Forum > Licht

Rookmachine-Hazer

(108 reacties. Pagina 1 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
6-2-2002 23:07
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-2-2002 23:09
Kun je een normale rookmachinne ook ombouwen in een soort hazer?
Wij hebben een turbo-frogger 2000,
Maar deze geeft in een kleine zaal te veel rook en dan is het niet leuk meer.
Ben benieuwd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
7-2-2002 13:33

Tom schreef:

Kun je een normale rookmachinne ook ombouwen in een soort hazer?
Een beetje (maar het blijft een benadering natuurlijk).

Wat soms kan helpen is om achter de rookmachine een grote ventilator te plaatsen die de rook sneller verdeelt. Er zijn zelfs rookachines die op deze manier werken, zoals de Fazer van Antari.

www.new-line.nl/v/1056
Wij hebben een turbo-frogger 2000,
Maar deze geeft in een kleine zaal te veel rook en dan is het niet leuk meer.
Oei, deze hebben wij vroeger ook gehad (de befaamde Luna/MJS machines).

Vooral bij gebruik in kleine ruimtes is dit toch wel een stinkbak. Let ook op het element, na een aantal jaren komen hier scheuren in waardoor de machine gaat lekken (ik ken geen Turbo Fogger 2000 die dit nog niet doet (dus je zou een uniek exemplaar kunnen hebben ;-)). Hetzelfde geldt voor de koppelingen tussen pomp en expansiekamer.

Misschien dat die Fazer iets voor je is? Vooral bij feesten voor een wat ouder publiek is een stinkende machine absoluut het LAATSTE wat je wilt hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
7-2-2002 20:40
Wat je wilt is dus een nevel door de hele tent.
Dat is op zich vrij simpel door (eerder al genoemd) een wind machine(fan) neer te zetten en daar naast gewoon HEEEEEEEL voorzichtig roken dus "plufjes" van nog geen 2 sec.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
8-2-2002 01:24
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 8-2-2002 13:25
Dat met die ventilator zal ik eens expirimenteren.
Ik heb nog een stuk of 4 12 volt ventilatortjes liggen, als ik die nou in een waaiervorm bij de uitstroom opening van de rookmachinne monteer dan verspreid ik de rook inderdaad onder een grotere hoek.
Ik laat het jullie tzt. weten.

Dat stinken valt gelukkig mee, maar reukloos is hij helaas niet te noemen. We hebben het opgelost door een goede rookvloeistof te gebruiken en daar een paar ml. vanille geurstof bij te gooien (per 5 liter rookvloeistof) Op die manier maskeer je best wel goed de "verkeerde" rook geur.
Lekken doet hij echt (nog) niet, maar ik zal het in de gaten houden.

Ik moet wel zeggen dat hij zelfs in een flinke ruimte de boel snel afvult met rook happy :) De cappiciteit is van dit app. enorm.

Een nieuwe rookmachine van die prijsklasse zit er voorlopig wat de disco betreft niet aan, want we hebben recentelijk de nodige nieuwe zaken gekocht.
2 cdj100 en complete nieuwe (16 stuks) par 56 set.
Dus het moet eerst weer wat opbrengen voor ik verder investeer happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FabianStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 13-8-2003
Berichten: 9
9-2-2002 14:07
Ik heb toevallig laatst die Fazer gekocht van Antari, en ik moet zeggen dat het een grappig apparaat is. Het publiek krijgt niet in één keer zo'n stoot rook te verwerken als bij een normale rookmachine, maar toch kan je een zaal goed vullen met rook.
Ventilator voor de rookmachine doe ik altijd bij de drive-in show. Moet je niet denken aan 12V CPU-fans wink ;) , meer aan een bak van 0,5x0,5m. Op die manier (met 'flappen' voor de fan, zodat je de rook kan sturen), kan je de rook ook heel goed verdelen.
Music was my first love and it will be my last
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
11-2-2002 20:23
Tom.

Wat je moet doen als je 4 kleine Fan's hebt dan moet je ze in 1 hoek richting de output van je rookmachine richten. (Aangezien dat je zei dat de output van jouw machine erg hoor is blaas, je de rook dwars door de fan's heen)Door alle fan's te bundelen sla je de rook kapot en krijg je een iets meer Hazer effect. (Het hang er natuurlijk wel vanaf wat de luchtverplaatsing per minuut is van je Fan's). In kort wat je moet doen is het volgende: Bundel 4 fan's kort naast elkaar en richt ze vanaf een zijkant richting de output van je rookmachine, als je fan's krachtig genoeg zijn wordt de rook kapot geslagen en zal je een hazer effect benaderen.
P.S.

wat weet jij van Martin (Mac 500/Mac 600) en anders conventioneel licht.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
11-2-2002 22:49
Dat van die teruggeslagen rook lijkt me een manier die ik zonder al te veel moeite kan expirimenteren.
Ga het dus ook proberen. bedankt voor de tip.

