Forum > Geluid

Decibel schaal voor disco en bands

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-3-2006 17:02

Dré schreef:

80dB op de dansvloer is alleen mogelijk als mensen op sokken dansen en hun mond houden (en beiden heb IK nog nooit mee gemaakt).
Een pyamafeestje van een basisschoolklas tijdens een lekker schuifelplaatje... moet te doen zijn! laugh :D

Maar even serieus, ik kan dus gewoon 100 dB aanhouden, dan zit ik redelijk goed?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2006 17:12
Kan je doen, maar in Utrecht bijvoorbeeld zijn er ook nog aardig wat zalen die vastzitten aan iets boven de 90 dB, en dan wordt het lastig. Want het KAN wel, maar of het écht leuk is. Bij klanten die op zoek zijn naar een zaal om te huren, speelt budget ook een belangrijke rol. De professionelere zalen zijn goed geisoleerd, dus de muziek kan vaak harder. Maar die zalen kosten ook wat. De andere optie is een zaal in the middle of nowhere, of in een deel van een stad waar alleen winkels of bedrijven zitten en geen bewoners, maar dan vinden klanten weer dat het slecht bereikbaar is met de auto of OV. Zo is er altijd wel wat. Je kunt als dj niet veel meer doen dan adviseren, het is aan klanten wat ze ermee doen. (En als ze kiezen voor een 80 dB zaal dan bedank ik voor de eer.)
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
2-3-2006 17:39
Ik las in dit topic dat Cyberdance een paar keer 127db op een meter achterin de zaal mat 'zonder hoofdpijn te krijgen' ( zal wel met Funktion one zijn geweest ). Bij hele grote feesten zal het vooraan de zaal vast wel harder gaan als 110 db. Is het nu ook zo dat bij een hele goede kwaliteit geluid zeg maar de pijngrens opschuift? Bijvoorbeeld dat bij bepaalde muziek met niet teveel schel hoog op een Funktion One set de pijngrens bij 135 of 140 db ligt in plaats van 130 db? Als ik deze tabel mag geloven heb je in een beetje discotheek in minder dan een minuut al gehoorschade. Hoe zit dit nou in het echt? Ik heb een Sennheiser HD-25 en als je daardoor muziek beluistert heb je hem vaak harder dan je in de gaten hebt. Wanneer krijg je nou echt gehoorschade? Is dat pas als het geluid al wat pijn begint te doen aan de oren of is het al veel eerder zonder dat je het echt doorhebt ?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-3-2006 17:43
Ik denk wel dat er een verschil is in wat wij als "hard" waarnemen. Ik vind JBL bijvoorbeeld al snel hard klinken, omdat JBL een vrij aggressieve sound heeft met veel mid/hoog. Naar mijn smaak veel te schel als je ze wat harder zet.

Mijn HK set daarintegen vind ik vaak redelijk zacht klinken, terwijl er wel genoeg volume is in de zaal om lekker te kunnen dansen. HK heeft een heel rustig geluid waardoor het mid/hoog een stuk minder aanwezig is.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
2-3-2006 17:45

Kobazz schreef:

