Forum > Newbie Forum

waarom parren?

(44 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 431
14-7-2006 17:57

Tim versteeg schreef:

Ik vind voor sommige muziek parren beter geschikt als mh's of scans. Voor dance, trance hardstyle enz.. zijn scans mh's en laser natuurlijk het allermooist. Maar voor muziek zoals rock bijvoorbeeld vind ik parren mooier. Zou er niet aan moeten denken dat normaal alleen nog maar mh's zou gerbuiken bij hun optredens sad :(
zoals op graspop metal meeting. In de kleinste tent hingen alleen maar parren, 2e tent parren icm intelli's, op de mainstage overheersend intelli's, maar ook parren. denk dan ook wel dat je op muziek met een beat meer bent met bewegend licht (milk inc onlangs: parren mochten praktisch niet branden, afgezien van het front).
Fun is serious business!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-7-2006 21:45
Volgens mij gaat het vooral om de kosten tegen de hoeveelheid bruikbaar licht.

Een enkele 250 W wash CMY MH kost aan afschrijvingen toch behoorlijk wat meer als (ik roep maar wat) 4 PAR56's op een DMX bar.

Natuurlijk zijn er 1001 andere voor en nadelen aan het een of het ander, maar als het hetzelfde zou kosten zouden we denk ik veel minder parren zien.. wink ;)
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
14-7-2006 23:05
Parren gebruik je inderdaad niet snel bij disco's of dance events. Simpel omdat je daar niet constant licht nodig hebt. Hier gebruik je MH's omdat ze een strakke beam hebben en bewegen, of je gebruikt Strobo's.
Maar als je een theatergroep hebt, daar moet je niet flits flits hebben razz :p Maar wel een stel acteurs die zichtbaar moeten zijn (anders hebben ze zich voor nix zo leuk opgemaakt). Je gaat dan spelen met de kleur licht, soms wil je 1 persoon uitlichten en dan gebruik je spots of een MH. Alleen daar moet het budget wel voor zijn!
Ik heb wel es voorstellingen gedaan en dan een diaprojector gebruikt als spot, primitief maar het werkt prima.
A master of light, knows his way around in the dark.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
14-7-2006 23:16

Kees schreef:

soms wil je 1 persoon uitlichten en dan gebruik je spots of een MH.
Maar een degelijke movinghead in het theater, dan paraat je al snel over VL1000 en soortgenoten die voor de kleinere theaters zo goed als onbetaalbaar zijn.
In een echt theater is er ook meestal wat meer budget en daar zul je naast parren (die meestal nog in de minderheid zijn) een hoop pc's en fresnels vinden die worden aangevuld met een profiel hier en daar.
exit night into LIGHT
DFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2006
Laatste: 12-2-2008
Berichten: 17
15-7-2006 18:18
Wat is nou d.i.s.c.o. zonder de parren? is toch een beetje de basis 2x t-bar en daarnaast dingen zoals scans, en effecten? bovendien is makkelijk te plaatsen (op statief of in truss)
Heb ze in het verleden ook al eens gebruikt voor het uitlichten van een concert van 8x4 pars op t-bar en dan full-on (LEKKER WARM)
Iets weten? vraag het!......want nee heb je en JA kun je....
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
15-7-2006 20:38
Ik heb ook nooit beweerd dat er geen nut meer is voor parren he!

DISCO zonder parren is inderdaad als een cowboy zonder hoed, en wanneer je een band moet uitlichten lijkt het me ook logisch dat er met parren gewerkt wordt...

Ik doelde met mijn vraag echt enkel op vaste discotheken en grote fuiven/events waarbij geld, plaats en installatiemoeilijkheid niet uitmaken.

En theater daar is het al helemaal logisch dat je parren gebruikt omdat de belichting niet alle aandacht moet krijgen maar de acteurs... al kan een MH met WASH-lens daar evengoed dienst doen mits genoeg budget.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
15-7-2006 22:10

Tuneboy schreef:

en wanneer je een band moet uitlichten lijkt het me ook logisch dat er met parren gewerkt wordt...

