Forum > Licht

Xenon vs. Halogeen

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GBG GregStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-4-2006
Laatste: 10-12-2008
Berichten: 20
26-5-2006 00:34
Wie kan we even wat bijleren???

Ik zag net in de webshop bij de lichteffecten een aantal verschillen. Zo heb je bijvoorbeeld de JB-systems Thunderbird X met een 12V/100W Xenon lamp. Wat is het verschil met bijvoorbeeld de Showtec Prisma Moon? Maar dan heb ik het zeker over het verschil in de lamp! Ik ga er vanuit dat de lamp van de ShowTec een Halogeen spotje is? Juist???

Wie weet er mij meer over te vertellen?
SCX 700 - Robo 218 - Extreme 250
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
26-5-2006 09:41
Ik snap je vraag niet helemaal, xenon IS een halogeen-gas.
Petty materialists!
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
26-5-2006 10:00
Euhm, een 12V 100Watt FCR is hetzelfde als een 12V 100Watt Xenon.
Heb hier thuis ook een thunderbird liggen, en dat zijn gewoon FCR lampjes die erin geen.
FCR is het type lamp, en xenon is het gas dat gebruikt wordt.
Kwestie van het kind een naam te geven wink ;)
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
26-5-2006 10:52

-bart- schreef:

Ik snap je vraag niet helemaal, xenon IS een halogeen-gas.
vandaar ook de eerste zin van de op: wie kan mij wat bijleren
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
26-5-2006 11:01
Ik heb vroeger altijd geleerd dat tot de groep van halogenen behoren: fluor (F), chloor (Cl), broom (Br), jodium (I) en astatium (At). Xenon (Xe) is een edelgas, net als helium, neon, argon, krypton en radon. Da's het voordeel als je (zoals ik) niet zo goed bent in scheikunde: dan ga je rijtjes in je hoofd stampen... wink ;)

Hoe dan ook: om afzetting van verdampte gloeidraaddeeltjes tegen te gaan wordt een halogeengas (broom of jodium) in de gloeilamp gebracht. Dat heet dus een halogeenlamp. Maar kennelijk kan dit ook met een edelgas als xenon.

Wat verwarrend is is dat sommige gasontladingslampen ook xenonlampen zijn. In sommige auto's bijvoorbeeld. Die geven veel witter licht dan halogeenlampen. De xenon-lamp in het lichteffect dat de hierboven werd genoemd is GEEN gasontladingslamp, maar vergelijkbaar met een halogeenlamp.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GBG GregStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-4-2006
Laatste: 10-12-2008
Berichten: 20
26-5-2006 15:04
Victor,

eindelijk een vraag op mijn antwoord. Inderdaad in de scheikunde is Xe een halogeen. Maar, ik kan me bij wagens een duidelijk verschil gewaar worden tussen een BMW met echte Xenon-faren en H7-halogeen lampen. Nu snap ik het dus. Het gas is hetzelfde maar die BMW's met "paarse" lichten hebben gasontladingslampen.

Dus, er is eigenlijk helemaal geen verschil tussen die lampjes van JB en ShowTec, die Xenon staat er maar bij voor de show? Ik hoopte dat ook hier veel helderder licht zou zijn! En vond dan ook de kostprijs van bijv die thudenrbird heel laag voor een "Xenon-lamp", vandaar mijn vraag!

Dank u voor jullie "scheikundige" uitleg, is nooit echt mijn vak geweest! ashamed :$

Greetz Greg wink ;)
SCX 700 - Robo 218 - Extreme 250
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
17-8-2006 19:43
Ik moet mijn eerdere antwoord even aanvullen, xenon is natuurlijk geen halogeen.

Het xenon gas zorgt er voor een hogere warmteweerstand naar het glas zodat de temperatuur van de gloeidraad hoger kan worden gehouden. Waardoor er meer en witter licht kan worden geproduceerd. Deze hogere temperatuur zou er voor zorgen dat er meer wolfraam-atomen van de gloeidraad verdampen. Dit zou hogere slijtage betekenen voor de gloeidraad, en ze gaan uiteindelijk op het glas zitten. Daarom wordt xenon altijd in combinatie gebruikt met jodium en/of broom (wél een halogeen). Dit zorgt dat 'losgeslagen' wolfraam-atomen uiteindelijk weer terug komen op de gloeidraad.

Xenon zorgt dus voor een hogere opbrengst en het halogeen voor een betere levensduur. Maar worden altijd in combinatie met elkaar gebruikt.
Petty materialists!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
17-8-2006 22:30

Victor schreef:

Ik heb vroeger altijd geleerd dat tot de groep van halogenen behoren: fluor (F), chloor (Cl), broom (Br), jodium (I) en astatium (At). Xenon (Xe) is een edelgas, net als helium, neon, argon, krypton en radon. Da's het voordeel als je (zoals ik) niet zo goed bent in scheikunde: dan ga je rijtjes in je hoofd stampen... wink ;)

Hoe dan ook: om afzetting van verdampte gloeidraaddeeltjes tegen te gaan wordt een halogeengas (broom of jodium) in de gloeilamp gebracht. Dat heet dus een halogeenlamp. Maar kennelijk kan dit ook met een edelgas als xenon.

Wat verwarrend is is dat sommige gasontladingslampen ook xenonlampen zijn. In sommige auto's bijvoorbeeld. Die geven veel witter licht dan halogeenlampen. De xenon-lamp in het lichteffect dat de hierboven werd genoemd is GEEN gasontladingslamp, maar vergelijkbaar met een halogeenlamp.
Klopt,
ter verduidelijking: Een lamp met een filament ook vaak gloeilamp genoemd bevat vaak een gas of gasmengsel om te voorkomen dat de gloeidraad op brandt, ook wordt wel eens gebruik gemaakt van vacuum. Een gasontladings lamp gebruikt het gas om licht te geven. Bij een gasontladings lamp bepaalt het type gas(mengsel) de kleurtemperatuur van de lamp. Een Xenon lamp heeft een hogere kleurtemperatuur dan bijvoorbeel een MSD of MSR lamp en de HMI zit daar weer tussen in. Xenon lampen zijn vaak duurder omdat er gebruik gemaakt word van een bijna 100% zuiver gas. De gasmengsel lampen zijn goedkoper omdat er minder zuivere gassen in zitten.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
FreakyDJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2005
Laatste: 2-10-2008
Berichten: 40
19-8-2006 23:16

GBG Greg schreef:

eindelijk een vraag op mijn antwoord.
Dus dat betekend dat je er nog steeds niet uitbent? laugh :D
God is a DJ, Life is a Dancefloor, Love is the Rhythm, And you are the Music.
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
20-8-2006 10:15

FreakyDJ schreef:

GBG Greg schreef:

eindelijk een vraag op mijn antwoord.
Dus dat betekend dat je er nog steeds niet uitbent? laugh :D
Hoe bedoel je dit? Bedoel je dat GBG Greg er nog niet uit is welke hij gaat aanschaffen? In dat geval: het was niet de bedoeling één van deze apparaten aan te schaffen, het was puur een vraag uit nieuwws-/leergierigheid... happy :)

Mvg

Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)