Forum > Geluid

Faders schoonmaken.

(114 reacties. Pagina 9 van 12)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-10-2004 20:04
En dek je mixer af als je 'm niet gebruikt, maar dat had je vast zelf al bedacht wink ;) .
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
15-11-2005 12:46
Welke schoonmaak methode wordt er aangeraden voor de PCV-275? Een van de faders loopt namelijk minder soepel dan de rest, volgens mij ontbreekt er smering. Welke product kan ik het beste gebruiken. Ook de crossfader loopt minder soepel dan eerst, dit wel na een aantal keer meer gescratched te hebben.
Who is Elvis
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-11-2005 12:55
Als de fader niet schoongemaakt hoeft te worden kun je de schoonmaakprocedure overslaan en alleen de smeerprocedure uit de totaalprocedure toepassen. Voor zover ik weet was mijn uitleg erg duidelijk (en is het dan alleen nog zaak die gratis ter beschikking gestelde info rustig door te lezen...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
15-11-2005 13:02
Ik heb idd de hele topic doorgelezen. De vraag of de vestax faders onder de goedkope of dure faders ondervallen is gesteld, maar helaas niet beantwoord.
Vandaar mijn vraag welke product ik het beste voor het smeren kan gebruiken. Is het nou
Kontakt 61 of
Molykote DX

Ik gok zelf op dat laatste, maar wil het graag zeker weten, voordat ik er aan begin.
Who is Elvis
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-11-2005 13:20

Kerny schreef:

Ik heb idd de hele topic doorgelezen. De vraag of de vestax faders onder de goedkope of dure faders ondervallen is gesteld, maar helaas niet beantwoord.
De PCV fader is niet te demonteren. Faders die niet te demonteren zijn kun je dus beter niet volgens de "afwasmethode" gaan reinigen. Overigens heb ik zelf wel eens op deze regel gezondigd bij de Amroh faders (aangezien die weliswaar niet open te maken zijn MAAR wel erg grote openingen hebben zodat ze goed met perslucht droog te blazen zijn).

Maar als een fader niet vies is (en dus niet kraakt) dan hoef je hem ook niet te reinigen, alleen te smeren.
Vandaar mijn vraag welke product ik het beste voor het smeren kan gebruiken. Is het nou
Kontakt 61 of Molykote DX
Als je niet goed bij de geleiders van de fader kunt komen (en dat kun je niet bij de faders van de PCV-275) dan kun je nog zo mooi klaar gaan zitten met een tube molykote en een wattenstaafje MAAR je kunt nergens bij. Je zult hem dan dus moeten smeren met een beetje 61.

PS: In principe kun je elke fader open halen (ook faders die daar niet voor bedoeld zijn). MAAR bij een fader die verder nog prima werkt zou ik die gok NIET nemen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-4-2006 22:57
*Superdesuper-schop*

Binnenkort ga ik aan de gang met het opknappen van een Eela SBM90 (stevige mixer, lijkt een beetje op Dateq maar is bedoeld voor radio-werk). Een van de dingen die daar staan te gebeuren is het vervangen van de gain-potjes (die zijn echt helemaal versleten). Daarnaast zijn er nog de potjes van de EQ. Die kraken niet maar gaan her en der nogal zwaar. Ik zit dus een beetje te twijfelen of ik de broodjes helemaal zal uitwassen (danwel de potjes uitspuiten met contact 61) of dat ik ze alleen zal smeren, omdat ze verder goed werken. Ik weet namelijk niet of ze zwaar gaan van het ploegen door vet en het vuil, of dat ze simpelweg droog staan. Voorgaande SBM's die ik onder handen heb gehad was er niets mis met deze potjes en heb ik er dan ook niets aan gedaan.

Het gaat overigens om vrijwel helemaal gesloten Radiohm potjes dus daar is slecht bij te komen. Ik denk zelf daarom dat het verstandiger is om de boel uit te spuiten met contact 60.

Wie o wie durft hier wat zinnigs over te zeggen?

Groetjes,

Diederik
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
16-4-2006 23:06
Tja, om hoeveel potjes gaat het?

radioOhm potjes zijn nou niet de beste maar werden vroeger veel door D&R toegepast, deze kosten vrij weinig en zijn volop te verkrijgen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-4-2006 23:19
Daar heb je gelijk in, al gaat het hier om een Eela (maar zitten een beetje vergelijkbaar in elkaar...heb hier broodjes van een disteq en een eela naast elkaar liggen en lijken verdacht veel op mekaar ;))

In totaal gaat het om een stuk of 10 broodjes maal 3 potjes...de gainknoppen niet meegeteld. Potjes kosten inderdaad niet zoveel maar als je twee tafels moet doen (er volgt er waarschijnlijk nog een) dan loopt het toch aardig op plus dat het uitsolderen een behoorlijke bak werk is.

Mocht er overigens belangstelling bestaan voor mijn gehannes op het gebied van de vorderingen aan deze tafels dan wil ik daar tegen die tijd wel een topicje over opstarten. Ik heb onlangs van Rob (RVD) hier op het forum z'n Disteq over genomen en ook die gaat wellicht nog even uit elkaar...effe faders nakijken enzo. Open mengtafels zat hier dus de komende tijd wink ;)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
16-4-2006 23:38
Het probleem zit het in het feit dat de oude radiohm pots een D vorm as hebben en de nieuwe en ronde gekartelde as. zelf heb ik van alle ronde assen een D as gemaakt. ook zijn de pootjes anders dan de oude ronde versie.

zijn het stereo broodjes? want dan heb je natuurlijk stereo pots nodig en die zijn dubbel zo duur.

ik zou er geen contact spul in spuiten omdat je ze niet helemaal droog kan blazen volgens mij.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
17-4-2006 11:16
Ik heb hier nu een mic-broodje (S91) liggen maar er zitten ook stereo broodjes met en zonder EQ (S92/E en S92) bij. Ik denk dat ik het dan maar bij smeren houd en tegen de tijd dat ze stuk zijn fietsen we er wel nieuwe in...we gaan het wel merken. Voordeel is dat het een broodjestafel is dus dat ze stuk voor stuk kunnen worden gedaan (heb ook nog ergens blindplaten liggen ;))
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)