Forum > Newbie Forum

geluidset huren

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
5-2-2006 21:23
De genoemde L'Acoustics speakers zijn natuurlijk ook prima kasten van (top)niveau.

Met een goede processor ertussen moet het best goed gaan lijkt me.

De beschikking hebben over meer schoon vermogen is nooit weg, maar ook dit kan mis gaan bij dronken idioten.
BrouckieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 29-12-2007
Berichten: 8
7-2-2006 18:43
Mensen moeten niet altijd teveel alcohol binnen hebben om een geluidssetje om zeep te helpen.

Dit weekend een set gezet van ruim 6Kw voor een dnb fuif voor 250man. Om mijn setje te beschermen had ik er een limiter tussen gezet. Eerste DJ ging alles goed, tot de tweede overnam. Zijn vrienden kwamen bij hem klagen dat het niet luid genoeg ging waarbij hij promt de master open gooide, niet fits dat het geen moer uithaalde zolang die limiter kon compresseren.
Maar toen hij merkte dat het niet hielp met de master draaide hij de gains ook voluit open. Op dat moment stuurde hij maar liefs ruim 15dB teveel uit. de klank ging er zodanig van vervormen dat mijn speakers begonnen te kraken, hoewel ze normaal gezien over hebben. Mijn limiter stond zefs op het maximum te compresseren
Na hem 3x te zeggen dat het nix uithaalde, dat hij enkel mijn speakers aan het kapot blazen was; heb ik dan maar zijn monitors losgekoppeld tot hij wilde minderen.

Zo een egotrippers zijn vaak even erg of erger dan dronken mensen. Dit soort mensen maken opzettelijk je set kapot omdat ze er nix van kennen en een enorm dikke nek hebben.

greetz,

Brecht
Any given program, when running, is obsolete.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
7-2-2006 19:00
Monitor loskoppelen? Heb je nog de kans dat ze het nóg harder willen zetten wink ;)

Gewoon master op de eindmixer zachter zetten of de gains op de versterker. Tenslotte alles uit en DJ 'vriendelijk' verzoeken om met ze vingers in het vervolg niet meer aan jouw apparatuur te zitten.
BrouckieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 29-12-2007
Berichten: 8
7-2-2006 23:13
Het geluid ging van zijn stereomixer rechtstreeks naar de processor, eindmixer zat er dus niet tussen.
Hij had zijn monitors vrij hard nodig om deftig te mixen, zonder lukte hem dat niet zo goed, vandaar dat ik hem er effe mee wilde pesten.
Het probleem was dat hij zodanig overstuurde met zijn mengtafel dat het geluid klonk als een budget set met een veel te zware versterker die aan het clippen was. Mijn versterkers voor mijn topkasten stonden dan nog maar met moeite half open...

En dat is natuurlijk geen goeie reclame...

Een technicus zei gisteren tegen mij dat een zwaar overstuurd signaal op licht volume zelfs al schadelijk kan zijn voor versterker en luidspreker omdat je een afgeplat signaal doorstuurd. Ik weet niet of dit klopt, maar het is mijn bedoeling niet dit al te technisch te maken.

greetz,

Brecht
Any given program, when running, is obsolete.
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
7-2-2006 23:16
Idd zoals DJ Bastisito al aangeeft is het gewoon het beste om bij klusjes wanneer je een gast dj krijgt (maak niet uit grote of kleine naam), zet er altijd (als je het materiaal hebt en als het kan bij huren) een klein PA tafeltje tussen. Laat daar je main dj mixer uit op binnen komen zet daar dan een compressor op de 2 kanalen, en voor de booth (monitors) hetzelfde verhaal laat het terug komen (indien mogelijk ook met compressor)route hem daarna of over de auxen of op groepen naar de mon amps. op je PA tafeltje zodat je de hele avond de controle hebt over zowel je main geluid als je booth (monitor) mix. Neem wel 2 DI's mee want monitor uitgangen zijn vaak A symetrisch (zelfs op de dure mixers). Dit hoef niet bij korte afstanden maar het is wel wijs om ze bij te hebben voor het geval dat. Zo heb jij de boel onder controlle blijft het geluid goed, en kan de dj doen en laten wat hij wil. Loopt het de spuigaten uit met het gainen van de dj dan loop je naar hem toe en vraag je vriendelijk of hij wat minder kan. En ga niet gelijk monitors eruit trekken want anders denkt zo'n dj ook dikke lul 3 bier en gaat hij lekker verder met zijn "ego" draaien.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
BrouckieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 29-12-2007
Berichten: 8
8-2-2006 20:49
ok, thx voor de tip. Lijkt me zeker een goed idee, maar minder praktisch als je niet aanwezig kan zijn op de fuif om de boel een beetje in de gaten te houden. Maar met de tijd zal ik daar misschien iets op vinden, voorlopig een mixertje erbij halen.

