Forum > Algemeen Forum

Taaltips van Ome Vic

(91 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
26-1-2006 09:35
Dat ben ik niet met je eens. En ook niet dat het er alleen om gaat dat mensen je begrijpen. Als dingen verkeerd staan gespeld leest dat lastig en kunnen er misverstanden ontstaan. Breezah-gebral begrijp ik meestal ook wel, maar toch erger ik me er blind aan en het kost me 2x zo veel tijd.

En waarom moet ik moeite doen om anderen te begrijpen die niet de moeite nemen zich aan de spellingsregels te houden?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
26-1-2006 10:31
2 x bewerkt. Laatst door Mr_jows op 26-1-2006 12:32
Kijk BrEeZaH taal ben ik met je eens! Dat leest gewoon zwaar irritant! Een tekst lezen zonder leestekens is ook zwaar irritant.

Echter, als iemand een d'tje of een t'tje vergeet, doet niets af aan het feit of het onleesbaar is. Het is gewoon dom!

1. Als ik muziek draai word ik spontaan blij, omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren. Het geeft mij een enorme adrenaline-stoot. Ik word er gewoon helemaal high van. Er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland!

2. Als ik muziek draai wordt ik spontaan blij, omdat ik de beatz door mijn hele lichaam voel stuitteren. Het geeft mij een enorme adrelline-stoot. Ik wordt er gewoon helemaal high van. Er word te weinig dance-muziek gedraait in Nederland!

3. Als ik muziek draai word ik spontaan blij omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren het geeft mij een enorme adrenaline-stoot ik word er gewoon helemaal high van er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland

4. AlS iK MuZiEk drAAi w0rd ik spOntaan blIj, OmdAt Ik de bEaTs d00r mUn hELe lIcHaAm vOEl stUItERen. hEt geEFt Mij eEn eNoRme aDRenAlINe-st00t. Ik w0rd er gew00n helemaal hIgH vAn. Er WOrdt tE wEInig danCe-muzIEk gedrAAiD iN NeDeRLAnD.

Wat is nu het meest irritant? Kijk 1 is goed, 2 zit vol fouten, maar is nog wel leesbaar... 3 en 4 daarentegen zijn gewoon zwaar irritant om te lezen, ook al zijn ze correct geschreven.

Kortom, zolang het geen officiele documenten betreft zal het mijn kont roesten of het grammaticaal goed in elkaar zit ja dan nee. Leesbaarheid en dus ook zinsopbouw vind ik veel belangrijker.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
26-1-2006 10:37

mr_jows schreef:

Kijk BrEeZaH taal ben ik met je eens! Dat leest gewoon zwaar irritant! Een tekst lezen zonder leestekens is ook zwaar irritant.

Echter, als iemand een d'tje of een t'tje vergeet, doet niets af aan het feit of het onleesbaar is. Het is gewoon dom!

1. Als ik muziek draai word ik spontaan blij, omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren. Het geeft mij een enorme adreline-stoot. Ik word er gewoon helemaal high van. Er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland!

2. Als ik muziek draai wordt ik spontaan blij, omdat ik de beatz door mijn hele lichaam voel stuitteren. Het geeft mij een enorme adrelline-stoot. Ik wordt er gewoon helemaal high van. Er word te weinig dance-muziek gedraait in Nederland!

3. Als ik muziek draai word ik spontaan blij omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren het geeft mij een enorme adreline-stoot ik word er gewoon helemaal high van er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland

4. AlS iK MuZiEk drAAi w0rd ik spOntaan blIj, OmdAt Ik de bEaTs d00r mUn hELe lIcHaAm vOEl stUItERen. hEt geEFt Mij eEn eNoRme aDRelINe-st00t. Ik w0rd er gew00n helemaal hIgH vAn. Er WOrdt tE wEInig danCe-muzIEk gedrAAiD iN NeDeRLAnD.

Wat is nu het meest irritant? Kijk 1 is goed, 2 zit vol fouten, maar is nog wel leesbaar... 3 en 4 daarentegen zijn gewoon zwaar irritant om te lezen, ook al zijn ze correct geschreven.

