Forum > Newbie Forum

2000 watt aggregaat met dap p-1600 en dap p-900

(172 reacties. Pagina 8 van 18)
Moderator(s): Dré
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
19-1-2007 10:59
Bedankt iig voor de informatie iedereen,

Echter lijkt het plan in duigen te gaan vallen sad :( Vol goede moed hadden we het idee om mee te doen met onze 7.5x2.5 meter wagen getrokken door onze Ford tekker.

Nu hebben we de route gezien shut up :X Mijn god, ik weet niet of er hier mensen zijn die Gorinchem kennen maar ze hebben echt de meest haakse hoeken met de minste ruimte uitgekozen shocked 8O .
We konden zelfs al een carre gesponsord krijgen bij onze lokale verhuurder, maar goed moeten we maar eens zien hoe we hier een mouw aan gaan passen.
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9472
19-1-2007 11:22

Dré schreef:

Wat wel zou kunnen is dat je een kastje toevoegt dat de uitgang van het aggregaat pakt, dat signaal zwaar verbouwd en er daarna zelf een mooie sinus van maakt. Maar da's wel vergelijkbaar met van Amsterdam naar Harlingen via Maastricht.
Dat is het kastje wat ik bedoel.....
Stond vorig jaar nog een mooi setje van op de pa beurs, 32 ampere per fase,
dus een rack vol. kastje was per fase 3 of 4 he, kostte ook wel wat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 10-6-2024
Berichten: 230
19-1-2007 11:23
Een niet te lange wagen pakken en evt voor en achter sturen. Het zou jammer zijn.

Ik neem aan dat Dré ook een UPS bedoelt, ik heb even op wikipedia een stukje tekst opgezocht voor de liefhebbers
De meest betrouwbare methode is de zogenoemde double-conversion methode: De netspanning (wisselspanning) wordt altijd omgezet in gelijkspanning. Met deze gelijkspanning worden de accu's opgeladen. Vervolgens wordt de gelijkstroom van de accu's weer omgezet in wisselspanning. De PC werkt dus altijd op de stroom van de accu's die continu worden bijgeladen. Door de elektronische regeling is de nieuwe wisselspanning altijd van juiste spanning en frequentie. Een dergelijke UPS voorkomt dus ook andere problemen dan spanningsuitval, zoals korte powerdips, pieken, netvervuiling etc. Doordat een double-conversion UPS altijd in bedrijf is, is de betrouwbaarheid optimaal.

Het grote nadeel van een double-conversion UPS is dat aangezien de stroom twee keer omgezet moet worden, de efficiëntie niet optimaal is. Echter, door moderne technieken hebben professionele UPS'en een efficiëntie tot wel 95%.

Alternatieve bouwmethodes zijn de off-line UPS, die zeer snel (binnen 2 ms) inschakelt in geval van een stroomstoring en de line-interactive bouwmethodes. Van deze laatste zijn verschillende versies, die gemeen hebben dat de voedende spanning wel "verbeterd" wordt voordat het naar de aangesloten apparatuur gaat, maar als de spanning wegvalt, moet de UPS omschakelen om alle stroom te kunnen leveren. Al deze methodes hebben als nadeel dat er pas zekerheid is over het functioneren van de UPS als de stroom uitvalt.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
5-10-2007 09:15
Ook ik zal voor de carnaval wat moeten gaan regelen.

Nu hebben we een 2,5 kw aggregaat tot onze beschikking die niet gestabilliseerd is.
misschien een domme vraag, maar die aggregaat heeft ook een 12 volt uitgang.(gelijkspanning uiteraard)
Nu heb ik nog een omvormer van 12V naar 230 v.(800 watt, 1200 watt piek) In de omschrijving staat dat deze omvormer gestabiliseerd.

Nu is mijn vraag werkt dit wel?

Tevens nog een andere brandende vraag:
Ik kwam via google (zoekwoord "stabilisator") uit bij een computer UPS.
Stel ik zou mijn versterker 2 x 200 watt 8 ohm hierop aansluiten, Geeft de ups een gestabilliseerd signaal?(uiteraad zit de Ups op de aggregaat aangesloten.
Focus on the customer and the rest will follow.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
5-10-2007 16:35
een UPS geeft inderdaad een gestabiliseerd signaal. Punt is echter dat als de agregaat een hoeveelheid stroom levert die boven of onder een bepaalde grenswaarde komt, dan springt de UPS aan. Op dat moment zou je UPS dus wel in staat moeten zijn om je versterkers van stroom te blijven voorzien (de UPS moet dus in principe ook stand-alone kunnen werken met je versterkers, zonder door te branden).

