

Ik had eerst die 4 boxen serieel aangesloten op die 4 ohm versterker. Dat was dus ook niet goed? Want zo creerde ik dus 8 ohm impedantie. Maar opblazen kon ik ze toch niet op die manier aangezien de weerstand alleen maar groter was?

En als ik aansluit zoals je zei, dan heb ik geen kans op beschadiging?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 00:26

Reliable schreef:

Dank je voor je antwoord.