Forum > Algemeen Forum

Foutje van de electriciën!

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
22-5-2006 22:49
Bij mijn vader staat de wasmaschine en droger netjes aangesloten op 2 afzonderijke trekschakelaars (ook 2 aparte groepen).
Nu niet gelijk roepen dat een wasmasch. niet in dit forum thuishoort, want dat snapt Malle Pietje zelf ook wel wink ;)
Waar het om gaat is het volgende:
Als je de mach. aanraakt op het chassis, krijg je een optater van 180-190 volt!
Nu ben ik geen vakman op electro gebied, maar iedereen snapt dat dit niet hoort.
Na wat geschroef en meetwerk ben ik er achter gekomen dat de aardedraad die in de trekschakelaar zit niet is doorgetrokken naar de meterkast! Aan de bedrading zag je niets vreemds, maar na veel zoeken kwam ik tot de ontdekking dat de aardedraad slechts 15 cm lang was en gewoon in de pijp geschoven was!
Uiteraard is de huisbaas erbij gehaald en die gaat nu uitzoeken welke installateur dat destijds in opdracht van hem heeft aangesloten.
Wel heeft hij direct een noodoplossing gemaakt waardoor het gevaar geweken is.
(hij heeft van de 2e trekschakelaar een flink stuk draad gelegd naar de "foute" trekschakelaar. (Dit ook erg overdeven aangelegd zodat elke idi... kan zien dat er iets niet in orde is)

Waarom ik dit hier neer pen?
Omdat dit overal kan voorkomen, ook in ons wereldje.
Ook hier weer de kreet die iedereen moet kennen: meten is weten!
Reacties en of commentaar welkom!
Alles komt goed....
DJ HardistStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-4-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 43
22-5-2006 23:04
Ik hoop dat je niet al te erg geschrokken was toen je zelf een optater gekregen had wink ;)

Maar goed dit is dus een prima voorbeeld van een luie zogenoemde 'vakman'. Zaken als deze ben ik overigens nog nooit tegengekomen, maar mensen als deze zijn er in overvloed in dit wereldje. Er zijn er trouwens ook genoeg die hun werk wel serieus nemen, mijn respect voor die mensen dus.
Hardstyle wasn't meant to be heard - Hardstyle was meant to be felt!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
22-5-2006 23:04

DJ Hardist schreef:

Ik hoop dat je niet al te erg geschrokken was toen je zelf een optater gekregen had wink ;)

Maar goed dit is dus een prima voorbeeld van een luie zogenoemde 'vakman'. Zaken als deze ben ik overigens nog nooit tegengekomen, maar mensen als deze zijn er in overvloed in dit wereldje. Er zijn er trouwens ook genoeg die hun werk wel serieus nemen, mijn respect voor die mensen dus.
Nee het was mijn moeder maar laugh :D
Alles komt goed....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
23-5-2006 10:16
Als je een schok kreeg is niet alleen de aarde-aansluiting fout, er is dan iets in de machine mis waardoor er kortsluting wordt gemaakt. Bovendien slaat kennelijk de aardlekschakelaar niet uit las jij (via de wasmachine) aan het net hangt.

Dus:
1. de schakelaar is fout aangesloten.
2. de machine maakt kortsluiting waardoor metalen delen onder spanning komen te staan.
3. de aardlekschakelaar werkt niet.

Dat gaat echt goed zo.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
23-5-2006 10:27

Victor schreef:

Als je een schok kreeg is niet alleen de aarde-aansluiting fout, er is dan iets in de machine mis waardoor er kortsluting wordt gemaakt. Bovendien slaat kennelijk de aardlekschakelaar niet uit las jij (via de wasmachine) aan het net hangt.
Hoeft niet.

1. Doordat de wasmachine filtercondensatoren heeft zal er (in ongeaarde toestand) altijd een statische spanning op de behuizing staan (ca. de helft van het lichnet maar gevoelsmatig meer dan zat).

2. Doordat een aantal kabels (fase, nul en aardedraad van machine zelf) over een afstand naast elkaar lopen is ook daar (in ongeaarde toestand) sprake van een condensator (dus ook daar weer de bekende spanningsdeler).

3. Een wasmachine (vochtig apparaat) kan zo maar een kleine lek hebben naar aarde (van een paar mA). Met goed aangesloten randaarde geen enkel probleem (en ook de aardlekschakelaar ligt er niet wakker van) MAAR wederom gevoelsmatig niet prettig.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
23-5-2006 10:58
voorheen was het niet eens verplicht om je wasmachine achter een aardlek te hangen als deze op een eigen eindgroep zat. omdat het verschil tussen fase en nul nog wel eens wou verschillen en dan steeds afsloeg. gelukkig is dit tegenwoordig wel verplicht aangezien de wachmachines tegenwoordig wat beter zijn. maar het kan dus zijn dat er in wat oudere huizen nog van dit soort eindgroepen zijn. weer een goede reden om niet te gaan sleutelen in je eigen installatie..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2006 14:14

maurice schreef:

voorheen was het niet eens verplicht om je wasmachine achter een aardlek te hangen
Dat is wel heeeeeel lang geleden, das uit de tijd dat het gras goen was, sex een vies woord was en iedereen nog in een daf 66 rond reed en op zondag naar skynetworks zat te kijken.....
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
23-5-2006 14:39
dat is helemaal nog niet zo HEEEEEEEEEEEEl lang geleden..
en toch iets om als punt van aandacht te noemen omdat het nogal een gevaarlijke situatie met zichmee brengt.

overigens vind ik sex nog steeds een vies woord razz :p
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
23-5-2006 14:59
Droog stellen dat het weer een reden is om aan je eigen installatie te werken kan niet. Dit prutswerk is ook door een (erkend?) installateur gedaan. Als je weet waar je mee bezig bent kan het, maar helaas overschatten een hoop mensen zichzelf en kan je uiteindelijk dus maar beter een gevestigde installateur het werk laten doen. Zelf een elektrische installatie aanleggen is niet per definitie gevaarlijk/prutswerk.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
23-5-2006 15:24
waar lees jij dat iemand zegt dat je dat zelf moet oplossen??

tuurlijk moet dat gebeuren door een erkend installateur. vandaar de extra waarschuwing. kan mensen zonder elektrotechnische kennis alleen maar meer van weerhouden zelf te gaan knutselen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)