mvg,

Brecht
Any given program, when running, is obsolete.
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
8-2-2006 22:20

Brouckie schreef:

Hij had zijn monitors vrij hard nodig om deftig te mixen, zonder lukte hem dat niet zo goed, vandaar dat ik hem er effe mee wilde pesten.
Waar ben jij dan ook mee bezig!

Gast dj's = minimertje ertussen. Scheelt je altijd gezeik, een geschikt mixertje mag heel klein zijn en al te koop van zeg 100 euro. Scheelt je financieel niks dus, maar wel een hoop gezeik.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-2-2006 10:26

GoeieGast schreef:

Gast dj's = minimertje ertussen. Scheelt je altijd gezeik, een geschikt mixertje mag heel klein zijn en al te koop van zeg 100 euro. Scheelt je financieel niks dus, maar wel een hoop gezeik.
Dus jij zet een kwalitatief GOEDE DJ-mixer neer voor de DJ zelf (duh), kwalitatief GOEDE CD-spelers voor de DJ (duh), je zet (als het goed is) een GOED geluidssysteem neer, en gaat dat vervolgens compleet verpesten met een mixertje van zeg 100 euro? shut up :X
Light Image
BrouckieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 29-12-2007
Berichten: 8
11-2-2006 11:17

GoeieGast schreef:

Waar ben jij dan ook mee bezig!
Ok, je hebt gelijk, dan speel ik op dat moment ook voor rotte vis. Maar ik heb wel degelijk tot 3 maal toe gezegd dat zwaar in het rood uitsturen nix uithaalde (en dan gevraagd om het stiller te zetten), hij beweerde koppig van wel. Het was niet een te hoog volume die mijn systeem aan het verkrachten was, maar vervormde klank. Als de DJ volcontinu 12dB in het rood speelt dan kan je klank niet anders dan gaan vervormen, en voor zover ik weet kan dit heel schadelijk zijn voor je systeem (correct me if I'm wrong). Nu krijg ik dus al een volledig vervormd signaal binnen in mijn systeem. Dan kan ik daar wel een mixertje tussen zetten om het volume naar beneden te halen en mijn compressor/limiter minder hard te laten werken, maar de basis van het vervormd signaal blijft.

Ik geef toe dat die monitors uittrekken niet de best oplossing is, dat dit eerder inspiratie van het moment was. Beste oplossing is misschien een mengertje die gewoon niet zo hard kan uitsturen, nu was dit een Vestax (weet niet welkeen).

Ook vind ik dat het niet aan de DJ is om het geluidsniveau te bepalen. Voor de fuif had ik met mensen van de organisatie een geluidsniveau vastgelegd. Als ze wilden dat het luider ging moesten ze dat komen zeggen tegen mij. De organisatie heeft er nix aan als de politie de boel komt stilleggen omdat bepaalde DJ's vinden dat ze luider moeten gaan (nuja dat is mijn mening).
Any given program, when running, is obsolete.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-2-2006 16:33

Brouckie schreef:

De organisatie heeft er nix aan als de politie de boel komt stilleggen omdat bepaalde DJ's vinden dat ze luider moeten gaan (nuja dat is mijn mening).
Bleef het maar bij stilleggen, veelal nemen ze je hele handel in beslag.
Heb ooit ook eens een verhuursetje bij het politieburo kunnen ophalen. Wat een ellende om de zooi terug te krijgen.
Gast DJ's of PA mixers, mogen dan ook hun eigen mengpaneel inprikken op die van mij. (maar liever helemaal geen "gast")

Veel van deze mensen weten totaal niet wat ze in handen hebben, en drukken de schuif bij binnenkomst al meteen op 0Db. De set kan hard, dus het moet ook hard. Men kijkt totaal niet of de zaal vanwege dit harde geluid leegloopt. (Meegemaakt met de "PA mixer" geluidsman van Herman van Boeien.) Het begon met een volle zaal en al snel was er slechts een handje vol over.

Als jij op die manier je brood wil verdienen zal je je moeten aanpassen aan de ruimte en de eventuele wens van de klant. Mocht de klant geen wensen hebben zorg je uiteraard zelf voor de juiste instelling.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)