Kortom, zolang het geen officiele documenten betreft zal het mijn kont roesten of het grammaticaal goed in elkaar zit ja dan nee. Leesbaarheid en dus ook zinsopbouw vind ik veel belangrijker.
Adrenaline stoot

Van Dale
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
26-1-2006 10:39

mr_jows schreef:

Ik vind het erger wanneer men tijdens het spreken fouten maakt. Continu hoor je op televisie (zelfs van ministers die er een dikke salarisstrook aan overhouden) dat hun dat even gaan doen en dat men in Nederland minder heeft te klagen als mensen in Afrika.
Of het leuke woord "enigste". Gewoon een niet bestaand woord dat toch door velen gebruikt wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
26-1-2006 11:17

Max schreef:

Niezen -> geniesd
Mag dit topic met onmiddelijke ingang dicht?
Mijn achternaam wordt hier niet gebruikt voor taallesjes, ok? wink ;) razz :p
Darth Crossfader
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-1-2006 12:08
me mengpaneel
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
26-1-2006 12:32

Bazzzz schreef:

mr_jows schreef:

Kijk BrEeZaH taal ben ik met je eens! Dat leest gewoon zwaar irritant! Een tekst lezen zonder leestekens is ook zwaar irritant.

Echter, als iemand een d'tje of een t'tje vergeet, doet niets af aan het feit of het onleesbaar is. Het is gewoon dom!

1. Als ik muziek draai word ik spontaan blij, omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren. Het geeft mij een enorme adreline-stoot. Ik word er gewoon helemaal high van. Er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland!

2. Als ik muziek draai wordt ik spontaan blij, omdat ik de beatz door mijn hele lichaam voel stuitteren. Het geeft mij een enorme adrelline-stoot. Ik wordt er gewoon helemaal high van. Er word te weinig dance-muziek gedraait in Nederland!

3. Als ik muziek draai word ik spontaan blij omdat ik de beats door mijn hele lichaam voel stuiteren het geeft mij een enorme adreline-stoot ik word er gewoon helemaal high van er wordt te weinig dance-muziek gedraaid in Nederland

4. AlS iK MuZiEk drAAi w0rd ik spOntaan blIj, OmdAt Ik de bEaTs d00r mUn hELe lIcHaAm vOEl stUItERen. hEt geEFt Mij eEn eNoRme aDRelINe-st00t. Ik w0rd er gew00n helemaal hIgH vAn. Er WOrdt tE wEInig danCe-muzIEk gedrAAiD iN NeDeRLAnD.

Wat is nu het meest irritant? Kijk 1 is goed, 2 zit vol fouten, maar is nog wel leesbaar... 3 en 4 daarentegen zijn gewoon zwaar irritant om te lezen, ook al zijn ze correct geschreven.

Kortom, zolang het geen officiele documenten betreft zal het mijn kont roesten of het grammaticaal goed in elkaar zit ja dan nee. Leesbaarheid en dus ook zinsopbouw vind ik veel belangrijker.
Adrenaline stoot

Van Dale
Kijk en dat bedoel ik! Maar je snapt me wel ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
26-1-2006 12:54
Regelmatig, ook zo'n bijna altijd verkeerd gebruikt woord.

Als iemand zegt: "Ik ga regelmatig naar de kroeg", dan bedoelt hij waarschijnlijk: ik ga vaak naar de kroeg.

Want als je zijn bezoek verleden bekijkt kom je uit op:
week 1: ma, woe en vrijdag avond
week 2: di-middag en zondag avond
week 3: ma, di, woe en vrijdag avond
week 4: woe, do, zaterdag avond en zondagmiddag.

Deze persoon gaat vaak naar de kroeg, maar zeker niet regelmatig.

Iemand die elk jaar op 2 september en 4 november naar de kroeg gaat, jaar in jaar uit, die gaat niet vaak naar de kroeg, maar wel zeer regelmatig.

Het woord regelmatig wordt ontzettend vaak volkomen verkeerd toegepast.

