Forum > Geluid

Draaien in kerk oppervlakte 350 m2 en heel hoog.

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
AmericanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2004
Laatste: 31-7-2018
Berichten: 25
13-5-2006 23:29
Mij is gevraagd een feest te draaien in de vondelkerk in Amsterdam . Het aantal personen is 100 maar ik ben bang dat ik dat niet ga redden in zo,n hoge kerkzaal . vloer oppervlak is denk ik 325 m2 . Ik ben bang dat zo,n kerk een grote galmbak is en ik denk niet dat mijn lem set van 2 D400 en 2 T5sa hier voldoen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nooit in zo,n kerk heb gedraaid en hiervoor de kennis /apparatuur mis om dit goed te doen. wij draaien normaal in gewone feestzalen en tot zo,n 150/200 man . Wie weet hoe je dit moet aanpakken ? . Vast bedankt voor eventueel antwoord.
Soy DJ porque me gusta la musica.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-5-2006 02:15
Je speakers van bovenaf op het publiek richten. HIerdoor neemt het publiek de meeste energie op. Desondanks blijft het een galmbak.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-5-2006 10:25
100 man in een hoge kerk.. Nogal grote uitdaging. Neem aan dat er niet bepaald ruim budget is? (Anders had je natuurlijk al lang een groter collega-PA-bedrijf ingeschakeld om je hierbij te helpen met de juiste apparatuur en kennis..)
Light Image
W0utertjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2006
Laatste: 4-3-2007
Berichten: 42
14-5-2006 10:31
Ja vooral de boxen zo hoog mogelijk (het best aan de pilaren binnen de kerk als die er zijn) en ehm... miss. kun je iets doen met vloerbedekking op de vloer ofsow om het galmen tegen te gaan.... kheb er niet echt een idee van wat je het beste zou kunnen doen maar gewoon veel dempen met doeken enz. lijkt mij de beste oplossing...
Almost Carnaval !!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-5-2006 10:34
Een galmende kerk pak je aan met delaystacks met jouw Lemset als "hoofdset". In het verlengde daarvan plaats je delay stacks. Op die manier blijft jouw geluid duidelijk.

De truc is eigenlijk heel veel luidsprekerboxen en niet al te veel geluid.

100man op zo'n oppervlak is niet veel.
Gaat het puur om 100% disco?

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-5-2006 10:37

W0utertjuh schreef:

kheb er niet echt een idee van wat je het beste zou kunnen doen maar gewoon veel dempen met doeken enz. lijkt mij de beste oplossing...
Geluidstechnisch misschien, maar ik neem aan dat de opdrachtgever niet voor niets voor een kerk heeft gekozen. Kun je wel de dansvloer compleet afschermen met backdrops, maar blijft er weinig van je mooie uitgekozen locatie over vanaf het publiek gezien sneaky :V
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
14-5-2006 10:38
De galm is niet in te dammen,
alleen door veel absorberend doek op te hangen en/of tapijt neer te leggen.

Je kan wel een truukje toepassen;
veel boxen op oorhoogte (iets erboven) rondom de dansvloer/feestgebied.

Doordat dan er dan veel geluidspunten zijn, hoef je niet al te hard te draaien, want je publiek hoort overal het zelfde volume,
eventueel kan je met twee groepen geluid werken, dansvloer en daarbuiten.

Hoe korter de afstand van de mensen tot de geluidsbronnen (boxen) hoe minder echo ze waarnemen vanuit de kerk zelf.

Maar o we als je buiten die ring van geluid komt, daar is het een grote echobak, die zeer vermoeiend is om te vertoeven.
Dus zelf moet je ook erin staan, of twee monitors neerzetten voor je zelf.

Voor perfectie is meestal geen budget.....
Maar ik heb dit al vaker zelf gedaan, en het is een redelijke oplossing.

P.s. gaat dat andere ding nog door Emiel?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
W0utertjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2006
Laatste: 4-3-2007
Berichten: 42
14-5-2006 10:52
Daar heb je wel een punt sad :(
Maar dan word het wel heel moeilijk om een mooi geluid te krijgen als je verder niet met doeken/kleden mag werken... Ik zou dan zeggen boxen zo veel mogelijk omlaag richten zodat je het geluid niet naar die hele grote galmbak (bovenin de kerk heb je meestal heel veel ruimte en vaak bollende daken van binnenin dit galmt echt heel hard!) dus gewoon zorgen dat je geluid een beetje bij de grond blijft en dicht bij de mensen...
Almost Carnaval !!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-5-2006 11:03

W0utertjuh schreef:

Maar dan word het wel heel moeilijk om een mooi geluid te krijgen als je verder niet met doeken/kleden mag werken...
Valt wel mee.

Juist de enorme galm (vertraging) vang je op doormiddel van delay stacks.

Aangezien ik het hier eerder over heb gehad valt het mij op dat vrijwel niemand hier op verder gaat. Waarschijnlijk heeft niemand ervaring hiermee?

Voor extreem grote zalen, en mede vanwege duidelijkheid voor b.v. sprekers, pas ik dit ook toe. Met een delaystackje goed ingesteld heb je dan geen lelijke overgang in je geluid.

Martin.
kvm entertainment
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
14-5-2006 12:52
Ook nog leuk om te weten is dat door kerken het fenomeen line array eigenlijk is bedacht. In zo'n beetje elke kerk hangen van die langwerpige luidspreker zuiltjes aan de pilaren die richting publiek gericht staan. Waarom? In deze zuiltjes zitten een aantal speakertjes onder elkaar gemonteerd waardoor je, een mooie rechte afstraling krijgt naar het publiek toe (nee geen singelsorce maar het wordt wel bijna een vlakke lijn). Dit is gedaan om boven genoemde redenen om de galm tegen te gaan (boxen op het publiek gericht, publiek absobeert, weinig weerkaatsing rondom). Dus de adviezen die hier gegeven zijn zijn dus bruikbaar. Adviezen als tegels leggen, doeken hangen, is altijd maar de vraag of de kerk en de organisator daar zo blij mee is. Het is niet mogelijk om disco te draaien over de instalatie in kerken (meestal) aangezien deze bedoeld zijn voor spraak. Mijn idee is dan ook statieven met een topje erop en deze zo'n 20 graden naar beneden te richten. Subjes zijn moeilijk richtbaar (alleen bij een hele hoop subs is dat mogelijk en dan hebben we het over 20 of meer, n.v.t. dus) Subs gewoon logisch plaatsen (L-C-R mischien) dat ligt puur aan jouw en de afmetingen van de kerk). Ook nog een klein leuk weetje, je kan altijd dmv tellen uitrekenen hoevel meter (km) je geluid heeft afgelegd in een kerk. blijf gewoon tellen zolang je de galm hoort en deel dit dan door 3 (geluid reist ongeveer met 300/330m de seconde 3 tellen is dan (bijna) 1 km dus heb je 6 sec heeft je geluid al 2 km afgelegd. (nutteloos nu maar leuk om te weten)
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)