Forum > Licht

Droogijs als lichteffect

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
18-10-2006 16:17

CySt schreef:

Martijn schreef:

CySt schreef:

Ik meen mij overigens te herinneren dat er ook een apparaat was, wat hetzelfde effect leverde met een blok normaal ijs ipv droogijs, kan alleen niet meer op de naam komen.
Waarschijnlijk bedoel je de gewone fog coolers. Daar kan zowel droogijs als "normaal" ijs in. www.new-line.nl/v/9222

Het nadeel van de fog coolers is dat de rook op een gegeven moment weer opwarmt en dan zich alsnog diffus door de ruimte verspreid.
Deze bedoelde ik inderdaad. Iemand ervaring mee?
MB Audio systems
MagicvisionsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 29-10-2006
Berichten: 5
21-10-2006 12:51
Ik zou niet met droogijs gaan "rotzooien"
er komt namenlijk koolstofdioxide (CO2) vrij wat in grote hoeveelheden toch problemen kan geven !
CO2 verdrijft zuurstof en is zwaarder dan lucht/zuurstof. Tevens kunnen apparaten die een verbranding geven (kachels e.d.) een slechte verbranding afgeven waarbij dan koolmonoxide (CO) vrij komt. En dit is HEEL giftig !!. Zou toch naar andere oplossing gaan zoeken wink ;)

En, je kan wel degelijk een CO2 vergiftiging oplopen !
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
21-10-2006 13:01

magicvisions schreef:

Ik zou niet met droogijs gaan "rotzooien"
er komt namenlijk koolstofdioxide (CO2) vrij wat in grote hoeveelheden toch problemen kan geven !
CO2 verdrijft zuurstof en is zwaarder dan lucht/zuurstof. Tevens kunnen apparaten die een verbranding geven (kachels e.d.) een slechte verbranding afgeven waarbij dan koolmonoxide (CO) vrij komt. En dit is HEEL giftig !!. Zou toch naar andere oplossing gaan zoeken wink ;)

En, je kan wel degelijk een CO2 vergiftiging oplopen !
Ik mag toch wel aannemen dat in een grote goed geventileerde ruimte, droogijs wel moet kunnen. Zoals je zegt komt er bij droogijs koolstofdioxide vrij, geen koolstofmonoxide. Ik snap niet zo goed wat kachels ermee te maken hebben?
I will not comply.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-10-2006 13:03
Doordat de koolstofdioxide de zuurstof verdrijft kunnen apparaten die wat verbranden een te kleine zuurstofaanvoer krijgen, hetgeen tot onvolledige verbranding en dus de vorming van het giftige koolstofmonooxide leidt.

CO2 vergiftiging...Ik had inderdaad aan het volgende nog niet gedacht:
De ademhaling wordt door je hersenen geregeld aan de hand van de hoeveelheid CO2 in je bloed. Heb je dus te veel in je bloed dan kan het gevolg zijn dat je gaat hyperventileren. Ik zou zo niet weten of er nog andere gevolgen zijn.

Ik denk persoonlijk dat het in een ruimte die groot genoeg is en voldoende geventileerd het best moet kunnen, alleen kun je er dus beter niet in gaan liggen. Laat je hierin eens adviseren en voorlichten door een leverancier, deze moet toch redelijk kunnen vertellen wat wel en wat niet kan?
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
21-10-2006 13:34
het is niet voor niets dat ik de maximaal toelaatbare percentages CO2 in de lucht heb gepost! 3-4% zit je snel op!
Daarbij is het inderdaad zwaarder dan lucht. Dus als je een afzuiging van boven hebt, wordt O2 eerder afgezogen dan CO2.
niet nodig
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
21-10-2006 13:53
veiligheids instructies
Waarschuwing: Bij het maken van de verschillende effecten de ruimte waarin dit gedaan wordt altijd goed ventileren. Dit betekent tenminste vijf maal de ruimte- inhoud per uur verversen. Gebruik nooit rook- en neveleffecten in kelders. Het vrijkomende CO2 gas blijft namelijk in de kelder hangen en kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden.
Bron

https://www.droogijs.nl/new/images/koud.jpg
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
21-10-2006 20:41

big bang schreef:

veiligheids instructies
Waarschuwing: Bij het maken van de verschillende effecten de ruimte waarin dit gedaan wordt altijd goed ventileren. Dit betekent tenminste vijf maal de ruimte- inhoud per uur verversen. Gebruik nooit rook- en neveleffecten in kelders. Het vrijkomende CO2 gas blijft namelijk in de kelder hangen en kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden.
Bron
En hou er rekening mee dat 5 x per uur verversen veschrikkelijk veel is. Onze showroom is ca. 700 kuub en heeft een afzuigunit op het dak staan die ca. 1 meter hoog is én z'n eigen krachtstroomaansluiting heeft. Toch kan deze stevige afzuiging ($$$) bij lange na de genoemde 5 x niet halen (houdt op bij 2 x).

Als iemand (bij gebruik van een droogijsmachine) valt en, bijvoorbeeld door de val, buiten bewustzijn raakt dan zal hij/zij stikken. Er is op de vloer namelijk GEEN zuurstof (alleen het veel zwaardere CO2).

Moraal: NIET DOEN!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
22-10-2006 00:10
De effecten van droogijs zijn, mits goed gebruikt, waanzinnig.

Als je in je achterhoofd houdt dat slechts 21% van de lucht die we inademen 02 bevat,
kun je dus behoorlijk wat CO2 loslaten voordat de lucht on-adembaar wordt.

Hierbij wel de opmerking, om altijd een goedgekeurde droogijs machine te gebruiken. sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
22-10-2006 00:26

Douwe schreef:

De effecten van droogijs zijn, mits goed gebruikt, waanzinnig.

Als je in je achterhoofd houdt dat slechts 21% van de lucht die we inademen 02 bevat,
kun je dus behoorlijk wat CO2 loslaten voordat de lucht on-adembaar wordt.
Apollo 13 niet gezien?

Zie ook hier
Carbon Dioxide (CO2) is the body's regulator of the breathing function. It is normally present in the air at a concentration of 0.03% by volume. Any increase above this level will cause accelerated breathing and heart rate. A concentration of 10% can cause respiratory paralysis and death within a few minutes. In industry the maximum safe working level recommended for an 8 hour working day is 0.5% .
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
22-10-2006 12:09
Het risico op verstikking is bij gebruik in het theater denk ik een stuk kleiner omdat er daar mensen aanwezig zijn die zicht hebben op het toneel en die - als ze de gevaren kennen - dus kunnen ingrijpen als er iemand onderuit gaat. Bij een feest, waar bovendien veel meer mensen op dezelfde vloeroppervlakte staan - kun je die controle onmogelijk realiseren.

Voor theater: prima als je weet wat je doet. Voor een feestje: beter van niet dus.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)