------------------------

Het gebruik van de uitgangsvorm -juh achter een woord mag wat mij betreft direct resulteren in het blokken van een account: mixertjuh, of nog erger: mixertjuuuuh.

Ook mensen die worden gewezen (door een MOD) op erge taalfouten en onleesbaarheid van de post en dan terug gaan zeuren dat de MOD ze geen taalles moet geven: bannen. Zo ook iemand die als quote iets had dat we niet moeten bitchen en onze eigen spelling moeten checken. Die check ik namelijk altijd al voor het posten.

Heeft ook te maken met respect naar de andere lezers toe vind ik.

Een d of een t vergeten vind ik net als Mr Jows: DOM. Je weet wel hoe een mengpaneel werkt, maar simpele spellingsregels toepassen kun je niet. En anders gooi je het (is al vaker gezegd, ook door mij) voor het posten door de spellingscheck door je document in word te maken en het daarna te plakken op het forum. Die haalt de d's en t's er over het algemeen goed genoeg uit, al weet ik dat ook niet geheel zeker omdat ik ze nu eenmaal zelf al goed zet.

Mensen zeggen wel eens dat het gemakzucht is, en dat zal ook wel, maar als jij wel de moeite neemt om de letter de CAPS aan en uit te zetten (BrEeZaH) dan is het geen gemakszucht, want die persoon doet er zelfs moeite voor om BrEeZaH goed te schrijven (Ik heb het net 1 keer getypt en daarna gekopieerd, omdat mijn vingers echt in de knoei komen als ik zo probeer te schrijven). Het is dus eerder dat een 13-jarige het stoer vind om zo te schrijven. Dat doet ie dan maar lekker met vriendjes op MSN. Maar beter zou de 13 jarige gewoon alles meteen goed schrijven, dan is het MSN-chat gesprek meteen een taaloefening in plaats van dat het chatten de 13-jarige alleen maar dom houdt op taalgebied.

Ben je ouder dan 13 en schrijf je ook in BrEeZaH (weer gekopieerd) dan speel je zeker ook nog met poppen of speelgoed autotjes zeker en ben je zowel op de basis- als op de middelbare school al een keer blijven zitten, want aan dat niveau relateer ik breezah (geen zin meer om te kopiëren) taal.

Zucht, dit lucht op. Nu alleen nog even checken op fouten voor ik dit post, anders zal ik wel gelyncht worden.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
26-1-2006 13:08
Om eerlijk te zijn kijk ik niet zo op de d'tjes en de t'tjes, mensen die dit fout doen zullen het echt niet expres doen. Zolang de boodschap duidelijk blijft is er voor mij persoonlijk niets aan de hand.
Als mensen, zoals al eerder gepost, gaan breezeren of geen enkel leesteken in hun zin gebruiken is dat wel vervelend.
Zijn er echt mensen die zich ergeren aan een lettertje dat verkeerd staat?
Ga een hobby zoeken! (grapje, want die heb je natuurlijk al lang gevonden als je hier op het forum zit. wink ;) )
Het is zfles bweezen dat je een zin geod knut lzeen als de erstee en ltsaate leettr maar op de jiutse pelk staan. wink ;)
Darth Crossfader
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-1-2006 13:09
Reactie op bovenstaand verhaal van Danny..... we zijn hier volgens mij ook niet om een stel taal puristen te kweken. Het voorbeeld wat jij aan draagt wat betreft het woord regelmatig vind ik persoonlijk niets anders als een eindje te ver door draven en redelijk richting ......n..k.n gaan. (no offence verder hoor ;-) )

Dat er een beetje aandacht richting correct nederlands taalgebruik gaat is prima maar we kunnen ook overdrijven natuurlijk. BrEeZaH komen we hier amper tegen dus dat is niet echt een issue. Daarnaast vind ik 13 jaar of jonger/ouder ook een raar iets, je hoort gewoon niet zo te schrijven en of je nou 5 bent of 23, dat maakt geen hol uit.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Afgesloten topic