Ik las in dit topic dat Cyberdance een paar keer 127db op een meter achterin de zaal mat 'zonder hoofdpijn te krijgen' ( zal wel met Funktion one zijn geweest ). Bij hele grote feesten zal het vooraan de zaal vast wel harder gaan als 110 db. Is het nu ook zo dat bij een hele goede kwaliteit geluid zeg maar de pijngrens opschuift? Bijvoorbeeld dat bij bepaalde muziek met niet teveel schel hoog op een Funktion One set de pijngrens bij 135 of 140 db ligt in plaats van 130 db? Als ik deze tabel mag geloven heb je in een beetje discotheek in minder dan een minuut al gehoorschade. Hoe zit dit nou in het echt? Ik heb een Sennheiser HD-25 en als je daardoor muziek beluistert heb je hem vaak harder dan je in de gaten hebt. Wanneer krijg je nou echt gehoorschade? Is dat pas als het geluid al wat pijn begint te doen aan de oren of is het al veel eerder zonder dat je het echt doorhebt ?
Met een hoofdtelefoon aan heb je zowieso al meer gehoorschade, en bacteriën vermenigvuldigen zich daarmee op je hoofd 8 keer sneller wink ;) (gewoon als anekdote).
Gehoorschade treed soms ook al op bij films ofzo... De pijngrens kan mss wel opschuiven, maar de schadegrens daarvoor niet. Wij hebben daarover een spreker gehad op school, ik verschoot toch wel van die waarden (kan ik me nu niet onmiddelijk meer herineren).
Fun is serious business!
Dj romaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 2-7-2010
Berichten: 206
2-3-2006 18:00
[beetje offtopic:]
Ik mocht afgelopen zaterdag meelopen op klus in Heesch (N-Brabant). Kan je vertellen dat er dáár naar mijn mening precies de juiste hoeveelheid bas was in vergelijking met hoog (en volume klopte ook wel behoorlijk). (wel op de EQ een hele hoop midhoog eruit gedraaid toen de inprikkende zaaleigenaar ging draaien )
Haha mijn stamcafetje.. 't tunneke in heesch laugh :D
Was wel sprake van een lekker geluid al was ik op dat moment niet helemaal helder meer van geest
D'n huisschilder
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-3-2006 03:00

Kobazz schreef:

Ik las in dit topic dat Cyberdance een paar keer 127db op een meter achterin de zaal mat 'zonder hoofdpijn te krijgen' ( zal wel met Funktion one zijn geweest ). Bij hele grote feesten zal het vooraan de zaal vast wel harder gaan als 110 db.
Je moet eens goed om je heen kijken op feesten als dit (127db achterin zou goed Dance Valley geweest kunnen zijn.. daar stond ik naast de meter) naar de hoeveelheid mensen met oordoppen.

Heb wel eens van Dre gelezen dat het zeer aannemelijk is dat vervormd geluid veel sneller en meer schade aan het gehoor aanbrengt dan niet vervormd geluid op hetzelfde volume. Wetenschappelijk was het alleen (nog) niet bewezen.. Houd dat in je achterhoofd wanneer ik je vertel dat HEEL veel professionele geluidssystemen al op hogere volumes lichte vormen van vervorming zullen creeren (bij bijv. F1-geluid is die vervorming alleen een stuk kleiner dan sommige andere merken). Tel daarbij de bekende DJM-in-combinatie-met-DJ-Jean op en je hebt, jawel, een vervormde rotherrie die dus zeer waarschijnlijk snellere gehoorbeschadiging als resultaat zal hebben.
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
3-3-2006 03:10
Midden in de zaal van In Qontrol 2005 (en ik denk dat het op sommige momenten ook wel iets harder ging)

Leuk detail dat die vu-meters ongeveer 3 dB in het rood staan.
Cyberlights in the house :D
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-3-2006 12:35

Laxap schreef:

Leuk detail dat die vu-meters ongeveer 3 dB in het rood staan.
Wat is daar leuk aan?

YourLiVe schreef:

Mijn HK set daarintegen vind ik vaak redelijk zacht klinken, terwijl er wel genoeg volume is in de zaal om lekker te kunnen dansen. HK heeft een heel rustig geluid waardoor het mid/hoog een stuk minder aanwezig is.
Bij HK blijft het geluid in de kast "hangen", bij andere merken komt het wel uit de kast, o.a. EV, Dynacord, craaft. Met minder vermogen dus een "harder" geluid, iets wat sommige mensen als minder prettig ervaren. Maar ook dat is fatsoenlijk af te regelen.

Martin.
kvm entertainment
MarkRomboutsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 62
3-3-2006 14:59
Bij HK blijft het geluid in de kast "hangen", bij andere merken komt het wel uit de kast, o.a. EV, Dynacord, craaft. Met minder vermogen dus een "harder" geluid, iets wat sommige mensen als minder prettig ervaren. Maar ook dat is fatsoenlijk af te regelen.

Martin.Ik heb sinds enige tijd een HK Elias PX set en moet zeggen dat ik het zeker niet met je eens ben. Deze set is al regelmatig gebruikt en tot volle tevredenheid.

De set klinkt zeker heel helder en open, vooral ook gezien het budget ben ik aangenaam verrast door de klankkwaliteit.

Misschien dat het met de oudere modellen van HK wel zo was, dat weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)