Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 52 van 60)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2006 22:44

Mount schreef:

Dus je zou bijna zeggen dat als je maar afdraagt aan de BUMA je zelfs "illegale" tracks zou mogen draaien. Je hebt namelijk netjes betaald voor het openbaar maken van een mp3.. legale/illegale mp3's bestaan immers niet. (ik ga er vanuit dat zoiets een heel erg interessante rechtzaak zou kunnen opleveren)
Toch vraag ik mij dat nog steeds af, naar mijn idee bestaan er wel degelijk "illegale" mp3's, een download via kazaa is hier in nederland voor thuisgebruik wel toegestaan en dus volledig legaal, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan in het openbaar als je keurig betaald ineens een "legale" mp3 hebt. Hiervan heb je immers geen orgineel in de vorm van cd / vinyl etc.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
10-8-2006 10:11
Ik ben zeker met Mount eens dat een legaal gedownloade mp3 dezelfde status heeft (zou moeten hebben) als een legaal gekochte cd. En dus zou je de legaal gedownloade mp3 gewoon in het openbaar moeten mogen draaien als de aanvullende rechten zijn voldaan.

Voor een "illegale" download van Kazaa etc. geldt dat niet. Daar zijn (in tegenstelling tot de legale mp3 en gekochte cd) geen rechten over voldaan. Dat justitie in Nederland heeft besloten daar voor thuisgebruik niets mee te doen verandert daar niets aan.

Het lijkt me hoog tijd worden dat Buma Stemra eens wat minder krampachtig reageert en een pratisch werkbare regeling aanbiedt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
10-8-2006 21:46
Voor een "illegale" download van Kazaa etc. geldt dat niet. Daar zijn (in tegenstelling tot de legale mp3 en gekochte cd) geen rechten over voldaan. Dat justitie in Nederland heeft besloten daar voor thuisgebruik niets mee te doen verandert daar niets aan.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zeker geen voorstander van "illegaal" downloaden. Als ik er mee draai en dus betaald krijg vind ik het niet meer dan normaal gewoon te betalen voor de muziek. En daarbij ben ik te lui om langer dan 2 min. te zoeken naar een goede versie van een nummer wink ;)

Maar opzich is er tussen "legaal"/ "illegaal" geen verschil in gebruiksrecht voor prive als voor het openbaar maken. (openbaar maken mag niet zonder dat er rechtenbetaald worden) Dus waarom zou je de volgens de BUMA "illegale" tracks na betaling van rechten voor openbaarmaking (door horecauitbater of dj zelf) niet ook legaal openbaar gemaakt mogen worden.(ik zie namelijk geen verschil, evenals mijn leraar auteursrecht/interlectueelrecht.. ook hier had de BUMA weer geen antwoord op)
Dat zelfde geld voor rechtenvrije mp3 muziek, dat mag volgens de BUMA helemaal niet openbaar gemaakt worden al hebben ze daar helemaal niets over te zeggen. (ze behartigen alleen de belangen van de mensen die bij de stichting aangesloten zijn)
Hiervan heb je immers geen orgineel in de vorm van cd / vinyl etc.
Maar een MP3 is toch ook gewoon een orginele vorm.. net als dat een wav. bestand op een cd een orginele vorm is. Helaas is het hele MP3 verhaal een beetje te modern voor de boven genoemde stichting. (die misschien het afgelopen jaar ook wel druk geweest zijn met een aantal belegingsprojectjes zoals laatst in het nieuws was wink ;))

Het is en blijft gewoon een lastig verhaal, de regels die BUMA nu gesteld heeft zijn niet uitvoerbaar. Daarbij geeft de oplossing die er nu is weer geen goedkeuring van de andere instantie die er over gaat (waar je ook niemand over hoort maar die nogsteeds alle mp3's als illegaal bestempelen)
De BUMA gaat er wel vanuit dat als je een licentie hebt je geen problemen krijgt met de NVPI.. maar een garantie kunnen ze hiervoor niet geven. (dus legaal voor de BUMA hoeft dus weer niet legaal te zijn voor het NVPI shut up :X)
Never trust a computer you can't throw out a window.
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
27-8-2006 17:57
De tracks die je van beatport download mag je die wel in het openbaar draaien?
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
29-8-2006 11:58
Zonder die BUMA licentie niet.. maar heb je die BUMA licentie dan mag het van de NVPI (andere muziekrechten stichting) ook nog niet. Dus eigelijk wordt de legaal gekochte mp3 een beetje grijs.. ergens is het niet legaal en ergens weer wel.
Never trust a computer you can't throw out a window.
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
29-8-2006 16:55
en als je nou de liedjes hebt gedownload op een legale site waar je
moet betalen om te downloaden??

Hoe willen ze dat controleren??
DjdiamondStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2005
Laatste: 27-6-2009
Berichten: 46
29-8-2006 17:59

brammiej schreef:

en als je nou de liedjes hebt gedownload op een legale site waar je
moet betalen om te downloaden??

Hoe willen ze dat controleren??
Als het goed is krijg je van die site gewoon netjes een email met daarin een betalingsvoldoening wink ;)

Zo krijg ik ze in ieder geval altijd van Audiojelly, Beatport en Dance-Tunes happy :) Allemaal uitprinten, in map stoppen en map meenemen naar de plek waar je draait, kun je altijd laten zien dat je betaald hebt wink ;)
hier staat niks
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
29-8-2006 19:06
is dat niet heel makkelijk na te maken dan?
account op verzoek stoptgezet
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
29-8-2006 22:56
Ja ik vraag me ook af in hoeverre dat te controleren valt.. iemand die wel eens wat bewerkt heeft kan vrij eenvoudig voor een bon zorgen.
Anyway dit systeem wat er nu staat is gewoon helemaal niet doordacht en zeker niet waterdicht. (voor de buma niet omdat het amper te controleren valt, en voor de dj niet omdat je ineens geen gratis legale mp3's kan gebruiken)
Never trust a computer you can't throw out a window.
DjdiamondStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2005
Laatste: 27-6-2009
Berichten: 46
30-8-2006 09:50
Namaken zou idd kunnen, zijn idd genoeg mensen die photoshoppen tot ze een ons wegen laugh :D

Maar dit betekent dus dat het verkrijgen van gratis MP3's (Promo Pools van Labels) ook als illegaal wordt gezien wanneer je deze muziek ten gehore gaat brengen.... shut up :X
hier staat niks

Terug naar forum Reageer (zonder quote)