Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 112 van 289)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
19-2-2006 19:56
Gratis tip van flip:
Begin NU met het kopen van legale CD's, als je het achteraf moet doen is het zo zuur.... (Sprak hij uit ervaring sad :()
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-2-2006 23:38

jordiploum schreef:

ik heb eigelijk weinig cd's en ook nog eens veel illigale
Tja, no offence, en zonder moraliserend te willen zijn, maar dj's die met een groot aantal illegale downloads draaien hebben wat mij betreft eigenlijk helemaal geen recht om geld te vragen voor hun diensten.

Eerst je collectie op orde, en DAN je tarieven verhogen lijkt me de juiste volgorde. Eerst geld verdienen om je collectie te kunnen legaliseren is niet de meest nette manier, maar wordt volgens mij wel door een hele hoop mensen gedaan.

Verder is mijn idee: de ervaring en kwaliteiten van een dj zijn belangrijker dan de apparatuur waar hij of zij mee werkt. Ik draai over alles, weiger niet snel, en waarschuw de klant van tevoren als-ie mij om budgettaire redenen over een reeds aanwezige brakke set wil laten draaien. Was gisteren nacht bijvoorbeeld weer het geval: sub/topsetje waarvan één sub helemaal dood was, één top zeer kapot klonk en een hele brakke mixer ertussen die het alleen maar erger maakte.

Om mezelf nog een beetje wat draaiplezier te gunnen, heb ik de klant overgehaald om mij wél inclusief mijn eigen CDJ-800 spelers in te huren, zodat er behalve het geluid niks mankeerde aan mijn draaitechniek, en daarnaast muziekkeuze. Zo kan ik in ieder geval garanderen dat er aan mijn kant van de show kwaliteit geleverd gaat worden. De kwaliteit van het geluid is vervolgens letterlijk voor hun eigen rekening.

De feestgevers kwamen tijdens de avond wel wat klagen over het geluid, maar ik kon ze keurig uitleggen waar dit mee te maken had, en dat was hetzelfde verhaal als dat ze een maand eerder al van me per telefoon hadden gekregen. Ik ken die tent, ik ken die set, ik weet dat-ie ruk is.

En zo heb je, brakke set + goeie dj a mijn vaste tarief per uur (excl. licht- en geluidsset) + de huur van mijn CDJ's = toch geweldig het dak eraf, is tenminste gisteren wel gelukt. Soms lukt het ook niet, omdat het geluid echt te erg is, maar ook in die gevallen waarschuw ik de klant heel nadrukkelijk van tevoren en adviseer ik ze met klem om een andere geluidsset in te huren.

Op zulke momenten zegt een apparatuurlijstje dus niks. Het gaat erom wat de dj er van maakt. En andersom: een gouden geluidsset met een beroerde dj zal absoluut geen goed feest worden.
JordiploumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2005
Laatste: 12-9-2007
Berichten: 19
20-2-2006 16:32
Daar heb je zeer zeker gelijk in Sylvia! echter vind ik het redelijk normaal dat een 15 jarige nogal wat illigale CD'tjes heeft, echter keur ik dit niet goed. als je mijn berichtje verder door had gelezen heb ik ook gezegd dat ik in de toekomst meer Legale CD's wil gaan kopen om dit zo dan op te lossen. De situatie in dit geval is ook helemaal anders, jij draait zoals ik op kan maken uit jou bericht voor een club, en ik sta pas in de 'kinderschoenen'. Jij hebt op het begin toch ook niet zeker ALTIJD legale CD'tjes gedraaid..of wel ? Maar i.v.m. met o.a. het bovenstaande heb ik ook mijn vraag gepost wat ik zou kunnen vragen i.c.m. hetgeen ik kan bieden!
'DJP Sound'
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
20-2-2006 17:39

jordiploum schreef:

Daar heb je zeer zeker gelijk in Sylvia! echter vind ik het redelijk normaal dat een 15 jarige nogal wat illigale CD'tjes heeft, echter keur ik dit niet goed. als je mijn berichtje verder door had gelezen heb ik ook gezegd dat ik in de toekomst meer Legale CD's wil gaan kopen om dit zo dan op te lossen. De situatie in dit geval is ook helemaal anders, jij draait zoals ik op kan maken uit jou bericht voor een club, en ik sta pas in de 'kinderschoenen'. Jij hebt op het begin toch ook niet zeker ALTIJD legale CD'tjes gedraaid..of wel ? Maar i.v.m. met o.a. het bovenstaande heb ik ook mijn vraag gepost wat ik zou kunnen vragen i.c.m. hetgeen ik kan bieden!
Misschien speelt het ook wel mee dat toen veel van de mensen hier op het forum zijn begonnen met plaatjes draaien je nog helemaal geen cd's kon kopieren.
Cyberlights in the house :D
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
20-2-2006 17:42

jordiploum schreef:

De situatie in dit geval is ook helemaal anders, jij draait zoals ik op kan maken uit jou bericht voor een club, en ik sta pas in de 'kinderschoenen'. Jij hebt op het begin toch ook niet zeker ALTIJD legale CD'tjes gedraaid..of wel ?
Ik denk dat ik voor 300% zeker kan zijn als ik zeg dat Sylvia vanaf de very begining met legale cd's heeft gedraait. Ik heb zelfs het gevoel dat er in die tijd nog nooit iemand van een cd brander had gehoord.

[edit]Laxap was me net voor[/edit schreef:

Misschien heb je ook niet helemaal goed gelezen wat er werd bedoelt met "in de toekomst". Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je nu met illegale cd's je "inkomen" aan het halen bent en vervolgens over gaat op de legale toer. Beste is om, wat al eerder aangegeven werd ook, nu (liever gisteren) te beginnen met een legale collectie.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
JordiploumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2005
Laatste: 12-9-2007
Berichten: 19
20-2-2006 18:14
nou..dan zal ik mijn illigale cd'tjes maar uit m'n CD koffer halen...
'DJP Sound'
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
20-2-2006 18:26

jordiploum schreef:

nou..dan zal ik mijn illigale cd'tjes maar uit m'n CD koffer halen...
Snap dat het een flinke afknapper is. Is echter wel de realiteit.
Kazaa is een soort verslaving. Het kost niks, dus waarom zou je niet blijven downloaden. Zal niet de eerste keer zijn dat er een dj gesnapt wordt met koffers vol illegale cd's. Je slaat je voor je kop als dat op je pad komt.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
JordiploumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2005
Laatste: 12-9-2007
Berichten: 19
20-2-2006 18:34
je hebt zeker gelijk maar om nu 10 à 15 illigale cd'tjes te hebben om te beginnen ? ik heb zeker geen koffers vol...achja lijkt me verstandiger om weer 'on-topic' te gaan laugh :D wink ;)
'DJP Sound'
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
20-2-2006 19:45

jordiploum schreef:

je hebt zeker gelijk maar om nu 10 à 15 illigale cd'tjes te hebben om te beginnen ? ik heb zeker geen koffers vol...achja lijkt me verstandiger om weer 'on-topic' te gaan laugh :D wink ;)
Licht er aan wat daar tegenover staat. Op het moment dat je daar 300 legale CD's tegenover hebt staan is het helemaal niet zo erg, als iemand met 100 CD's 5 legale bij zich heeft zijn er immers ook weinig mensen die daar over zeuren (dit rechtvaardigd overigens in geen het gebruik van illegale cd's!!). Wanneer je er echter 15 legale cd's tegenover hebt staan is het oppeens een heel ander verhaal. Dus rechtvaardiging? Nee, Imo minder erg als je er (bijvoorbeeld 300 anderen tegeover hebt staan)? Ja.

Complimenten overigens, je leert snel, en reageert een stuk beter als menig ander beginnend forumlid happy :)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-2-2006 01:55

jordiploum schreef:

Jij hebt op het begin toch ook niet zeker ALTIJD legale CD'tjes gedraaid..of wel ?
Laxap en Groovelover hebben gelijk: toen ik begon met draaien bestond Napster nog niet eens en waren cd-branders evenmin te koop.

