Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 10 van 61)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
12-12-2005 21:17

klunz schreef:

Ik heb even een stukje tekst geleend van een ander forum. Dit stukje is geschreven door Dhr. Rinus bakker, Algemeen geaccepteerd als een grote naam in de rigging wereld. Misschien wordt het hierdoor iets duidelijker. Klunz.

Maar als je het over die verschillen in hefvermogen hebt, moet je eens kijken of vragen op welke "Gebruikscoefficient" of "Veiligheidsfactor" dat is gebaseerd.
(Het moeilijke woord betekent zoveel als: de breuksterkte van de kabel gedeeld door de opgegeven toelaatbare heflast.) Als statieven gekeurd zijn volgens VBG-70 of BGV-C1 dan hebben ze een "Vf" = 10. Dat is dan toelaatbaar voor het heffen boven personen!
Maar er is ook het nodige materiaal op de markt met een Vf = 5. Daar mag je alleen personen onder toelaten als ze eerst geborgd zijn, en dus niet meer alleen in de kabel hangen. Geen wonder dat je forse prijsverschillen tegenkomt. Kwalitiet en veiligheid zijn vaak ook terug te vinden in de bijgeleverde informatie en duidelijkheid van gebruiksaanwijzingen.
Wordt er niks bijgeleverd, dan is het meestal ook niks!
rinus
Dank u happy :) , dat bedoelde ik. In het eerste geval kan je de statieven gebruiken om mensen onder door te laten lopen, in het tweede geval dus de maximale belastbaarheid halveren.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
13-12-2005 01:00

René Eppink schreef:

Allereerst sorry dat ik hier deze vraag stel, ik vind het namelijk nogal stom om dit hier te doen. Mods, als jullie deze vraag liever in een ander (nieuw) topic zien of liever helemaal niet, verwijder hem dan maar.

Het probleem is namelijk dat ik naar de belastingstabel van AluLite PT30-200 truss opzoek ben. Er is binnenkort een kerstvoorstelling bij ons op school (met apparatuur van school dus) en ik vertrouw de boel niet helemaal. Wij hebben zelf echter geen tabellen helaas. Ik heb eerst Highlite gemaild en die beloofde een catalogus met daarin de tabelle op te sturen. Deze is echter nog steeds niet aangekomen en die voorstelling is al zeer binnenkort, dus moet ik het helaas via deze weg vragen.

Reden waarom we deze tabellen niet hebben(uit de mail):
Mijn vraag gaat over de truss van het type PT30-200. Wij hebben 8 delen van deze
truss, echter ontbreken belastingstabellen hiervoor. Dit is waarschijnlijk te
verklaren doordat de installatie is aangeschaft door een extern adviseur. Echter is
deze ziek geworden en is overleden.
Waarschijnlijk zijn daardoor niet alle documenten bij ons terecht gekomen.
De documenten zijn inmiddels ook niet meer te achterhalen
Ik zou het heel fijn vinden als iemand zo'n belastingstabel voor mij heeft, of weet waar ze ergens te vinden zijn.
Op je wenken bediend. even overgetyped uit de catalogus in een excel file.

https://www.verloat.nl/belastingstabelpt30.xls
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-12-2005 10:35
Heel hartelijk bedankt voor deze tabellen! Ik hoop dat het mij nu lukt een fatsoenlijke berekening te maken. De load als aangegeven is toch excl. het eigengewicht van de truss? En is het heel erg belangrijk dat ik die 15,4kg per meter (het is dus 12m overspan) precies aanhou, dus dat ik niet bijvoorbeeld op de ene meter 25kg hang en op de andere ernaast bijna niks?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
13-12-2005 15:33

René Eppink schreef:

Heel hartelijk bedankt voor deze tabellen! Ik hoop dat het mij nu lukt een fatsoenlijke berekening te maken. De load als aangegeven is toch excl. het eigengewicht van de truss? En is het heel erg belangrijk dat ik die 15,4kg per meter (het is dus 12m overspan) precies aanhou, dus dat ik niet bijvoorbeeld op de ene meter 25kg hang en op de andere ernaast bijna niks?
Graag gedaan wink ;)
Berekening maken is niet zo moeilijk, gewoon ff voor gaan zitten.
Ja , dit zijn de belastingstabellen, dus zonder eigen gewicht truss!
Je laatste vraag is wat moeilijker en gecomplicieerder. Als je met veel puntlasten gaat werken is het wel degelijk belangrijk. Als het er in een grote lijn om neer komt dat je truss redelijk gelijkmatig wordt belast, dan maakt het niet heel erg veel uit. Van het Laatste uitgaande, 15,4x0,5x12=maximaal92,4 kg gelijkmatig verdeeld er in hangen.

