Forum > Newbie Forum

Beginnen met producen (serieuze plannen)

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Don TomasoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2006
Laatste: 3-3-2006
Berichten: 4
22-2-2006 21:26
hallo allemaal!
ik heb een paar vragen en hoop dat mensen me hier kunnen helpen. Ik heb rondgezocht op de fora, maar heb niet echt het gevoel dat ik nu helemaal klaar ben.
Als eerst, de muziekstijl waar het over gaat is hiphop (rap) en ik maar voornamelijk gebruik van vinyl, dat is misschien handig om te weten.

Ik wil thuis beginnen met dj'en en daarvoor de Reloop RP-2000 MK3 aanschaffen (eentje om mee te beginnen, sluit er waarschijnlijk ook een cd-speler bij aan.), welke mixer raden mensen mij aan?

En vervolgens wil ik ook beginnen met producen thuis.
wat raden mensen mij aan als vereisten voor de computer (ik wil hoogst waarschijnlijk ook de draaitafel gebruiken voor scratches en dergelijken), welk programma kan ik het best gebruiken (het gaat hier om een programma die veel mogelijkheden heeft met samples invoegen en bewerken en het zelf inspelen van muziek) ik dacht dat ik hier las dat cubase en reason populair zijn.
Wat voor microfoon is handig.
Ik heb ook het idee om een soort radio programma te beginnen thuis (niet live dus) met een paar vrienden, hebben mensen hier ervaringen mee? waarmee moet ik vooral rekening houden (hiermee bedoel ik met apparatuur)?
Mijn budget is niet zeer groot, al word ik wel gesponserd voor een computer. Ik ben dus niet van plan het duurste apparatuur aan te schaffen.

Als mensen mij hiermee zouden kunnen helpen zou ik een gelukkig persoon zijn laugh :D !
Als ik meer moet uitleggen, duidelijker moet zijn hoor ik het wel.
AddiksipkesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2005
Laatste: 21-9-2008
Berichten: 20
23-2-2006 19:31
Hallo,
Wat ik een erg fijne mixer vind is de Denon x300. Alleen ik had hem gekocht toen de actie nog gold, maar hij is wel heel erg fijn (vooral dat de equalizer helemaal killt vind ik erg fijn). Deze kost €450 in de webshop.
Je kunt misschien eens kijken naar de Denon x100 of een Numark mixer (daar ben ik altijd wel over te spreken).

Over draaitafels heb ik niet genoeg kennis om te oordelen en als je voor een goeie dj cd-speler wilt gaan zou ik voor de Axis 9 van numark gaan en ook over gemini hoor ik vaak goeie verhalen.

grt,
Addik
Ach jee..
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
23-2-2006 20:42

Don Tomaso schreef:

Mijn budget is niet zeer groot, al word ik wel gesponserd voor een computer. Ik ben dus niet van plan het duurste apparatuur aan te schaffen.
Misschien(Het is zelfs hel belangrijk) zou je kunnen vertellen wat in jouw ogen niet veel is?
Voor het ene forum lid is 250 euro niet duur, voor de andere is 1000 euro niet duur.
Ten tweede zou IK zowieso of voor draaitafels gaan of voor cd-spelers, dus niet een cd-speler en een draaitafel. En ik zou eventueel ook nog budget aan de kant leggen om te gaan produceren, ik neem aan dat je niet constant met freeware wil gaan werken?
Focus on the customer and the rest will follow.
AddiksipkesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2005
Laatste: 21-9-2008
Berichten: 20
23-2-2006 20:50
Oh ja, dat was ik nog vergeten.
Ik vind zelf het programma 'Magix' erg fijn werken. Maar daar heb je geen goeie synthesizer op (vind ik). Het is makkelijk en overzichtelijk.
Ach jee..
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
23-2-2006 21:28
Ik zou de RP2000 niet nemen voor het scratchen. De torque van deze TT is niet erg hoog. Ik ben zelf in bezit van de JB Q30 (=RP4000). Deze bevalt mij prima, en is slechts 20 euro duurder dan de RP2000. Daarnaast moet je ook het juiste element kiezen, die geschikt is voor scratchen.

Als je het helemaal goed wilt doen, kies je een scratch TT, dus met een rechte arm. Hier heb ik alleen geen ervaring mee.

Veel succes nog!
Carpe noctem
BassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 17-6-2009
Berichten: 13
23-2-2006 21:55
1 x bewerkt. Laatst door Bassie op 23-2-2006 23:26
Bij scratchen is de mixer belangrijker dan de TT's ik zou voor de urei 1601 of de hak 360 gaan. (als je het buget er voor hebt)
De en als tt zou ik een Super oem nemen of anders de rp 4000 of de q30 of als je liever niet te veel uitgeeft de tec3400.

En als naald: shure M44-7 of de ortofon scratch

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
we nie jij?
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
23-2-2006 22:01

bassie schreef:

Bij scratchen is de mixer belangrijker dan de TT's ik zou voor de urei 1601 of de hak 360 gaan. (als je het buget er voor hebt)
De en als tt zou ik een Super oem nemen of anders de rp 4000 of de q30 of als je liever niet te veel uitgeeft de tec3400.

En als naald: shure M44-7 of de ortofon scratch

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verander tec 3400 even in de goede link.
En ik zou tevens even afwachten wat het budget is van de OP.
Focus on the customer and the rest will follow.
Don TomasoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2006
Laatste: 3-3-2006
Berichten: 4
23-2-2006 22:11
hmm.. ja idd..
ik denk dat ik voor een mixer nog niet veel meer dan 200 euro wil uitgeven (misschien op den duur wel), en jullie hebben gelijk over die rp-4000, denk dat die het dan ook wordt.
nog een vraagje, waarom is het handiger om een rechte arm te hebben voor het scratchen (heeft vast iets met het skippen van de arm op de plaat te maken:o), maar is er zo een groot verschil dat ik beter voor een andere TT kan kijken?
en verder over de programma's?
Bedankt voor de reacties!!
BassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 17-6-2009
Berichten: 13
23-2-2006 23:43
Dan blijft als enige keuze de q-d5 over als je een beetje wil kunnen scratchen. Maar ik denk dat je beter 1 keer wat meer kan uitgeven en gelijk iets goeds kopen, maar dat is mijn mening
nog een vraagje, waarom is het handiger om een rechte arm te hebben voor het scratchen (heeft vast iets met het skippen van de arm op de plaat te maken:o), maar is er zo een groot verschil dat ik beter voor een andere TT kan kijken?
De voordelen van een rechte arm zijn dat de zijwaardse krachten minder zijn waardoor de naald minder snel skipt, maar de nadelen zijn dat je plaat sneller slijt. Zie ook dit topic. Maar zoveel maakt het niet uit als je je draaitafel goed afstelt dus je tafel water pas zet en je arm goed afstelt en HEEL belangerijk geen speling op de arm (zie deze tutorial op about dj).

Weet je ook al wel element+naald je neemt? En wat gebruik je voor geluidsinstallatie?
we nie jij?
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
24-2-2006 10:33
Met programma's voor de pc heb ik ook geen ervaring. Ik gebruik alleen Audacity voor het opnemen van muziek vanuit mn mixer/TT's etc. Zo kun je in ieder geval wat scratches en vocals opnemen op je computer en deze vervolgens verwerken in een mix met een ander programma.
Carpe noctem

Terug naar forum Reageer (zonder quote)