En theater daar is het al helemaal logisch dat je parren gebruikt omdat de belichting niet alle aandacht moet krijgen maar de acteurs... al kan een MH met WASH-lens daar evengoed dienst doen mits genoeg budget.
een band uitlichten kan natuurlijk ook met andere dingen als parren.

hmm in een theater zie je eigenlijk niet erg veel parren (je zal ze nu en dan wel tgenkomen) eerder zie je meer PC's en fresnels, logisch ook dat werkt zeker in een theater makkelijker als parren. Niet elke head zal je terugvinden in een theater, je zal al snel naast een hoge output een goede variabele CTO alsook een framingsysteem(met shutters) nodig hebben en dan kom je al gouw bij VL1000TS, VL3500, Mac 2000 preformance, CP stage zooms komt daar bij nog eens kijken dat ze in een theater liefst eenbeetje stil moeten zijn ook.
exit night into LIGHT
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-7-2006 09:24

Tuneboy schreef:

En theater daar is het al helemaal logisch dat je parren gebruikt omdat de belichting niet alle aandacht moet krijgen maar de acteurs... al kan een MH met WASH-lens daar evengoed dienst doen mits genoeg budget.
Haha... ik denk dat je vrij weinig ervaring hebt met theaterbelichting. Bij de meeste producties is de belichting o zo belangrijk! Bij een schooltoneeltje of i.d. doe je meestal het licht aan als de kinderen beginnen te "acteren", en je doet het weer uit als ze af gaan. Bij een professioneel toneelgezelschap is dat absoluut niet zo. Daar heb je een volledig uitgewerkte lichtregie, die wel degelijk belangrijk is. Er worden door middel van het licht zo veel accenten gelegd!

En verder is het helemaal niet logisch dat je parren gebruikt. Waarom zouden er dan eigenlijk theaterspots gemaakt worden??? Al eens over nagedacht? Ik heb het al vaker gezegd: parren bij een theaterbelichting vinden hun functie in het leggen van accenten, de rest doe je met theaterspots, vlaklicht, profielspots, volgspot, ... los van de effecten natuurlijk (eventueel ook met parren te doen).
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-7-2006 11:06

DF schreef:

Wat is nou d.i.s.c.o. zonder de parren? is toch een beetje de basis 2x t-bar en daarnaast dingen zoals scans, en effecten?
Dat zal een eeuwige discussie blijven wink ;)

In mijn begin jaren (iets langer geleden wink ;) ) hadden vele drive-in shows gekleurde par 38 lampen (100watt)
Bij het grootste gedeelte drive-in shows zag je dan ook geen dimmerpacks.
Par 38 is nu naar mijn idee back to the 70's.

Par 56, 64 of raylight zie ik veelal bij bands, dat vormt de basis om de bandleden uit te lichten. Ieder doet dat op zijn eigen manier, sommige met "leuke" kleurtjes andere met pale gold filters. Die keuze zal ook van de rest van de verlichting afhankelijk zijn.

Voor een disco vind ik het "showgehalte" van b.v. een par 56 niet bijzonder. (vele richten ze namelijk gewoon de zaal in)
Bij de disco gebruik ik dus geen par 56 o.i.d. maar ik heb ander licht genoeg om en "sfeervolle" basis te maken.

Men kopieert elkaar al snel, niets is mooier om daar juist van af te wijken.

Martin.
kvm entertainment
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
16-7-2006 11:57
oh, ik dacht dat hier met d.i.s.c.o., de muziek uit de jaren 70 bedoeld werd... En daar hoorde volgens mij dus inderdaad parren bij om die oude sfeer te behouden.

Over theaterlicht weet ik (spijtig genoeg) inderdaad helemaal niets, maar dit blijft een newbie-topic om een reden he;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)