Vergeet het gewicht van je kabels niet.
Hoe ga je het ophangen, of opzetten, je truss zal om en nabij de 50 kg wegen
Als je statieven gebruikt, (ook takels trouwens indien meer dan 1) denk aan de 75 % regel

succes
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-12-2005 17:32
Volgens mij hebben ze op school nu dan een heel dik probleem, en ik vraag me ook af hoe ik ze dit ga verkopen sad :( . Andere jaren is het namelijk precies zo gedaan, en er was zelfs iemand bij die er toch wel veel verstand van heeft.

Statieven zijn namelijk ASD ALT-400's (of look-a-likes) en volgens mij zijn die 80 kg bij vf=5, zou dus betekenen dat er 80*0,5*0,75=30 kg per statief op mag.
Dit zou met 50 kg aan truss betekenen dat we de boel er dus net zo goed niet kunnen neerzetten.

Bedoeling was om er 6 theaterspots en 2 of 3 dimmerbalken aan te hangen, en bijbehorende bekabeling. Nu maar zien dan hoe ze dit willen oplossen, ze zijn erg zuinig met huren dus dan moeten we misschien maar 2 T-4's op een statief zetten.

(en daar kom je 1 week voor de viering achter... laugh :D )
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
13-12-2005 18:13
Ik kan het statief hier in de shop wel vinden, maar kan er niet duidelijk uithalen of hij dubbel te borgen is. Als dit het geval zou zijn, kom je met vooorzichtig rekenen op 2*80*0,75=120 kg maximaal toelaatbare last. hier 50? kg truss af, blijft 70 kg over, hier je t-bar met coupelers voor truss af à 5 kg? 60 kg over. 3 x T-4 à 14 kg? er af. 28 kg over. 10 kg kabel er af (en dit is heel laag geschat) 18 kg over. Dit zal zo ongeveer het gewicht van 1 theaterspot zijn denk ik. (natuurlijk ook afhankelijk van merk en type)

Je zult dus eerst zo als al zo vaak gezegd, Eerst Zelf Moeten Wegen!. Dan kun je rekenen. Maar ik voorzie dat het heel krap, zo niet onmogelijk wordt, zeker als die statieven maar een vf.5 hebben, wordt het niks.

En ja, jammer voor jou, mocht je het wel ophangen, en het zou mis gaan, kom je er met de kennis die je nu hebt op gedaan niet met de opmerking: Ïch habe das nicht gewüst" Aantoonbare nalatigheid dus, en dat is stafbaar.

succes er mee, maar ik zou toch maar proberen wat steverige statieven te huren/regelen.
En ehh,,,, dat scholen geen budget hebben is een vorm van larie. Stel je hebt 200 leerlingen op school, voor € 1,00 per leerling kun je redelijke statieven huren hoor.(hier moet je dus eigenlijk lezen: wat kosten goede statieven in de verhuur bij de dichtsbijzijnde geluidsboer, tel hier de kosten van halen/bezorgen/retourneren bij op, en deel dit door het aantal leerlingen. Ga dan met dit bedrag naar de verantwoordelijken) En dan is het veilig en toegestaan. Een beetje schade kost al heel vlot meer dan dit bedrag, laat staan dat er eventuele gewonden vallen, dan is dit al helemaal peanuts. Elke school is bereid te investeren in veiligheid voor personeel en leerlingen, je moet het ze vaak alleen even goed uitleggen shocked 8O

klunz sneaky :V
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-12-2005 19:11
Begrijp me niet verkeerd, alles wat je in de laatste post zegt ben ik het mee eens hoor! De mogelijke gevaren van een niet veilige truss-opstelling is ook de reden waarom ik met dit alles aan de slag ben gegaan, ik had ook inderdaad kunnen zeggen: "Mij is hier niks over geleerd, ik heb geen tabellen, dus ik doe maar gewoon wat."

Het wegen van de installatie was ik ook inderdaad al van plan, maar dit is er nog niet van gekomen (ik vat trouwens je berekening niet helemaal, waarom T-balk én T-4?). Overigens hangen wij ivm spreiding van de lampen deze aan aparte haken aan de truss, en de T-4 dimmerbalken hangen we ook apart op.

Over de tiefjes: Ze zijn geborgd met een schroef op de buis, een pin in de buis en de lier is ook geremd als ik het goed heb. Zou dit betekenen dat je bij de max belastbaarheid dan een vf van 10 mag aanhouden?

