Forum > Zelfbouw Speakers

Een line array bouwen.

(106 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
18-7-2006 00:24
Wel een eigen line array willen bouwen maar er niet de tijd, moeite en geld in willen steken om tenminste 1 stack ervan te bouwen om response te meten, sterkte te testen en time alignment af te stellen? Begin er dan niet aan want dan wordt het imo meer een "kijk mij stoer zijn met mijn zelf in elkaar geknutselde line array" dan dat er daadwerkelijk een goed product wordt neergezet waar ook naar dingen als afstraling onderzoek is gedaan. Tot een stuk of 4 elementen moet het geheel zonder al te lompe processing nog wel aan te horen zijn, bij grotere lines ontkom je daar gewoon niet aan.
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
18-7-2006 00:40

Stefan schreef:

.... Tot een stuk of 4 elementen moet het geheel zonder al te lompe processing nog wel aan te horen zijn, bij grotere lines ontkom je daar gewoon niet aan.
Wat jij hier dus zegt is, 4 kasten moeten van zichzelf zonder veel poes pas op de processor goed kunnen klinken. Na 4 kasten is je array schijnbaar helemaal *** (zelf in te vullen naar wens) en heb je wel een hoop poes pas nodig. Blijkbaar snap jij het hele array gebeuren nog niet helemaal (ik ook niet hoor ik weet wel wat maar nog lang niet alles). Bij de meeste Array's heeft 1 kast een bepaalde afstraling. vaak is deze klein in de hoogte (bijv 4 graden) en breed 90 of 120 graden. Die smalle afstraling is nodig om de array goed te kunnen richten (anders kan je net zo goed een stack maken van normale kasten). Door elk kastje te richten kan je bepaalde dingen aanstralen en bepaalde dingen niet, hoe je dat doet is dmv hoeken. Zo kan je bijv in een Arena wel de tribune pakken (onderste ring) de gracht overslaan en dan weer op het veld verder gaan. Zo richt je geluid goed en ga je overlast en kan je nare reflecties op oppervlakken tegen gaan.

Je laad dus ook maar 1 preset voor je hele array daar zit dan alles in EQ, Delay enz (net als bij normale kasten). Je lust je kasten door (1 op 1, 1 op 2, 1 op 3, of 1 op 4)Door dat je kasten gelijk zijn klinkt het overal hetzelfde. Alleen het volume verschilt door de afstanden die het geluid moet afleggen. Nu denk je waarschijnlijk ja en op de vloer dan vlak voor het podium. Daar kan je een kast recht op richten (in het geval van grote array's niet leuk voor het publiek). Daar hebben veel merken dan weer een kastje voor als downfill. en voor de uiteidelijke gatenvullers gebruik je infill. Daarvoor kan je gewoone kasten gebruiken maar ook array kasten (2 of meer)
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
18-7-2006 07:54
16 x V-dosc maximaal boven elkaar?
Ongeveer een maand terug hingen er bij
defqon in Almere 24 boven elkaar en in totaal
4 arrays!!
Ik bedoelde meer ook: Als je een dergelijk systeem maakt moet je zeker weten dat het een veilig systeem is.

Overigens denk ik dat een dubbel 10" + 1,4" een hele mooie combinatie is.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-7-2006 15:35
misschien is dit ook wel een intressant item. Er is een merk dat voor heel weinig geld een miniarray kastje aanbied. Hoe het klinkt weet ik niet maar naar mijn idee zal het koppelsysteem toch wel berekent en zo ontworpen zijn zodat meerdere kasten onder elkaar kunnen hangen. Hier wordt gebruik gemaakt van een splintsysteem, bestaande uit een vliegraam en draadeind met bevestigings vleugel die in de speakers worden gedraaid. Elke speaker heeft 4 metalen strippen aan de buitenkant en misschien ook wel intern waar deze draadeinden aan worden geschroefd.

speaker bestaat uit 2 maal 7" en 1 maal 1". 200watt rms afstraling 7 bij 90 graden.
standaard setup is 8 kastjes met 2 maal 15" bass.
een zn kastje is ook wel makkelijk aan te schaffen, mits je deze per stuk kunt kopen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
18-7-2006 16:03
Ik denk dat ik toch meer geinteresseerd ben in een iets grotere array waar je ook een paar 18" laagkasten onder kunt stoppen. Anders hoef je naar mijn idee ook geen array te bouwen. Ik bedoel laten we eerlijk wezen, hij moet goed klinken maar moet ook erg hard kunnen!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
18-7-2006 16:05
Mooi artikel
Documentje van L-Acoustics

Verder: leuk project! Ben erg benieuwd wat eruit komt.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
18-7-2006 16:17

Djtommie6 schreef:

16 x V-dosc maximaal boven elkaar?
Ongeveer een maand terug hingen er bij
defqon in Almere 24 boven elkaar en in totaal
4 arrays!!
Ik bedoelde meer ook: Als je een dergelijk systeem maakt moet je zeker weten dat het een veilig systeem is.

Overigens denk ik dat een dubbel 10" + 1,4" een hele mooie combinatie is.
Ow dat is nieuw dan, Ik heb daar zelf die array's na de show eruit getrokken maar er hingen er echt geen 24 onder elkaar. Er hing 4x 10 V-dosc met 3x dV-dosc infill op de subs gestackt (32 sb218's). Als je het niet wil geloven heb ik hier nog wel wat sheats en blokschema's liggen.

De chilli peppers touren op het moment ook met V-dosc (net als Robbie) en die maken wel gebruik van de max en dat is 16. Lees anders is de handleiding van het V-dosc door daar staat het ook in vermeld.

Waar je eerder 24 kasten onderelkaar zou kunnen zien hangen is pinkpop geweest gedaan door ampco waar het martin w8l hing. Daar hingen wel veel kasten onderelkaar. Maar daar durf ik verder niks over te zeggen aangezien ik niet echt veel weet over de martin line array's en de manier hoe ampco het gebruikt.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
18-7-2006 16:19

Philip_Janssen schreef:

Mooi artikel
Documentje van L-Acoustics

Verder: leuk project! Ben erg benieuwd wat eruit komt.
Nou begrijp ik waarom iedereen line-arrays wil.
So, the next time you want to impress the ladies at the local hall, tell ‘em “We’re gonna hang a logarithmicspaced, articulated spiral array in a horizontally asymmetric configuration employing frequency tapering and divergence shading, which will include isophasic high-frequency and mid-frequency apertures, hyper-cardioid low-frequency transducer sections, is controlled by finite-impulse response filtering digital signal processing, and works well with a psychoacoustic infector.”
razz :p
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
18-7-2006 20:43
Je hebt gelijk misterboem, was het vorig jaar niet zo dat er meer dan 16 kasten onder elkaar hingen? Op de main?
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
18-7-2006 22:10
1 x bewerkt. Laatst door MisterBoem op 18-7-2006 23:28
Nope vorrig jaar was het bijna de zelfde opstelling. Een bedrijf dat meer dan 16 kasten V-dosc onder elkaar hangt is gewoon weg niet goed bezig. Het lijkt me dan ook raar dat er bedrijven zijn die dat doen, helemaal met een systeem als het V-dosc. En daarbij met 16 kasten kom je echt een heel eind. Andere systemen kunnen natuurlijk andere max aantallen hebben.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)