Forum > Licht

is een geaard stopcontact altijd goed

(89 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 170
25-11-2003 20:50

Tom schreef:

Ik vind die moderne automaten voor krachtstroom groepen waardeloos!
Zaterdag ook weer uitgevallen wegen effies te veel stroom.
Terwijl ons stage blok, (nog lekker met 16a smeltpatronen happy :)) , geen kik gaf.
Die automaten zijn veel te kritisch.
Ze kunnen al raar gaan doen als de stroom te ongelijk verdeeld is over de fases.
Het voordeel van krachtautomaten is dat is een fase te fel belast word dat dan alle fase uitvallen (hetzelfde wat jij als probleem ziet (no offence, heb zelf soms ook liever Dd-patronen, afhankelijk van de situatie)). Vooral wanneer hier een 3 fase moter over heen loopt. Dit is ook de rede dat ik niet zo kapot ben van smeltveiligheden als hoofdzekeringen.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
30-12-2003 22:13
om even terug te komen op het verhaal van Tom;

als je met kracht werkt, zet dan licht en geluid aub appart, zeker met automaten. Zet je geluid op een aparte groep (alle randapp van geluid op dezelfde groep!!) buiten het krachtveld.

en owja: automaten zijn voor huisvrouwen die de boel laten springen door EN koffie te zetten EN de magnetron EN de broodrooster EN zo voorts....
Sorry dat ik het zeg maar dat is het enige voordeel, makkelijk te resetten.

Geef mij maar D-patronen of messen happy :)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
30-12-2003 23:17
Stel dat je de beschikking hebt over 2 groepen, is het dan beter je afspeel apparatuur bij het licht of het geluid te doen?
Door internet beperkt
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
30-12-2003 23:20
als je gezien stroom uitkomt zou ik licht en geluid voledig apart doen, maar ik prik de lichttafel en evnt. de dmux altijd gewoon bij het geluid.

soms ook wel een rookdoos of zo, maar parren en andere dimmers of zo altijd apart.
soms zit het mee, maar meestal tegen
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
31-12-2003 12:02
afspeel apparatuur?! dat valt onder randapparatuur geluid dus zelfde groep!

Om het ff stom te zeggen alles waar een audio snoer aanzit--> ZELFDE GROEp om aardlussen te voorkomen
VRStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-4-2006
Laatste: 27-4-2006
Berichten: 1
25-4-2006 22:13
Bij aansluiting van een machine 380/3 kreeg ik een raar verschijnsel.

tussen L1-L2 , L1-L3, L2-L3, krijg ik de volle 380V
tussen L1-PE , L2-PE , L3-PE krijg ik 110V
tussen N-PE krijg ik 62V,
als ik mijn machine op het stopcontact aansluit, krijg ik tussen kast van machine en PE 110V
de verliesstroomschakelaar schakelt NIET uit

Raar hé, kan dit te maken hebben met het installatiefout tussen L & N of nulpunt, sterpunt,

Is er iemand die mij verder zou kunnen helpen met dit probleem, is het misschien mogelijk om mij dat door te mailen of uit te leggen door middel van schema: verolec@scarlet.be
Bedankt bij voorbaat, VR
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
25-4-2006 23:11
Gezien het potentiaalverschil tussen nul en aarde (dat moet eigenlijk vrijwel nul zijn) en de veel lagere spanning tussen fase en aarde dan de volledige netspanning (230 volt dus) vermoed ik dat je aarde niet in orde is. Meet je nog even tussen L1-N, L2-N en L3-N en meet je hier telkens netjes ongeveer 230 volt dan blijft vrijwel zeker alleen de aarde over.

Even heel recht door zee: apparaat niet meer gebruiken, groep van deze contactdoos afschakelen en een erkend installateur erbij halen om de boel te laten controleren. Niet zelf mee gaan lopen kloten want electriciteit is en blijft levensgevaarlijk, of het nou krachtstroom is of niet. Niet lullig bedoeld maar aangezien je deze vraag stelt heb ik het vermoeden dat je niet helemaal weet hoe het een en ander in elkaar steekt. Voor je eigen veiligheid afblijven dus.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
27-4-2006 12:32
Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
27-4-2006 18:35

Tom schreef:

Ik vind die moderne automaten voor krachtstroom groepen waardeloos!
Zaterdag ook weer uitgevallen wegen effies te veel stroom.
Terwijl ons stage blok, (nog lekker met 16a smeltpatronen happy :)) , geen kik gaf.
Die automaten zijn veel te kritisch.
Ze kunnen al raar gaan doen als de stroom te ongelijk verdeeld is over de fases.
Vind dat oordeel over die automaten wel erg kort door de bocht... Zolang je goeie automaten gebruikt, dus niet uit de 1-euri bak of 10 jaar oud doen die dingen prima hun werk. Over een ongelijke faseverdeling doet een automaat echt niet moeilijk, mits je goede hebt. Zelfde geldt voor de aardleks, hoor wel eens mensen lachen dat ik aardleks van dik over de 100 euri per stuk (adviesprijs spreek ik dan over) gebruik.. maar ik lach vervolgens behoorlijk hard terug als ik bovenstaande verhalen lees, dan liever paar 10tjes duurder uit laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 170
27-4-2006 18:50

VR schreef:

Bij aansluiting van een machine 380/3 kreeg ik een raar verschijnsel.

tussen L1-L2 , L1-L3, L2-L3, krijg ik de volle 380V
tussen L1-PE , L2-PE , L3-PE krijg ik 110V
tussen N-PE krijg ik 62V,
als ik mijn machine op het stopcontact aansluit, krijg ik tussen kast van machine en PE 110V
de verliesstroomschakelaar schakelt NIET uit

Raar hé, kan dit te maken hebben met het installatiefout tussen L & N of nulpunt, sterpunt,

Is er iemand die mij verder zou kunnen helpen met dit probleem, is het misschien mogelijk om mij dat door te mailen of uit te leggen door middel van schema: verolec@scarlet.be
Bedankt bij voorbaat, VR
Beste VR,

Je geeft aan dat je aan een motor aan het meten bent. Een 3~ motor heeft geen nul aansluiting. Je zegt dat je tussen de nul en aarde 62V meet. Welke nul heb je gebruikt?
Ook zeg je dat je tussen de kast van de machine en de aarde 110V meet. Dit is LEVENSGEVAARLIJK!, als je het apparaat dan zou aanraken word je geelectrocuteerd met kans op dodelijke gevolgen. Wat ik zou doen is als eerst zorgen dat het apparaat weer geaard word. Laat dit bij onvoldoende kennis door een vakman doen. Meestal is het maar een kleinigheidje (los contact), maar je moet er voordat je hem insteekt wel zeker van zijn dat het probleem verholpen is (meten dus!).

Wat het verdere probleem is durf ik niet te zeggen. Volgens mij klopt er iets niet met het gene wat je gemeten hebt. Of je moet een afwijkend net hebben.

Wees voorzichtig,

Joep

Terug naar forum Reageer (zonder quote)