Van mac's weet ik alleen wat er op internet ook te vinden is.
Ik heb in de loop van de tijd diverse Martin lichteffecten van dichtbij gezien en mijn mening is dat ze technisch en mechanisch gezien uitstekend zijn, maar..........
De lichtoutput valt, gezien het geld dat ze kosten, vies tegen.
Je kunt voor soms wel de helft van het geld vergelijkbare effecten kopen die een veel grotere lichtopbrengst hebben en verder haast het zelfde doen.
Voorbeeldje: Martin Voyager (een soort moon met gobo's)
Kost ongeveer E 325,-
Ik heb zelf twee data flowers van American Dj en die kosten verkoop nog geen E 200,- zit ook een 24 volt 250watt lamp in, 7 gobos en een spiegel die draait en reageerd op de muziek. Ben zeer tevreden over dit lichteffect. Ik kan zelf rechtstreeks inkopen daar ik een bedrijf heb en op die manier kom ik er nog goedkoper aan happy :)
Wat bedoel je met conventioneel licht?
Parren enzo?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
27-2-2002 00:12
nou, ik heb het geprobeerd met twee ventilators.
Kwam een IBM systeemkast tegen met een paar grote 20 centimeter doorsnede ventilatoren tegen. mocht ze hebben voor 5 euro happy :)
Het werkt. Ik kan nu de rook in elke richting laten gaan. en hij gaat meteen door een soort fijnmazig rooster waardoor hij minder geconcentreerd is.
Het "hazer" effect komt in de buurt happy :)

Ik heb ook uitgevonden dat in mijn turbofrogger 2000 een instelbare thermostaat zit. Hij stond op maximum.
Daar de rook er nog wel eens wat donker uit kwam heb ik hem een kwart terug gezet. Volgens mij stinkt de rook nu niet meer en is hij een stuk witter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
27-2-2002 00:39

Tom schreef:

Ik heb ook uitgevonden dat in mijn turbofrogger 2000 een instelbare thermostaat zit. Hij stond op maximum.
Daar de rook er nog wel eens wat donker uit kwam heb ik hem een kwart terug gezet. Volgens mij stinkt de rook nu niet meer en is hij een stuk witter.
Totaal vergeten (tja, het is ook zo lang geleden).

Deze MJS/Luna/Erik Sanders machines staan, af fabriek, zo "afgesteld" dat ze zo goed mogelijk een stinkmachine benaderen.

Je kunt de thermostaat tot ongeveer 09:00 terugdraaien voordat de temperatuur te laag wordt.

LET OP: Als je de temperatuur te laag instelt verdampt de vloeistof niet meer. I.p.v. rook produceert de machine dan een spray vloeistof van een dikke 200 graden. AUCH.

Test hem een paar keer goed uit door hem te laten roken tot hij onderkoeld (en dus stopt) raakt. Let goed op de aanwezigheid van niet verdampte vloeistof (voelt dan in een keer LOEIHEET aan).

Klinkt tegenstrijdig maar is het niet. Het verdampen kost energie. Die energie wordt aan de vloeistof onttrokken (daarom voelt rook vaak ook een beetje koud aan). Als, bij het ontrekken van deze energie, de vloeistof te veel afkoelt, gaat het van een gas weer over in een vloeistof (en is dan dus weer loeiheet vanwege de vrijgekomen energie).

Leuk hè, natuurkunde happy :)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
27-2-2002 23:43
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 27-2-2002 23:44
je houd het tenminste bij.....
Is het dan wel goed om die thermostaat zo laag mogelijk te zetten? Ik heb hem nu op 3/4 staan van vol vermogen.
Ik kan hem tot ongeveer de helft terugzetten voordat hij niet meer rookt.
Het lijkt mij dat een beetje reserve verstandig is om er van verzekert te zijn dat er inderdaad geen vloeistof meer uitkomt.

Nog wat. De pomp word doormiddel van een afstandsbediening geschakeld. Zodra de thermostaat geleid kun je de pomp in werking zetten.
Zou je deze pomp doormiddel van een "inductieve" last dimmer wat langzamer kunnen laten pompen?
Zodat hij voor een kleiner avondje ook te gebruiken is.
Nu als je ook maar 1 seconde drukt, komt er een enorme stoot rook uit het ding.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)