Forum > Algemeen Forum

Bedrijf Beginnen

(91 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2005 16:53
Als je niet wilt dat het wordt gezien als dienstverband moet je ervoor zorgen dat het ook geen dienstverband is. Dus: meerdere opdrachtgevers hebben, ingeschreven staan bij Kamer van Koophandel, zorgen dat je debiteurenrisico loopt voor je facturen, omzetbelastingnummer hebben, adverteren, ervoor zorgen dat je de arbeid niet persoonlijk hoeft te verrichten maar dat je je mag en kan laten vervangen. Kortom: je gedragen als een ondernemer.

Als de belastingdienst je door dat alles ziet als ondernemer en niet als werknemer kan je dat naar je opdrachtgever toe aantonen door aanvraag van een Verklaring Arbeids Relatie (VAR). Aanvraagformulier kan je downloaden op de website van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2005 16:57

Frank76 schreef:

Toch denkt de belastingdienst daar anders over.
BTW is een kwestie van omvang van het bedrijf en absoluut geen noodzaak.
In principe is de vraag of je ondernemer bent voor de omzetbelasting *niet* afhankelijk van de omvang van je bedrijf. Ook kleine bedrijven met een mini-omzet kunnen dus BTW-ondernemer zijn.
Overigens maakt het voor een dienstverband niet uit of je wel of geen BTW rekent en dus afdraagt.
Klopt, in die zin dat als jij omzetbelasting in rekening brengt het nog niet is uitgesloten dat dat ten onrechte is, en dat je in werkelijkheid in dienstbetrekking bent. Wel is het zo dat omzetbelasting (ondernemer naar het OB-begrip) en loonbelasting (dienstverband naar het LB-begrip) elkaar uitsluiten. Met andere woorden: een werknemer, op wiens loon loonbelasting wordt ingehouden, is geen BTW-ondernemer en draagt dus geen BTW af.
De belastingdienst spreekt in dit geval over een machtsverhouding
Een gezagsverhouding... wink ;)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
20-11-2005 13:46

Victor schreef:

Als de belastingdienst je door dat alles ziet als ondernemer en niet als werknemer kan je dat naar je opdrachtgever toe aantonen door aanvraag van een Verklaring Arbeids Relatie (VAR). Aanvraagformulier kan je downloaden op de website van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl).
Ik probeer een VAR verklaring op voorhand te krijgen, via de informele weg ben ik informatie in aan het winnen bij de belastingdienst zonder gelijk het formulier in te vullen. Daar zijn ze echter in het geluidsverhuur systeem erg geprikkeld op dienstverbanden, helaas.
Het is wat risicovol om achteraf pas een VAR verklaring op te vragen, de kans lijkt klein die te krijgen.

Maar kort en goed,
iedereen werkt dus samen met iedereen en stuurt elkaar vrolijk facturen voor huur apparatuur en geleverde diensten.
Als heel nederland het kan, kan ik het ook.

Eerst even langs de Kamer van Koophandel dus happy :)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
21-11-2005 20:22
Nog een vraag dan,
hoe doen jullie de boekhouding?
Op papier? Excel?
Of zijn er ergens (gratis) downloads of excel of acces bestandjes te krijgen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
22-11-2005 04:07
Boekhouding kun je zelf wel invoeren in Excell, zoals jij denkt dat het het handigst is. In veel gevallen een sheet met alle inkomsten (verstuurde facturen op nummer) en een sheet met alle uitgaven (ook nummeren) en dan je bonnetjes op volgorde in een klapper stoppen. BTW bedragen steeds los in een aparte kolom. Via de site van de belastingdienst kun je vervolgens voldoende gegevens vinden voor een simpele btw opgave. Verder goed verdiepen in regels als zelfstandigen aftrek, etc. Toch raad ik al heel snel aan een accountant in de hand te nemen. Ben je een stuk zekerder dat het verstandig gebeurt en die gasten hebben er een handje van zichzelf al vrij snel terug te verdienen in aftrekposten, bezwaarschriften, etc.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-11-2005 14:21
Op mijn verwachte omzet voor komend jaar gaat die accountant zich echt niet terug verdienen hoor laugh :D Kost meer dan dat ik omzet verwacht te hebben.
Of hebben jullie werk voor me?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-11-2005 14:33
Beetje een rare vraag op een forum waar het wemelt van de collega's (waarvan een groot deel ook nog eens zit te springen om werk).

Als je weinig omzet verwacht, gewoon boekhouden zoals Elcee zegt in een Excelletje. Doe ik ook. In combinatie met je bonnen, je bankafschriften (en eventueel kasboek) ben je klaar. Wil je geen accountant inhuren, zorg dan dat je zelf op de hoogte blijft van mogelijkheden en ontwikkelingen in ons belastingstelsel. Daar gaat een hoop tijd inzitten trouwens, vooral als je er nu nog niks vanaf weet.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
23-11-2005 20:48
@ Silvia
Wil geen reclame maken, maar heb een erg goede accountant die me E 700,- per jaar kost. Scheelt een hoop werk en verdient zichzelf snel terug met regeltjes, aftrekposten, tijd. Als je interesse hebt mail me even, dan geef ik je adres door.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-11-2005 20:50
Mocht het aankomend jaar wat aantrekken met de klusjes, dan zal ik je zeker even mailen. Thanks.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
25-11-2005 10:44
Handboek Belastingdienst aanvragen is al een goed begin; daar staan de standaard do's and dont's al wel in. De specifieke aftrekposten e.d. dan weer niet... shut up :X

Terug naar forum Reageer (zonder quote)