Forum > Newbie Forum

verschil tussen tulp kabels

(97 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
BeginnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 14-6-2003
Berichten: 2
8-6-2003 20:28
wat is het verschil tussen Gold Plated en de normale kabels
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-6-2003 20:35
Denk eens na zeg. Bij goldplated zit er laagje (blad)goud om de aansluiting heen, en bij ''normaal'' dus NIET....
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
8-6-2003 21:54
Mensen, rustig. Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander nog een vraag.

Dat gold-plated betekent dat de contacten verguld zijn zal Beginner ook wel snappen. Waarschijnlijk wil hij weten wat het voordeel is. En dat zit'em dus in de betere geleiding van goud, zodat je een beter contact hebt en dus beter geluid met minder verlies.

Rest nog even te zeggen dat tulpkabels weinig met professionele audio te maken hebben. In ieder geval niet geschikt voor "on the road".
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
8-6-2003 21:59

Victor schreef:

Rest nog even te zeggen dat tulpkabels weinig met professionele audio te maken hebben. In ieder geval niet geschikt voor "on the road".
Toch jammer dat zo goed als alle cdspelers ermee zijn uitgerust, evenals de TT's.
Dus je moet dan steeds weer verloopjes maken naar XLR, en aan de kant van je mixer weer terug naar RCA... sad :(
-- Let's do it my way and get it right the first time --
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
8-6-2003 22:08

PatrickK] schreef:

Toch jammer dat zo goed als alle cdspelers ermee zijn uitgerust, evenals de TT's.
Dus je moet dan steeds weer verloopjes maken naar XLR, en aan de kant van je mixer weer terug naar RCA... sad :(
Nou..... voor die kleine stukjes van je cd/tt naar mengpaneel maakt het niet uit. Het gaat voornamelijk om de lange stukken van versterker naar boxen e.d.

Als je meer over de voordelen van XLR wilt weten gebruik ff de zoekfunktie, d'r is een draadje waarin dit allemaal precies staat beschreven.
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
8-6-2003 22:09

Alex schreef:

PatrickK]Toch jammer dat zo goed als alle cdspelers ermee zijn uitgerust, evenals de TT's.
Dus je moet dan steeds weer verloopjes maken naar XLR, en aan de kant van je mixer weer terug naar RCA... sad :(

Het gaat voornamelijk om de lange stukken van versterker naar boxen e.d.
daar worden niet eens tulpkabels voor gebruikt.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
8-6-2003 22:21
Nou..... voor die kleine stukjes van je cd/tt naar mengpaneel maakt het niet uit.
Voor thuis niet nee, maar ik bouw toch echt wel XLR in mijn flightcases.
Tulp kan drie keer niets hebben. De meeste aangegoten tulpkabels hebben nou niet echt de meest perfecte trekontlasting zeg maar.
Bovendien is tulp ook niet vergrendelbaar.
Zeker in een situatie waar de kabels vaak los en vast moeten, ga ik toch voor XLR.

Maar waar het mij eigenlijk om ging was RaneNote 110: in een professionele situatie alles gebalanceerd. De meeste mixers hebben een gebalanceerde master, de meeste versterkers gebalanceerde ingangen, je mics zijn gebalanceerd, maar je CDspelers en je TT's hebben consumentenuigangen. Waarom???
Dus als ik het echt goed wil doen, dan moet ik trafo's aan de uitgangen van mijn cdspeler hangen, doet alleen geen mens.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
9-6-2003 00:02

Victor schreef:

En dat zit'em dus in de betere geleiding van goud, zodat je een beter contact hebt en dus beter geluid met minder verlies.
Goud geleidt niet beter dan het metaal wat er 'normaal' voor gebruikt wordt, het corrodeert echter totaal niet, dat is het enige voordeel.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-6-2003 00:28
Het balanceren vaan aansluitingen is pas nodig als er afstanden moeten overbrugt worden.
Je cd spelers staan meestal naast je mixer, en als op die 1,5 meter kabel storing binnen komt, dan is er echt iets goed mis met één van je spullen.
(Meestal de lichtsturing, en dan vooral de dimmers die in goedkope lichtmodulators heel slecht ontstoort zijn sad :()

Als je je afspeelapp. niet in de zelfde case hebt als je mixer, dan kan je het beste een vaste verbinding naar buiten maken dmv een schotel met daarin een Chassisdeel XLR en dan met een xlr kabel naar je mixer en daar weer het omgekeerde.
XLR's blijven veel langer heel bij veelvuldig gebruik.
Tulp is bij de minste trekbelasting al volkomen onbetrouwbaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-6-2003 09:42

Stefan schreef:

Victor schreef:

En dat zit'em dus in de betere geleiding van goud, zodat je een beter contact hebt en dus beter geluid met minder verlies.
Goud geleidt niet beter dan het metaal wat er 'normaal' voor gebruikt wordt, het corrodeert echter totaal niet, dat is het enige voordeel.
Je hebt gelijk in die zin dat zilver en koper betere electrische geleiders zijn dan goud. Tenminste: Ofc (oxygen free copper). Vanwege de kosten zie je dat laatste niet in alle kabels terug.

Hier ging het echter niet om de kabel, maar om de connector. Daar heb je te maken met contacten, die inderdaad verslechteren door oxidering. Dat laatste probleem kent goud niet, waardoor je een beter contact (betere geleiding door het contact) hebt.

Welk metaal voor de normale tulpjes gebruikt wordt weet ik niet. Geen koper i.i.g (tenminste, daar lijkt het niet op).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Afgesloten topic