Forum > Licht

Lichtbrug TRUSS

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Djnickolas1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2004
Laatste: 15-9-2006
Berichten: 4
25-6-2006 16:57
Ik wens graag een 4 meter lange lichtbrug aan te schaffen, echter in 2 fasen.

Configuratie:
- 8 par 64
- 2 The Winner II
- 2 Kleinere lichteffecten
- Blacklight TL
- Spiegelbol
- Stroboscoop FL1800

Ik ben momenteel in het bezit van 2 redelijk stevige statieven JB64 (max hoogte: 3,2m, 35mm topsekctie).
Om de prijs in de eerste fase te drukken wens ik deze statieven te gebruiken voor de lichtbrug.
Vraag is natuurlijk of dit wel mogelijk is... het is maar een idee.
Het grootste nadeel lijkt me dat het geen windups zijn maar daar kan ik mee leven.

In een 2e fase komen de windups aan te pas, als er weer wat geld voor vrij is.

De vragen:
- Hergebruik van statieven mogelijk?
- Speciale t-adaptor nodig?
- Welke truss?
- Kom ik met 4 meter toe of beter naar 6 meter gaan?

De soort truss (dus ook de prijs) moet overeenstemmen met de vooropgestelde toestellen die er in moeten hangen. Er worden zo goed als geen uitbreidingen verwacht op licht gebied.

Eventuele opmerkingen steeds welkom.

Alvast bedankt
DJ-RidooStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 7-6-2008
Berichten: 38
25-6-2006 17:22
Geen truss zetten op gewone statieven, zou ik zo zeggen. Probeer dan door te sparen voor een volledige truss. (truss + T-adaptors + WU's)

Tip: de ALT-series van Beglec zijn degelijk en prijslijk.

De truss: hier zou ik gaan voor een topmerk als prolyte (ergens 2de hands op de kop tikken)
4 meter of 6 meter moet je zelf kiezen.

Ben zelf ook begonnen met 4 meter prolyte, maar heb al vrij snel uitgebreid tot 6 meter.

succes
X-Plosion Events DJ's - Party's - Karaoke
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
25-6-2006 18:16
je had ook makkelijk de zoekfunctie kunnen gebruiken zijn zat topics voor te vinden.
sucses met zoeken wink ;)

Je moet wel gewoon wat doen en niet verwachten dat alles vanzelf naar je toe komt waaien. shut up :X
Waar een wil is, is een weg.
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
25-6-2006 18:51
Hallo.

De antwoorden op jou vraag, zijn eigenlijk allemaal te vinden via de zoekmachine van het forum. Te vinden links boven in de hoek.

Hierbij toch nog even een antwoord op je vraag.

Ten eerste zou ik fase 1 / fase 2 omdraaien. Spaar eerst voor een paar stevige wind-up statieven. Denk hier bij aan de goedkopere VMB series. Deze zijn met beetje zoeken/geluk te vinden voor 600 euro per twee (2de hans uiteraard).

Hierbij beantwoord ik ook eigenlijk je eerste 2 vragen. Hergebruik is niet mogelijk voor serieuze (lees veilige) doeleinden.

Je vraagt ook nog welke truss je het beste kunt gebruiken. Dat hangt eigenlijk helemaal af van je bedoelingen. Wil je de truss gaan verhuren? Hou je de truss voor je zelf, of enkel voor drive-in show doeleinden.

Gezien je budget zou ik eens gaan kijken na de alulite producten. Denk hierbij aan een nieuw prijs van 130 euro voor 2 meter.

Dus als je een redelijk serieuze lichtbrug wilt hebben, ben je toch al snel 1000 euro kwijt.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
26-6-2006 10:15
waarom zijn de 3 bovenste topics uit de lichtsectie allemaal terug te brengen naar eigenlijk dezelfde vraag. ??
Djnickolas1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2004
Laatste: 15-9-2006
Berichten: 4
26-6-2006 14:35
Oke bedankt voor de reacties.

1.Ik heb heus de zoekfunctie gebruikt, alleen zie ik in dit uitgebreide forum de bomen door het bos niet meer, vandaar dat ik al mijn vragen even wou centraliseren waardoor er eventueel andere mogelijkheden/oplossingen uit de bus konden vallen in mijn specifieke configuratie.

