Forum > Zelfbouw Speakers

Budget topkasten

(54 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
4-1-2007 14:19
Ik heb zin om aan een zelfbouw pa speaker te beginnen,
MAAR eerst even bezinnen.
'k heb hier heel wat toppics en de sticky's gelezen.
Voor het maken van een paar budget 12" topkasten (100W-180W RMS) heb ik er al uit geleerd:

-Het zal niet echt goedkoper zijn dan een paar DAP kistjes.
-Topkasten zijn moeilijker dan een sub. (maar ik heb al een actieve sub)
-Het neemt heel wat uren tijd in beslag. (dat heb ik over voor de fun ervan)
-Dat het volume van de kast berekend moet worden met winISD

Wat ik me nu nog afvraag is:
Edit Mod: Dré: Vraag verwijderd. Valt totaal buiten het doel van het forum...

-Is het gemakkelijkheidshalve gebruiken van een kant en klare crossover aan te raden?
Ik ben geen electronica genie maar ik ben wel bereid om er over bij te leren.

Weze gegroet,
Brecht
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
4-1-2007 16:47
In mijn verder opzoeken over filters ben ik juist hier op gebotst...

https://www.12vhifi.nl/filters.html

Kloppen deze berekeningen ook voor PA filters?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-1-2007 16:54
De berekeningen voor die passieve filters kloppen sowieso niet (sprookjesfilters). Is reeds veel over te vinden op ons forum.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
12-1-2007 15:38
Kheb wat verder opgezocht, blijkt dat jullie het vaak apprecieren dat het budget van de kasten vermeld wordt, wel:
Ik dacht aan iets van een 100-140€ per kant, hout niet inbegrepen.
Ik twijfel nog van grootte 8", 10" of 12" mits ik ze maar 180W RMS op 8ohm kan geven.
Ze mogen niet te groot uitvallen want alles moet in een kleine personenwagen kunnen.

Is het eminence budget gamma hiervoor geschikt?
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
12-1-2007 16:06
een topkastje met een beta 12, en bijvoorbeeld een atp150 tweeter, ook uit huize eminence, is een leuk budget setje.

lang geleden eens gebouwd, echter het filter kon beter toen der tijd.

Als je bijvoorbeeld een standaart filter neemt, wat in jouw kosten geval niet anders kan, kun je best een lekker topkastje maken.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-1-2007 03:15

Dré schreef:

De berekeningen voor die passieve filters kloppen sowieso niet (sprookjesfilters). Is reeds veel over te vinden op ons forum.
Formule technisch kloppen deze filters wel mits de zaak netjes zuiver Ohms wordt afgesloten.

Echter je moet eerst simuleren met een digitale crossover en met RTA software aan de slag gaan en de nodige finetuning gaan verrichten. In de regel komt de actieve simulatie overeen met die van de uiteindelijke passieve crossover. Er dient ook terdege rekening mee gehouden worden met het uiteindelijke impedantieverloop, met name als het om impedantie dips gaat in het geval dat de Q-load te hoog wordt.

Met software zoals Leap, Fine X-over kan je de boel nog verder optimaliseren en het aantal componenten beperkt houden. Zonder deze software kun je ok goede passieve crossovers maken, maar dan heb je vaak veel componenten nodig om de Q-load in bedwang te houden (liefst rond de 0,5 tot 0,7) alsook de nodig CD-correctie. Dit zijn mijn ervaringen bij het bouwen van passive crossovers. Wat ook belangrijk is, is het off-axis gedrag. Dit maakt het ontwerpen van een passief filter nog eens extra lastig.

Als toetje moet je ook nog de vervorming van de high driver in de gaten houden, met name bij budget high drivers.

In kant en klare filters geloof ik zelf ook niet zo in, tenzij het om hifi gaat met 3-weg systemen, waar vaak voldoende overlap in de speakers en drivers zit.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-1-2007 04:08

Dei schreef:

Ik heb zin om aan een zelfbouw pa speaker te beginnen,
MAAR eerst even bezinnen.
'k heb hier heel wat toppics en de sticky's gelezen.
Voor het maken van een paar budget 12" topkasten (100W-180W RMS) heb ik er al uit geleerd:

-Is het gemakkelijkheidshalve gebruiken van een kant en klare crossover aan te raden?
Ik ben geen electronica genie maar ik ben wel bereid om er over bij te leren.
Ik denk dat je beter de DAP K-112 kan verschaffen. Later na de garantie kun je het filter wat fine tunen door een 3 dB dempingsnetwerkje voor de high driver op te nemen.

Overigens kun je door de hoge tonen regelaar ietsjes terug te draaien ook goede resultaten boeken.

TS parameters zijn voor topkasten van minder belang. Hier geldt met name de EBP die 100 of meer moet zijn terwijl die van een basreflex sub tussen de 100 en 125 moet liggen.

Het bouwen van passieve filters voor een PA topkast is een ramp, zelfs als je voldoende elektronica kennis hebt. Zie hiervoor mijn mening, gericht aan Dré. Je kunt hooguit met beproefde concepten aan de slag.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-1-2007 13:01

TCMC schreef:

Dré schreef:

De berekeningen voor die passieve filters kloppen sowieso niet (sprookjesfilters). Is reeds veel over te vinden op ons forum.
Formule technisch kloppen deze filters wel mits de zaak netjes zuiver Ohms wordt afgesloten.
Iets dat dus nooit gaat lukken (niet betaalbaar in ieder geval).

Ook moeten alle drivers hetzelfde point of origin hebben in het verticale vlak (gaat niet lukken).

Ook moeten alle drivers tot ruim buiten hun werkgebied helemaal vlak zijn (gaat niet lukken).

Ook mogen alle drivers geen fasefouten hebben (gaat nooit lukken vanwege bovenstaande opmerking).

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het uitzoeken van die combinatie waarbij elke driver niet gevraagd wordt dingen te doen waartoe hij niet in staat is...

Als alles perfect is kloppen de filters perfect. Maar in het echt is niets perfect (en komt er niet een prins op het witte paard de prinses wakker kussen). Dit soort programma's is dus in de praktijk zelfs niet te gebruiken voor het 1e generatie filter ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
15-1-2007 22:08

bartsegers schreef:

een topkastje met een beta 12, en bijvoorbeeld een atp150 tweeter, ook uit huize eminence, is een leuk budget setje.

lang geleden eens gebouwd, echter het filter kon beter toen der tijd.
Waarmee filter je dit dan best?
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
15-1-2007 22:11
Zonder Dré of anderen op de tenen te trappen, kun je een standaart filter van eminence bijvoorbeeld kopen.

iets wat past bij de cross over frequenties zover als dat mogelijk is.
bedenk wel dus dat het in feite sprookjes filters zijn.

Enfin, verhaal hierboven is vaak verteld, en klopt als een bus.

Een reeds uitgedokterd ontwerp ter hand nemen geeft dus vaak het mooiste resultaat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)