Forum > Geluid

Microfoonsignaal opsplitsen voor monitormix

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
21-12-2004 15:59
Als je voor de monitormix een daarvoor ontworpen tafel gebruikt dan kun je er ook voor kiezen de direct outs van die tafel te gebruiken. Passieve splitters werken ook maar je belast je mics wel 2 x zo zwaar (kunnen de meesten wel hebben maar toch "effe checke"). Ook fantoom is een beetje link in dit geval (koppel c'tjes in de tafel waar je fantoom dan NIET aan hebt staan staan dan net even verkeerdom ;-)

Je zou een passieve splitter met DC blocking caps kunnen gebruiken (maar dan wordt het allemaal wel weer wat ingewikkelder), al dan niet alleen voor bijvoorbeeld je overheads en actieve DI's (die meestal fantoom nodig hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
21-12-2004 16:30
Bedankt voor jullie uitleg hoor, jullie dachten zeker dat ik nog nooit bij een echte band achter de schermen gestaan heb sneaky :V ?

Waarom ik het vroeg:
heeft te maken met:
gaan we met een grote band aan de gang; zo ja,
dan komt er meestal inderdaad een aparte monitor tafel met al dan niet extra bediening. En een aparte foh tafel in de zaal.

Hebben we te maken met een kleine band, gaan we het een stuk simpeler doen, en gebruiken we de monitor uitgangen waarbij we misschien als je mazzel hebt meerdere van op de mixer hebt zitten, en via instellingen dan de toewijzing van de mic's op de mixer kan bepalen welke monitor welk lid moet verstereken.

Hebben we een mini band, is er meestal één moitor uitgang, die gaat dan naar de versterker en de monitor luidsprekers, en je kan er meestal alleen het volume van instellen.......

Er is hier op ons forum al eens vaker de vergissing begaan dat we met zijn allen maar gelijk ervanuitgaan dat het de zwaarste toepassing betreft, en dat we voor niets hele lappen tekst zitten te typen laugh :D

Daarom wilde ik van de op even precies weten wat zijn toepassing was.
En tot op heden hebben we daar nog geen antwoord op gehad,
for all we know is het een schuifdeurenbandje van een stel pubers.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ronald1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2004
Laatste: 20-8-2006
Berichten: 5
21-12-2004 16:53
Even voor de duidelijkheid, We zijn een driemansformatie, Drums,toetsen,gitaar. Toetsenist en gitarist zingen. Beide zangmicrofoons, Gitaarmike en de toetsen wil ik splitsen naar een 6 kanaals mixer zodat we op het podium ons eigen geluid kunnen bepalen en dit niet via de technicus in de zaal hoeven te doen. Linker kanaal voor de een, rechter voor de ander. De drummer krijgt z'n monitorgeluid wel uit de zaaltafel.
I did it my way !!
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-12-2004 16:58
@Dré: DO's (wat vaak alleen op de wat duurdere tafels zit) werken post-fade en dus beinvloed je met je monitormix ook de FOH mix en dat is minder prettig.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
21-12-2004 17:06
Op een monitortafel ook???

Voor zover ik weet hebben specifieke monitortafels (dus bijvoorbeeld met 10 auxen en geen faders) direct outs die het signaal volledig met rust laten.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Net nog even gecontroleerd of ik seniel ben:

https://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=17

Volgens de technical manual kun je zelf kiezen of de DO een direct signaal geeft.

(Maar dan hebben we het ook wel over een tafeltje natuurlijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-12-2004 17:22
Ik denk dat onze Ronald daar wat te weinig kanalen aan heeft sneaky :V (Nu staat hij er wel achter, haha!)

@Ronald1: Welke tafels gebruik je (of ben je van plan te bruiken) voor de monitor en FOH?
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
Ronald1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2004
Laatste: 20-8-2006
Berichten: 5
21-12-2004 18:18
Voor de FOH een GEM Racktop 18, en de monitor een eenv KODA 6 kanaals mixer,
I did it my way !!
Ronald1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2004
Laatste: 20-8-2006
Berichten: 5
25-12-2004 11:02
Heb extra xlr's in stageblock gezet parallel over bestaande kanalen, getest, werkt uit de kunst. laugh :D Bedankt voor de info. Van mij mag slot erop.
I did it my way !!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
3-9-2006 12:56
Dus als ik het goed begrijp heb je, als je echt een losse monitormix wil maken, een tafel nodig met DO's. Dat wordt nogal een prijzig geintje lijkt me? Of zijn er ook goedkopere tafels die je daarvoor kunt gebruiken?
Volgende keer Peter!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
3-9-2006 14:11
In de stal van behringer is ook wel iets te vinden wat die optie heeft. De Eurorack MX3242 heeft deze direct outs tot zijn beschikking...ware het niet, dat ie niet meer gemaakt wordt. HEt zijn vaak mixers die tevens een studiorol kunnen vervullen.

John
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)