Forum > Newbie Forum

Mosfet of een normale versterker?

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2005 12:36

night06 schreef:

hallo mensen.

zoals jullie aan de titel al zien vraag ik wat er voor een verschil er tussen een mosfet versterker of een gewone versterker zit?
Belangrijkste nadeel aan de buitenkant: Uitgangsimpedantie van een mosfet eindtrap is vaak fiks hoger (dit vanwege de relatief hoge "on" weerstand van een fet).

Belangrijkste voordeel aan de buitenkant: Doordat een Fet een kwadratische transfer functie heeft (in tegenstelling tot een "gewone" transistor die een E-macht transfer functie heeft) is het vervormingsgedrag anders. Waar een "normale" transistor vooral oneven harmonischen laat zien (rauw geluid) laat een fet vooral even harmonischen zien. Overigens wordt dit voordeel vaak totaal tenietgedaan door de topologie van de eindtrap (meestal push-pull) aangezien bij die topologie alle even harmonischen dan tegen elkaar wegvallen zodat je weer, net als bij een "normale" transistorbak, blijft zitten met relatief veel oneven harmonischen (maar elke Fet lover en ZEKER elke High-End worshipper zal dit argument volledig onder het tapijt vegen aangezien het zijn argument (het klinkt bijna als een buis (wat op zich al een drogreden is trouwens)) VOLLEDIG teniet zou doen)...

Een fet heeft vaak een grote bandbreedte waardoor vastlopen niet snel zal gebeuren EN waardoor clipgedrag vaak erg vriendelijk is (verzadiging is ook amper aan de orde bij een Fet namelijk).

Fets zijn een tijd lang erg "in" geweest (dus er is ook veel marketing gelul over ontstaan) maar met de tegenwoordige "normale" eindtorren (vaak van ring emitter type die OOK een hoge bandbreedte hebben EN een hoge versterkingsfactor) is de Fet weer wat op de achtergrond geraakt (de meest populaire Toshiba fets zijn bijvoorbeeld al een aantal jaren gewoonweg niet meer te krijgen).

Verder zijn er nog een hele berg andere verschillen (Eintrap met fets is eenvoudiger te ontwerpen, thermal runaway is een "non issue", drivers zijn niet of amper nodig) maar dat gaat allemaal veel te ver om op dit forum uit te leggen.

Puntje/Paaltje. Fets bepalen niet of een eindtrap goed of slecht is. Voor mid/hoog zijn Fet eindtrappen een prima optie, voor het laag zou IK liever wat anders pakken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
4-6-2005 20:42
Mooie uitleg Dré!

Maar als ik geen hogere technische studie had gedaan dan had ik deze post nooit begrepen. Volgens moet jij wel grijze haren hebben. Je weet immers zoveel van zoveel onderwerpen wink ;)
Niet genoten is altijd mis!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
6-6-2005 13:37
Ik zet er in zulke gevallen ook zoveel mogelijk een eenvoudige conclusie bij (met daarboven dan de reden waarom tot die conclusie gekomen was ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
7-6-2005 19:27
Met mts electronica en een hoop boeken over audio kom je ook een eind met de uitleg van Dr Dre. laugh :D

maar vooral dat Fet "vriendelijk" clippen lijkt mij een interessant gegeven... zeker voor hoogdrivers... lijkt mij
In het land der blinden is 1 oog koning
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
30-8-2006 22:49
Sorry dat ik dit oude draadje weer oppak, maar ik zit momenteel met een oude Mosfet versterker (Duran PA2400 Mos-fet Power Amplifier) met een kapotte zekering (dus dat is simpel te fixen).

Waar zit nou het verschil tussen een mosfet versterker en een normale versterker? Aan de binnenkant lijken ze volgens mij nogal op elkaar, maar het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd zie.
Volgende keer Peter!
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 230
31-8-2006 12:50
Beantwoorde de post van Dré je vraag niet? Anders moet je je vraag eens specifieker stellen.
DampiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 28-8-2008
Berichten: 6
21-5-2008 19:31
uhm hoe ken je aan boeken over zulk soort dinguh komen ? want ik snap niks van elektro enzo en ik ben pas 14 dus :P en ben beginnende dj dus wil me er in verdiepen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
21-5-2008 19:45
bibliotheek?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-5-2008 20:47
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 21-5-2008 23:49
Wil je gewoon een beetje knutselen of zelf echt in de (stugge theoretische) materie duiken?
Ik zou in ieder geval niet beginnen bij MOSFET's en BJT's, dit is niet voor niks stof die je pas op een (HBO of universitaire) vervolgopleiding krijgt! Om de fysieke werking enigzins te kunnen begrijpen zul je een beetje thuis moeten zijn in atoomopbouw e.d., wat al 5e klas VWO-stof is als ik het goed heb? Wil je het dan echt leuk maken en naar schakelingen gaan kijken dan heb je ook al een flinke portie kennis/rekenvaardigheid nodig die je op doet door aan netwerkjes met weerstanden, spoelen en condensatoren te rekenen.

Als je dus toch graag op dit gebied bezig wilt begin dan eerst met weerstandjes en ga daar lekker mee knutselen (en ook aan rekenen als je verder wilt komen), met wat LEDjes erbij bijvoorbeeld om het leuk te maken. wink ;) Ben je daar klaar mee dan kun je er wat spoelen en condensatoren bij halen. (kun je filtertjes bouwen enzo)

In de bieb zal inderdaad genoeg te vinden zijn, maar internet is ook een hele grote vriend. (Wikipedia bijvoorbeeld, ook handig voor als de termen je voor de ogen beginnen te duizelen wink ;) ) Daarnaast zijn er genoeg sites waar je ook leuke knutselprojectjes kunt vinden.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
21-5-2008 21:24

dampi schreef:

uhm hoe ken je aan boeken over zulk soort dinguh komen ? want ik snap niks van elektro enzo en ik ben pas 14 dus :P en ben beginnende dj dus wil me er in verdiepen
In de bibliotheek, naast de boeken "correct gebruik van het Nederlands"... Kleine tip: neem die ook even mee!

Ik denk dat je dat beter kan gebruiken dan mosfet verklarende werken ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)