2. Als ik het goed begrijp wordt het gebruik van normale statieven voor een lichtbrug ten stelligste afgeraden. Maar theoretisch kan ik een lichtbrug bouwen op normale statieven, echter met gevaarlijke toestanden tot gevolg.

3. Volstaat een truss van 30x30x30 (in combinatie met windups)? (zijn dit de standaards voor de lichtere toepassingen?)

4. Het is voor eigen gebruik, verhuur zal er niet aan te pas komen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
26-6-2006 14:54

djnickolas1 schreef:

Oke bedankt voor de reacties.

1.Ik heb heus de zoekfunctie gebruikt, alleen zie ik in dit uitgebreide forum de bomen door het bos niet meer, vandaar dat ik al mijn vragen even wou centraliseren waardoor er eventueel andere mogelijkheden/oplossingen uit de bus konden vallen in mijn specifieke configuratie.
Volgende keer eerst zoveel mogelijk de antwoorden zelf bij elkaar zoeken, en dan eventueel nog in een bestaand topic vragen wat je niet hebt kunnen vinden.
2. Als ik het goed begrijp wordt het gebruik van normale statieven voor een lichtbrug ten stelligste afgeraden. Maar theoretisch kan ik een lichtbrug bouwen op normale statieven, echter met gevaarlijke toestanden tot gevolg.
Push up statieven zijn inderdaad bijna altijd maar zeer beperkt belastbaar, daarboven worden het automatisch wind-ups omdat je het zaakje simpelweg niet makkelijker omhoog getilt krijgt. Het type statief is dus niet de beperkende factor, maar de maximale belastbaarheid.
3. Volstaat een truss van 30x30x30 (in combinatie met windups)? (zijn dit de standaards voor de lichtere toepassingen?)
Ja, voor kleine toepassingen wordt bijna altijd 30 truss gebruikt. triangle is makkelijker in vervoer en wat goedkoper in aanschaf, maar iets minder belastbaar, minder makkelijk bij te huren dan square truss en een ramp zodra je met hoeken gaat werken. Tevens vinden sommige square mooier dan triangle.
4. Het is voor eigen gebruik, verhuur zal er niet aan te pas komen.
Dat scheeld vooral in onderhoud, wat betreft maximale belasting etc maakt het niet uit.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
22-11-2007 20:12
quote
--------------------------------------------------------------------------------
2. Als ik het goed begrijp wordt het gebruik van normale statieven voor een lichtbrug ten stelligste afgeraden. Maar theoretisch kan ik een lichtbrug bouwen op normale statieven, echter met gevaarlijke toestanden tot gevolg.
--------------------------------------------------------------------------------

Push up statieven zijn inderdaad bijna altijd maar zeer beperkt belastbaar, daarboven worden het automatisch wind-ups omdat je het zaakje simpelweg niet makkelijker omhoog getilt krijgt. Het type statief is dus niet de beperkende factor, maar de maximale belastbaarheid.
ze geven bij de JB LS-64 pro wel een belastbaarheid van 80kg op. dit met een korrel zout genomen is nog meer dan de wind-up van showtec. dus dan is het enige probleem het omhoog halen van de truss als ik het goed begrijp?
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
22-11-2007 20:43

remcopeters schreef:

dus dan is het enige probleem het omhoog halen van de truss als ik het goed begrijp?
4 of 6 meter truss 3 meter omhoog tillen is niet makkelijk. Misschien kun je wel zeggen dat dat zelfs gevaarlijk kan zijn, want je moet ergens op staan wat al ongeveer een meter hoog is, en waar je dus ook nog eens boven je macht moet gaan werken.
Dit moet je met z'n tweeen doen en als er één uitglijd oid heb je het allebei zitten (en de truss er boven op).

Voor 1,5m is het geen probleem, maar 3m... Ik zou het liever niet doen.
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
22-11-2007 20:45
dat is 'n ander verhaal maar het is in feite dus wel mogelijk? met 3 meter truss met alleen par cans
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)