Forum > Geluid

Boxen opgeblazen?

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
9-3-2006 00:17

Tom schreef:

stonden de boxen misschien paralel op hetzelfde kanaal?
Dan is het vrijwel tegelijk de geest geven niet zo raar.
Bwa, klopt misschien wel, maar ik denk wel dat de verhuurder een aangepaste versterker heeft meegegeven, die dus mooi geschikt zal geweest zijn om 1 box per kanaal aan te sturen. Wanneer je dan de 2 aan 1 kanaal hangt, (ervanuitgaande dat de OP enige kennis heeft, en dus niet als een gek met de app. tekeerging), lijkt het me nog steeds zeer sterk dat plots de beide woofers uitvallen. Theoretisch valt de mogelijkheid op het samen uitvallen idd wel beter te begrijpen wanneer de speakertjes parallel aan 1 kanaal hangen, maar hier heb ik er toch mijn twijfels over.

Alles is mogelijk, maar ik zou bij dit probleem toch wel even blijven stilstaan, en vooral verder proberen uit te zoeken. Als er iets kapot gaat, dan is het natuurlijk logisch dat je het moet vergoeden, tenzij er natuurlijk al problemen waren, maar je hebt zeker het recht om te weten wat er precies is misgegaan. De verhuurder is hierbij verplicht om "je fout" te bewijzen! Je moet voet bij stuk houden, en enkel betalen wanneer er duidelijk is bewezen dat jij de woofers naar de maan hebt gespeeld. Kan dit niet bewezen worden, dan moet hij je geld teruggeven.

Wil hij dit niet, dan heb je jammer genoeg pech, maar dan kan je weinig doen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Dj romaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 2-7-2010
Berichten: 206
9-3-2006 09:03
Bewijslast ligt in dit geval bij de verhuurder. Hij moet dus kunnen aantonen dat het de schuld van de huurder is. Kan hij dit niet meer (doordat hij de oude speakers weggegooit heeft) dan heeft juist híj geen poot om op te staan en hoef je niks te betalen.
Als je al hebt betaald lijkt het me moeilijk om je geld terug te halen of je moet met een advocaat te werk gaan en dat is duurder als die 2 woofers wink ;)
D'n huisschilder
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
9-3-2006 11:16

Onno Gerritsen schreef:

Nou viel opeens de bas weg.
Zomaar valt de bas weg, tjee, er zat zeker een timer op......
kan het niet te maken hebben met de muziek die je speelde?
Mp3 van hat internet, is soms behoorlijk mishandeld, waardoor er enorme vervormingen in het geluid kunnen optreden, en je speakers lettelijk heen en weer gegooid worden.
Zo kan je onhoorbaar de speakers doen doorbranden.
En dat ineens de bas weg viel is makkelijk te verklaren:
Eerst viel er eentje weg, dat hoorde je maar een beetje, en heb je de boel waarschijnlijk nog harder gezet, waarna na enkele minuten de andere het ook begaf........
Is het niet zo dat wanneer de boxen te hard zouden hebben gestaan?? De box onzuivere geluiden zou vertonen en niet gelijk stil valt?
Wat ook apart was, is dat beide boxen tegelijkertijd uitvielen..
zie uitleg hierboven
Kan dit niet aan de versterker hebben gelegen, te veel vermogen of wat dan ook.
Nee, een verterker geeft niet ineens geen bas en wel hoge tonen.
een verterker versterkt wat jij er in stopt, anders niet.

Dus ik denk dat de verhuurder terrecht bij jouw twee speakers claimt.
Wel zou je de oude moeten terug kunnen krijgen; je betaald immeers voor nieuwe.
Maar ook dat is makkelijk te omzijlen.
Hij zal vast nog wel op zolder een stel kapotte hebben liggen razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Onno GerritsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2006
Laatste: 15-3-2006
Berichten: 4
9-3-2006 14:36
Hey mensen..
Ik heb er eens over nagedacht dat, en het lijk me verstandig dat ik er gewoon op een blauwe maandag een keer langs ga. Ik heb gewoon goeie funky housemusic op cd, dus niks slechte kwaliteit. Ook de boxen waren apart per xlr stekker aangesloten. Het kan volgens mij niet aan de versterker hebben gelegen. Maar waaraan dan wel zullen we dan wel horen. Ik heb alleen zoiets als je spullen verhuurt moet je er al vanuit gaan dat je ze aan een leek verhuurd worden en zonodig verzeker je spul gewoon wat je uitleent.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
9-3-2006 14:57

Onno Gerritsen schreef:

als je spullen verhuurt moet je er al vanuit gaan dat je ze aan een leek verhuurd worden en zonodig verzeker je spul gewoon wat je uitleent.
Ja joh, autoverhuurders moeten er ook maar van uit gaan dat jij de auto tegen een boom moet kunnen rijden, zonder dat je risiko's loopt.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-3-2006 15:52
Nou ja Tom, dat ligt natuurlijk wel een beetje anders. Autoverhuurders stellen sowieso een aantal voorwaarden, zoals dat de bestuurder minimaal 23 jaar moet zijn en minimaal 5 jaar in bezit van rijbewijs. Zij weten dus al redelijk zeker dat er een ervaren bestuurder is, en dan nog hebben zij hun auto's allrisk verzekerd.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij de auto opzettelijk tegen een boom mag rijden maar ik vind wel dat een verhuurder zijn spullen fatsoenlijk moet verzekeren en ook moet beveiligen als dat mogelijk is (in dit geval een limiter ertussen), zodat mensen die er niet dagelijks mee omgaan er zo min mogelijk aan kunnen slopen.

Wordt het dan toch gesloopt is de huurder in principe gewoon aansprakelijk, of toch tot een bepaalde hoogte (eigen risico bij auto's).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
9-3-2006 15:58
Waartegen vind je dan dat men boxen moet beveiligen?
En hoe?
Een zekering?

Weet ik een leuke voor je: gelijkstroom, zekering vliegt er niet uit, maar de speaker wel....
En zo zijn er nog wel een paar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-3-2006 16:17
Om te beginnen zou ik willen zeggen dat iemand die deze super low-budget speakers verhuurt zonder limiter (en misschien ook wel zonder bijpassende versterker) niet vreemd moet opkijken dat ze stukgaan.

Dit zijn gewoon geen verhuur-proof speakers.

Verder is naar mijn ervaring de oorzaak van dit soort uitval in 99% van de gevallen een clippende versterker. Met andere woorden: er is harder gedraaid dan de versterker zonder vervorming aankan. Te herkennen aan de uitgefikte spreekspoel. Speakers kan je daartegen niet beveiligen: beveiliging zou van een limiter moeten komen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
9-3-2006 18:20

Tom schreef:

Weet ik een leuke voor je: gelijkstroom, zekering vliegt er niet uit, maar de speaker wel....
En zo zijn er nog wel een paar.
Maar waar vind je gelijkstroom die ook nog eens in te prikken is via Speakon (of XLR, oid.)?
P3P!N0^Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 7-7-2007
Berichten: 85
9-3-2006 19:31
Trouwens Tom, ik ken zat mensen die gewoon een cdtje op de achtergrond willen draaien, maar geen boxen hebben die hard gaan, dus gewoon een setje huren en daar hun CD-speler op aansluiten, gewoon als achtergrond muziekje. Dus ze gaan totaal niet uit van ervaring.
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)