Mijn advies is echter dat je het beste op zoek kunt gaan naar een agregaat die wel gestabiliseerd is.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
6-10-2007 00:56
Tsja, zal eens kijken.(zitten wel hoge kosten aan, 4 dagen €150)

op marktplaats vind je trouwens genoeg van die UPS en.
(ook van 1000watt, voor niet zo veel)
Focus on the customer and the rest will follow.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
6-10-2007 01:13
Bedenk wel dat de meeste mensen een UPS weg doen omdat de accu's dood zijn. Dus daar kun je nog wel eens een flinke kostenpost aan krijgen. En mijn UPS (700VA met net nieuwe accu's) trekt het niet om een redelijke versterker te voorzien van voldoende energie.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
6-10-2007 17:24
Oke, bedankt voor de info laugh :D
Heb nog maals gebeld, de kosten zijn zelfs 200 euro voor 4 dagen.

Nog een vraagje.
Een Ups zonder accu's:

1. Werkt die totaal niet
2. Schakelt die de stroom uit als de ingangsspanning te hoog wordt?(normaal zou die overschakelen op de accu)(een kleine onderbreking van de stroom is in principe geen probleem, het is toch maar voor de carnaval.
3. Laat de stroom gewoon doorgaan als de ingangsspanning te hoog is.

Als ik geen oplossing kan vinden gaat mijn kleine setje er gewoon niet op!(2x k112)
Focus on the customer and the rest will follow.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
8-11-2007 13:14
Ik heb in dit topic toch al de benodigde onzin voorbij zien komen. Stroom is toch wel een behoorlijk lastig onderwerp.

Hoe zit het bij aggregaten? Deze worden altijd uitgedrukt in (k)VA. Wat betekend dit nou? Dit betekend dat een aggregaat een bepaald vermogen kan leveren bij een bepaalde belasting. Meestal is het zo dat hij zijn maximale rendement haalt bij bijna volledig belasting (90%). Dit heeft te maken met de zogenaamde cosinus fie.

De regel die hier ergens al eerder genoemd is, deel het aantal kva door 3 en vermedigvuldig het met 2 is aardig te nomen. Beter is om een cosinus fie aan te houden wat op het typeplaatje staat. Meestal is dit bijv. 0.85 bij 90% belasting. Rekenvoorbeeld: 10 kva leverd: 10000 x 0.85 x 0.9 = 7650 watt bij 90% belasting. Gaat de belasing omhoog naar 100% dan daalt je cosinus fie en wordt hij dus minder rendabel.

Elke ag heeft een toerental regellaar. Dus ook die goedkope van de gamma. (een ag met een vast toerental bestaat gewoon niet).

Ikzelf gebruik al jaren voor de carnaval een 2.2 kva ag, waarop ik aansluit: dap p-1200 (met daarop 2 k115, dus 8 ohm), rand app, wat domme verlichting en twee tostieijzers (2x600 watt). Dit gaat gewoon al jaren goed. (je ziet wel bij volle belasting de lampjes overal wat knipperen omdat de ag op bijna max vermogen aan het draaien is.) Als dit het geval is, dan wilt de ag blijven proberen om de gevraagde stroom te leveren, dus zakt het voltage. De meeste apperaten kunnen makkelijk een voltage val van 20 Volt aan.

UPS hebben naar mijn weten niet alleen accus aan boord, maar ook condensatoren (dit om de stroom dalen te compenseren, dus stabiel te maken). Wat een UPS doet met dode accus weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat die gewoon goed werkt, alleen dus geen stroom kan leveren bij stroom uitval.

Bij meer vragen hoor ik het wel.
Alles uit, behalve het licht!
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
9-11-2007 19:13
In princiepe moeten 2 * 1000 watt ups en wel voldoende zijn voor twee versterkers ala t-amp ta 1050.

Of zie ik dat verkeerd?
Focus on the customer and the rest will follow.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)