Ik ga zowieso deze hele kwestie bij de leidinggevenden aankaarten, en als blijkt dat het op deze manier niet veilig is zal ik ze duidelijk zeggen dat er iets veranderd moet worden. Mochten ze dit niet doen (waar we niet van uit gaan), is het jammer voor beide partijen, en trek ik mij uit dit hele gebeuren terug.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
13-12-2005 20:08

René Eppink schreef:

Begrijp me niet verkeerd, alles wat je in de laatste post zegt ben ik het mee eens hoor! De mogelijke gevaren van een niet veilige truss-opstelling is ook de reden waarom ik met dit alles aan de slag ben gegaan, ik had ook inderdaad kunnen zeggen: "Mij is hier niks over geleerd, ik heb geen tabellen, dus ik doe maar gewoon wat."

Het wegen van de installatie was ik ook inderdaad al van plan, maar dit is er nog niet van gekomen (ik vat trouwens je berekening niet helemaal, waarom T-balk én T-4?). Overigens hangen wij ivm spreiding van de lampen deze aan aparte haken aan de truss, en de T-4 dimmerbalken hangen we ook apart op.

Over de tiefjes: Ze zijn geborgd met een schroef op de buis, een pin in de buis en de lier is ook geremd als ik het goed heb. Zou dit betekenen dat je bij de max belastbaarheid dan een vf van 10 mag aanhouden?

Ik ga zowieso deze hele kwestie bij de leidinggevenden aankaarten, en als blijkt dat het op deze manier niet veilig is zal ik ze duidelijk zeggen dat er iets veranderd moet worden. Mochten ze dit niet doen (waar we niet van uit gaan), is het jammer voor beide partijen, en trek ik mij uit dit hele gebeuren terug.
Over de tiefjes: Ze zijn geborgd met een schroef op de buis, een pin in de buis en de lier is ook geremd als ik het goed heb. Zou dit betekenen dat je bij de max belastbaarheid dan een vf van 10 mag aanhouden? Vergeet nu eens die factor! hij is dubbel gezekerd, dus je mag hem gewoon belasten met het max. toelaatbare gewicht.

waarom T-balk én T-4?). Sommige mensen noemen zo'n ding een truss adapter, of weet ik veel. In elk geval dat ding wat in/over je statief schuift en je je truss aan vast maakt.

Het wegen van de installatie was ik ook inderdaad al van plan Eerste vereiste, anders hoef je niet eens te beginnen.

Overigens hangen wij ivm spreiding van de lampen deze aan aparte haken aan de truss, en de T-4 dimmerbalken hangen we ook apart op. Hier wordt het beslist niet lichter van.

Ik ga zowieso deze hele kwestie bij de leidinggevenden aankaarten, en als blijkt dat het op deze manier niet veilig is zal ik ze duidelijk zeggen dat er iets veranderd moet worden. Mochten ze dit niet doen (waar we niet van uit gaan), is het jammer voor beide partijen, en trek ik mij uit dit hele gebeuren terug. Verstandig

nog maals succes. klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-12-2005 19:17
Klunz, sorry dat ik je zo heb zitten lastigvallen (en ergeren) met mijn domme vragen/opmerkingen. Toch erg bedankt voor je reacties.

Vandaag hebben we spullen gewogen, weegschaal was echter niet helemaal lekker daarom hebben we soms wat ruime marges aangehouden.
Vervolgens een berekening gemaakt en een tekening, berekening post ik hieronder.

Tekening kan ik niet posten, want mijn scanner is naar z'n grootje (en om het nou nog een keer helemaal op de computer uit te tekenen...). Het komt er toch op neer dat de lasten zo goed mogelijk verdeeld zijn, en ook symmetrisch.
(Als je/jullie nou heel graag een tekening willen, kan ik evt. nog wel eens kijken of ik iets kan fabriceren)

Statieven:
max. draagkracht 80kg * 75%= 60kg per stuk
60 * 2 = 120 kg in totaal

Truss draagkracht: 15,4kg/m * 50% = 7,2kg/m

Gewicht:
truss 8 kg * 6 = 48kg
dimmerbalk 6 kg * 3 = 18kg
lamp 5 kg * 6 = 30kg
standadapter 1,5kg * 2 = 3 kg
6m XLR-kabel 0,5kg * 6 = 3 kg (4m omhoog, doorlus, 4m omlaag)
6m 230V 1,5kg * 6 = 9 kg (2*4m omhoog + aantal meter naar dimmerbalk)
Safety's zitten al bij balken en lampen meegewogen. (en anders was het gewicht nog verwaarloosbaar geweest lijkt me)

Totaal is 111 kg. Dit zou dus betekenen dat het dus wel mag, mits de lampen en dimmerbalken heel goed verdeeld worden, zodat je geen last hebt van puntlasten.

(leuk detail misschien...ik krijg van diverse personen reacties: "Goh, waarom moet dat dit jaar nou allemaal zo officiëel?") shut up :X
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 123
14-12-2005 19:42
Truss draagkracht: 15,4kg/m * 50% = 7,2kg/m
waarom deel je je opgegeven trussbelasting van de fabrikant door 2?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)