Forum > Newbie Forum

welke temperatuur is schadelijk voor dj set?

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
SpacecrapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2003
Laatste: 22-5-2013
Berichten: 35
14-12-2005 14:12
mijn dj set (2*Q30 + 1*ps-626i) staan op een klein kamertje waar geen verwarming is. In de winter wordt het daar ook echt bokkoud!! (heb ook een kacheltje voor tijdens het draaien wink ;) )

nu is mijn vraag, bij welke temperatuur wordt het "schadelijk koud" voor mij setje?
(met extreme kou wil het ijs nog wel eens aan de binnenkant van het raam staan)
yesterday is history - today is a gift - tomorrow is mystery
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
14-12-2005 14:16
Zorg dat het vorsvrij opgeslagen wordt. In de handleiding van een apparaat staat vaak vermeld wat de opslagtemperatuur en de gebruikstemperatuur moet zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-12-2005 23:37
Een echte schadelijke temperatuur is niet meteen overal opgegeven. Laten we in het algemeen stellen dat het niet mag vriezen. Neem de absolute grens op 5 graden C, en je zit vrij safe. Het is ook niet gezegd dat wanneer je je setje constant bij -3 plaatst, je problemen zult ondervinden. Maar je moet het niet uitlokken. De electronica spullen bewaar je best op een iets aangenamere temperatuur. Blijf hier toch maar boven de 10 graden. Luidsprekers kunnen wel wat kouder geplaatst worden, maar niet overdrijven. Niet enkel de koude speelt een rol, maar minstens even belangrijk is de vochtigheidsgraad. Zorg dat je materiaal niet te vochtig staat. Dit kan veel meer schade opleveren! Waar je wel last kan van ondervinden wanneer je gaat draaien, is van condensvorming. Toestellen zullen dan soms een ietwat raar gedrag vertonen. Als je weet dat je set koud staat opgesteld, en je dan op een warme locatie gaat draaien, dan is dat dus volkomen normaal. Houdt er wel ff rekening mee dat kamertemperatuur nog steeds het beste is. Let wel, bij lampen e.d. speelt de temperatuur niet zo'n grote rol. Houdt vooral je verserkers warm!

Kan je je kacheltje niet wat laten bijwarmen in de koudste periodes? Dit kost misschien wat meer, maar dat blijft toch relatief. Daartegenover staat misschien dat je set het sneller zal begeven...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
15-12-2005 01:16
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 15-12-2005 11:14
condensvorming zal altijd optreden als je vanuit een koude ruimte (buiten) een warme ruimt betreed met je spullen.
Kijk maar eens naar je parren of zo, zelfs je spelers kunnen een laagje vocht oplopen......

Gewoon niet meteen aanzetten, even een half uurtje wachten tot het op de temperatuur van de ruimte gekomen is, en het vocht verdampt is.

Wat betreft koude,
ik sta regelmatig buiten tijdens kersttijd op markten lekker muziek te verzorgen,
desnoods bij -10 graden. Boel blijft het gewoon doen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PetertyuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 9-5-2014
Berichten: 76
15-12-2005 10:54
Het is ook niet echt de kou die voor problemen zorgt, maar vooral de wisseling tussen koude en warme plaatsen. Condensvorming is dan het meest verschrikkelijke wat je apparatuur kan overkomen als je het direct aan zet. Nu weet ik niet of een half uur opwarm tijd goed genoeg is, maar het is in ieder geval een begin. Nu zal de buitenkant van de apparatuur sneller condensvrij zijn dan het inwendige (waar het de meeste schade kan aanrichten). Dus een ruime opwarm tijd in acht houden als je moet beginnen.
Wannabe DJ (ik heb al 6 platen :-p)
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
15-12-2005 12:40
misschien overdrijf je wel iets. gaat natuurlijk niet over een emmer water dat erin komt te staan. hooguit een paar kleine drupjes. als je vervolgens je appartuur klein tijdje laat aclimatiseren is het meerendeel wel weg. tuurlijk zal het als je veelvuldig van warm naar koud sleept en visa versa sneller kapot gaan. al denk ik dat veel gebruik van je set meer schade toebrengt.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
15-12-2005 14:54
Er wordt hier gezegd dat het niet zozeer de koude is die problemen geeft, maar enkel het temperatuursverschil. Ja, maar als je set daar dag in dag uit bij -10 staat, dan heb je vroeg of laat wel eens een probleem. Er is nog wel een verschil tussen af en toe een keer in de koude op een markt draaien, en een constante vriestemperatuur.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
15-12-2005 17:51
hoe zit het dan met apparatuur opgeslagen in een schuurtje (houten schuurtje?)
ik leg het even uit.
bij mijn collega hebben we achter hun garage een schuurtje gebouwd van 2 hoog, 2 breed en 5 meter lang. als het vriest, hoe zit het daar dan met de apparatuur? is dat schadelijk?
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
15-12-2005 17:57
zoals dré al zei bij veel apparatuur word de tempratuur in de handleiding bijgeschreven. ik zou me spullen gewoon niet permanent al te koud zetten.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 11:39
Kijk, met materiaal in een schuurtje zetten is op zich niets mis. Er zullen trouwens genoeg mensen zijn die hun installaties 's winters bij mintemperaturen opslagen. Het is ook niet gezegd dat het altijd schadelijk is. Er bestaat geen regel die bijvoorbeeld zegt: onder de 0 graden is kapot. Neen, maar zoals eerder gezegd, je moet het niet uitlokken. Beter voorkomen dan genezen in dit geval. Het is gewoon niet gezond. Je kan altijd je schuurtje isoleren, of een kacheltje zetten. Je beslist uiteindelijk zelf hoeveel geld je uitgeeft om je materie op temperatuur te houden he.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)