Ik ben begonnen met draaien in de tijd dat een dj nog niet op een podium stond, maar ergens in een hoekje van de zaal achter een muur van plexiglas. Mijn dj-werk deed is als vrijwilliger bij o.a. Ekko en Tivoli in Utrecht, na jaren en jaren op een wachtlijst te hebben gestaan. Ik draaide voornamelijk op de collectie die ter plaatse beschikbaar was, en als ik op een vrijdag-avond aan de bak moest, stond ik daar vanaf 9 uur 's ochtends in de cd-lades te grasduinen om de collectie te leren kennen.

Omdat wat ik draaide aardig aansloeg, werd ik ook gevraagd door mensen van andere lokaties, en ik kon me daar prima redden met een thuis-collectie die ik inmiddels had uitgebouwd tot een paar honderd cd's, die ik had betaald van een bijbaan als schoonmaker in één van de discotheken waar ik toen vrijwillig als dj werkzaam was (ja: bedorven bier, pis en kots ruimen). In die tijd was je een aardige "freak" met een privé-collectie zo groot als de mijne, zonder een drive-inn of vette baan te hebben. Van dat geld werden trouwens ook de huur, mijn collegegeld en studieboeken betaald, dus na mijn wekelijkse cd-aankopen had ik nauwelijks geld over om van te eten. Over vroegah gesproken laugh :D .

Voor mijn eerste cd-brander betaalde ik 995 gulden, en ik ben met name seventies cd's gaan kopiëren van vrienden en bekenden, omdat ik via mede-studenten die uitgingen waar ik draaide ook werd gevraagd voor promotiefeesten en bruiloften van docenten aan de universiteit. De vraag of dit illegaal was of niet, leefde toen nog helemaal niet omdat vrijwel geen enkele dj een brander had.

Napster kwam hierna, en in combinatie met mijn brander heb ik toen wel enkele tientallen illegale cd's samengesteld. Op het moment dat de discussie over p2p netwerken oplaaide, was ik al lang en breed bezig met de aanschaf van alle seventies die ik op dat moment nog in mijn legale collectie miste.

In dat opzicht heb ik dus nooit echt het probleem gehad om als newbie met honderden illegale cd's te zitten zonder de financiële mogelijkheden om die collectie te legaliseren op het moment dat ik "pro" wilde gaan. Ik had vrijwel alles al legaal, en dit is tot op de dag vandaag zo gebleven, temeer omdat ik serieus vind dat een dj die geld vraagt voor zijn of haar verdiensten geen énkel recht van spreken heeft zolang hij of zij draait met illegale downloads of kopieën.

Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat de jonge newbies van nu simpelweg gebruik maken van de mogelijkheden die er nu zijn. Maar op het moment dat iemand dit doet, moet-ie niet gekke Henkie gaan uithangen als er kritiek komt van anderen. Een hobby-bob-drive-inn die met illegale kopieën en downloads op komt draven op het schuifelfeestje van het buurmeisje van 14 geeft ik geen ongelijk, maar zodra mensen zich als professional willen profileren (en die intentie kom je toch best vaak tegen op drive-innshow websites bijvoorbeeld sneaky :V ), zullen ze zich net als ieder ander aan de wet moeten houden. De enige uitzondering hierop is wat mij betreft het draaien met kopieën waarvan de dj in kwestie de originelen gewoon in zijn bezit heeft.

Ontopic: op de vraag "wat kosten jullie nou?" richting hobby-drive-inn-shows die met een bak vol illegale cd's op komen draven zeg ik, ongeacht de apparatuur: niks. Geef gewoon een lekker feestje tegen onkostenvergoeding (benzine, wat te eten en te drinken en drie tientjes voor je apparatuur), en zorg dat je samen met je publiek een leuke tijd hebt. Vind je dit leuk, en wil je hiermee verder, ga dan éérst naar de platenzaak, dan naar de belastingdienst en KvK, en praat daarna over het grote geld.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)