Forum > Muziek

Tijdelijke regeling BUMA/STEMRA

(86 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-1-2006 12:11
inderdaad, dat is juist wat boellie zo tegenstrijdig vindt.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
13-1-2006 12:52
Volgens mij is het auteursrecht in 1994 alleen in ons buurland belgie veranderd. wij hebben nog te maken met het auteursrecht uit september 1912..

Hoe deze regelingen in belgie geregeld zijn weet ik eerlijk gezegt niets vsn.

Overgens heb ik weer wat gevonden..
Wet van 18 maart 1993, houdende regelen inzake de bescherming van uitvoerende kunstenaars, producenten van fonogrammen of van eerste vastleggingen van films en omroeporganisaties en wijziging van de Auteurswet 1912
(Wet op de naburige rechten)

Artikel 7

1. Een voor commerciële doeleinden uitgebracht fonogram of een reproduktie daarvan kan zonder toestemming van de producent van het fonogram en de uitvoerende kunstenaar of hun rechtverkrijgenden worden uitgezonden of op een andere wijze openbaar gemaakt, mits daarvoor een billijke vergoeding wordt betaald. Het in het eerste volzin bepaalde is niet van toepassing op het beschikbaar stellen voor het publiek van een dergelijk fonogram.

...
Er wordt onder "fonogram" verstaan de vastlegging van de geluiden van een uitvoering of van andere geluiden, of van een weergave van geluiden anders dan in de vorm van een vastlegging, opgenomen in een cinematografisch werk of een ander audiovisueel werk

Dus Als er een "billijke" (redelijke vergoeding) betaald wordt mag je zonder verdere toestemming van de producent of uitvoerend kunstenaar (of als deze rechten overgedagen zijn aan een stichting) de vastgelegde geluiden (muziek) openbaar maken. Omdat de Zaaleigenaar al deze rechtenbetaald (billijke vergoeding) is dit dus al betaald en zeker niet nodig nog een keer in de vorm van een licentie te betalen .. de rechten die al afgedragen worden voor het ten gehoren brengen geven alleen niet het recht deze muziek beschikbaar te stellen voor het publiek wil je dat wel doen dan is het logisch dat extra rechten betaald moet worden.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-1-2006 13:19
Ik kom inderdaad uit België maar er zou als ik me niet vergis rond die tijd (1994) ook een wet in Nederland verschenen moeten zijn omdat het (weeral als ik me niet vergis) gaat om het omzetten van Europese richtlijnen in een wet. Zou dus die wet uit 1993 moeten zijn die je post (België is dikwijls van de laatste bij het omzetten van Europese richtlijnen).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
13-1-2006 13:31
De Nederlandse auteurswet is nog steeds die van 1912. Wel is de wet natuurlijk een aantal keren aangepast sinds die tijd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-1-2006 13:48
Ok vlug even opgezocht. Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en naburige rechten is inderdaad geen omzetting in Belgisch recht van een Europese richtlijn. Ik had het op de Wet van 1994 houdende in Belgische rechte van de Europese richtlijn van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's. Datum was al juist enkele onderwerp was dus niet het auteursrecht happy :) . Dat je 2 keer moet betalen voor je muziek is trouwens uit te leggen hoor. Heb alleen even weinig tijd door examens waar ik momenteel mee bezig ben. Maar komende week zal ik het eens proberen uitleggen als ik de tijd vind. Hou me eraan als ik het mocht vergeten.

mvg Alex
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
13-1-2006 14:09

OmErta schreef:

Ok vlug even opgezocht. Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en naburige rechten is inderdaad geen omzetting in Belgisch recht van een Europese richtlijn. Ik had het op de Wet van 1994 houdende in Belgische rechte van de Europese richtlijn van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's. Datum was al juist enkele onderwerp was dus niet het auteursrecht happy :) . Dat je 2 keer moet betalen voor je muziek is trouwens uit te leggen hoor. Heb alleen even weinig tijd door examens waar ik momenteel mee bezig ben. Maar komende week zal ik het eens proberen uitleggen als ik de tijd vind. Hou me eraan als ik het mocht vergeten.

mvg Alex
Daarom had ik zon hekel aan recht tijdens mijn studie... Die wetboek teksten... Bleh...

Bij de docent werd je vaker delinquent genoemd dan student... Maar das weer een ander verhaal..

Buma probeert gewoon de gaten de dichten die er door de hedendaagse technologie zijn ontstaan. Verouderde wetten bieden voor kwaadwillenden (of luie mensen) te veel mogelijkheden om hun gang te gaan. Bij controle is het daardoor moeilijk om een boete op grond van de wetgeving te kunnen geven.

We moeten maar zien waar het schip strand. Het zou me niets verbazen als er een volledig nieuwe wet komt omtrent het auteursprobleem. Want het is niet alleen bij muziek maar ook bij boeken/dvd's etc...
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
13-1-2006 15:17
Maar komende week zal ik het eens proberen uitleggen als ik de tijd vind. Hou me eraan als ik het mocht vergeten.
ik ben erg benieuwd.. overgens gaat het in mijn verhaal wel over de nederlandse wetgeving en buma licentie want het is in andere topics al duidelijk geworden hoe verschillend de wetten tussen Nederland en Belgie zijn op dit gebied.

Overgens heb ik in mijn opleiding Communicatie recht en dan hoofdzakelijk het auteursrecht en bescherming van interlectuele eigendommen. Niet alleen ik zelf maar ook mijn docent zet vraagtekens bij deze licentie..
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-1-2006 15:44

Victor schreef:

Wat ik van deze regeling ook niet begrijp is hoe Buma/stemra denkt de originele cd's/platen te gaan controleren. Laten ze voor de grap eens bij mij komen kijken. Ik heb letterlijk duizenden originele vinyls en cd's staan, waarvan ik een deel op cdr heb gezet. Maar om nou te zeggen dat ik ieder origineel even binnen een paar seconden tevoorschijn haal?
Daar heeft men het niet over, maar een boekhouding moet ook ordelijk zijn, dus kan ik mij indenken dat hetzelfde geld voor de lijst gekopieërde nummers.
Een heffing die ik dus niet verschuldigd ben (maar wel betaal) als ik kopieer voor gebruik in het openbaar.
Erg onredelijk. Net zo onredelijk dat ik de heffing betaal als ik mijn zelfgemaakte muziek op een cdr zet.
Bij vele aanbiedingen betaal je geen heffing, vandaar ook dat men in die sector aan het jagen is.
Denk aan HCC dagen, zwarte markt etc.
Maar inderdaad officiël betaal je thuiscopie heffing.

@Boellie
Met punt 2 (vorige pagina) ben ik het geheel eens, maar punt 1 zet ik nog steeds mijn vraagtekens bij.
Mede omdat een geleende cd ook te kopieëren is.
Als het is toegestaan komt het hier op neer dat je helemaal geen muziek hoeft aan te schaffen.

Martin.
kvm entertainment
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
13-1-2006 16:09

boellie schreef:

Branden van muziek voor thuis gebruik is helemaal niet illegaal.. downloaden voor thuis gebruik ook niet. Illegaal muziek downloaden bestaat in nederland niet, illegaal gebruiken/verspreiden wel.
Je mag dus voor thuisgebruik gewoon muziek downloaden, cd lenen en kopieren je cd's op mp3 zetten.
Maarrr, omdat het 'aannemelijk' is dat de door jou gedownlaode bearhsare/kazaa mp3 (in feite ieder muziekbestand waar je niet voor betaald) illegaal aangeboden zijn, is het downloaden ervan dus wel illegaal.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-1-2006 17:20

boellie schreef:

Volgens mij is het auteursrecht in 1994 alleen in ons buurland belgie veranderd. wij hebben nog te maken met het auteursrecht uit september 1912..

Hoe deze regelingen in belgie geregeld zijn weet ik eerlijk gezegt niets vsn.

Overgens heb ik weer wat gevonden..
Wet van 18 maart 1993, houdende regelen inzake de bescherming van uitvoerende kunstenaars, producenten van fonogrammen of van eerste vastleggingen van films en omroeporganisaties en wijziging van de Auteurswet 1912
(Wet op de naburige rechten)

Artikel 7

1. Een voor commerciële doeleinden uitgebracht fonogram of een reproduktie daarvan kan zonder toestemming van de producent van het fonogram en de uitvoerende kunstenaar of hun rechtverkrijgenden worden uitgezonden of op een andere wijze openbaar gemaakt, mits daarvoor een billijke vergoeding wordt betaald. Het in het eerste volzin bepaalde is niet van toepassing op het beschikbaar stellen voor het publiek van een dergelijk fonogram.

...
Er wordt onder "fonogram" verstaan de vastlegging van de geluiden van een uitvoering of van andere geluiden, of van een weergave van geluiden anders dan in de vorm van een vastlegging, opgenomen in een cinematografisch werk of een ander audiovisueel werk

Dus Als er een "billijke" (redelijke vergoeding) betaald wordt mag je zonder verdere toestemming van de producent of uitvoerend kunstenaar (of als deze rechten overgedagen zijn aan een stichting) de vastgelegde geluiden (muziek) openbaar maken. Omdat de Zaaleigenaar al deze rechtenbetaald (billijke vergoeding) is dit dus al betaald en zeker niet nodig nog een keer in de vorm van een licentie te betalen .. de rechten die al afgedragen worden voor het ten gehoren brengen geven alleen niet het recht deze muziek beschikbaar te stellen voor het publiek wil je dat wel doen dan is het logisch dat extra rechten betaald moet worden.
Hier maak je volgens mij een denkfout: Die billijke vergoeding is net die licentie. De zaaleigenaar betaald dit niet die betaalt dus net wat er in de tweede zin staat (de publiek mededelingsrechten dus)
Het in het eerste volzin bepaalde is niet van toepassing op het beschikbaar stellen voor het publiek van een dergelijk fonogram.
Het beschikbaar stellen moet je zien als het ten hore brengen. Het openbaar maken moet je zien als je gekopieerde cd mogen gebruiken (reproductierechten dus die je betaald via de licentie). Begrijp je waar je (volgens mij) redenatiefout zit?

Het heeft verder misschien niet veel zin dat ik het gehele systeem van auteurrechten uitleg (zul jij wel al weten als je recht krijgt) wat wat ik dan ga vertellen is gebaseerd op de belgische wetgeving.

grtz Alex

Terug naar forum Reageer (zonder quote)