Forum > Geluid

Equalizer instellen?

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
25-3-2003 18:54
EQ'en van FOH (front of house) wordt HOPELIJK op de juiste manier gedaan (metingen op diverse plaatsen; info daarvan wordt gebruikt om EQ te tweaken). Monitors worden zo ge-eq'ed dat de GBF (Gain Before Feedback) optimaal is.

Als je WEL een EQ hebt maar geen manier om je speakers te meten, donder de EQ er dan maar uit (grote kans dat je het geluid alleen maar naar de klote helpt door een totaal verkeerde instelling te doen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-3-2003 12:17
en na een toch ZEER belangrijke post van Dre, volgen er drie offtopic zever met smileys.
???
ga dan naar pauze.nl, whatever.
ik vind die 6 bovenaan meer dan genoeg.
want anders word je ook gek.

edit: helemaal eens. Gezever over smilies verwijderd. We proberen het hier inhoudelijk over pro licht en geluid te hebben. Wat boeien dan die smilies?? - Victor
IamdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2003
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 10
16-5-2003 17:05

Dre schreef:

Als je WEL een EQ hebt maar geen manier om je speakers te meten, donder de EQ er dan maar uit (grote kans dat je het geluid alleen maar naar de klote helpt door een totaal verkeerde instelling te doen).
Dre (of iemand anders), zou jij mij misschien kunnen vertellen hoe je het beste dan de speakers meet? of/en hoe ik het beste van onderstaand verhaal af kom?

even mijn situatie uitleggen:

ik gebruik mijn installatie regelmatig voor een kinderkoor te versterken, het nadeel is dat de kinderen vrij bewegelijk zijn zodat ze vaak niet goed voor de microfoon staan en daardoor moet ik de gevoeligheid wat opschroeven. het gevolg hiervan is dat de boel weer gaat rondzingen, ik wil dit graag op 1 of ander manier een beetje beperken.

P.s. Ik gebruik voor een uitvoering van het kinderkoor in totaal 6 microfoons, nog geen EQ
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
17-5-2003 02:57
Je zou een goede mic compressor tussen je mic's kunnen zetten.
Die kan je zo instellen dat hij altijd op het zelfde niveau geluid weergeeft.
Voor moeilijke omstandigehden zijn condensator richt mic's de beste oplossing.
Deze kunnen van grotere afstand toch nog goed stem oppikken.
AKG heeft erg goede mic's voor dit doel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
17-5-2003 09:21
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 17-5-2003 09:26

iamd schreef:

zou jij mij misschien kunnen vertellen hoe je het beste dan de speakers meet?
De manier om dat te doen is pink noise weergeven (ruis waarin alle frequenties even sterk aanwezig zijn), dat in de zaal weer op te pikken met een gecalibreerde meetmicrofoon en weer te geven op een spectrum analyzer. Dan zie je welke frequenties correctie nodig hebben.

iamd schreef:

hoe ik het beste van onderstaand verhaal af kom?
Je kan een aantal dingen proberen:
1. experimenteren met de opstelling van de microfoons en speakers. Dit kan al een hoop schelen! En kijk eens naar het niveau van de monitors
2. andere microfoons (zie post van Tom)
3. een equalizer ertussen en proberen de frequenties die feedback veroorzaken eruit te halen. Dit werkt natuurlijk alleen met een equalizer met fiks wat banden!
4. een feedback-killer die het bovenstaande automatisch doet.

Of de kinderen vasttapen met gaffa wink ;)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
17-5-2003 09:25
PS

De dbx driverack PA-processor heeft én een pink-noise generator én een spectrum analyzer én een automatische curvecorrectie én een grafische equalizer én een feedbackkiller aan boord. Plus nog de bekende dbx-compressor. Ideaal voor jouw toepassing.

Dré heeft er nog een staan, en die van ons gaat er misschien binnenkort als 2e-hands uit, omdat we een model duurder besteld hebben (misschien omdat ik toch overweeg hem erbij te houden).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
17-5-2003 13:11
Allemaal heel theoretisch en heel mooi, alleen geraak je er zo niet. In een studio misschien, maar niet OTR.

Het komt erop neer om je mics te plaatsen (shotguns of overheads zijn idd zeer goed).

Je laat iemand zingen, praten, zoveel mogelijk tonen produceren op het podium, en zelf zit je bij je tafel en je FOH-eq's. Nu komt het lastige stuk, wat je alleen leert door ervaring : de freq's naar beneden trekken die zorgen voor rondzingen. Als dit goed gedaan is ga je ZEKER een hoger volume kunnen halen.

Pink noise, feedbackdestroyer, compressor, allemaal goed en wel, maar om een stem zo goed mogelijk te laten klinken : laat al die onzin thuis.

Tiemen
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
17-5-2003 15:51
Eens, alleen dat "lastige stuk" waar je het over hebt brengt lang niet iedereen tot een goed einde. En dan kan je toch beter een goede feedbackdestroyer hebben dan de hele avond dat gefluit aan je oren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
17-5-2003 17:14
Inderdaad, maar beter direct juist leren dan al die truukjes :-)

Gewoon veel proberen, en na een tijdje weet je de frequenties wel zitten, en dan komt dat wel goed!

Tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
17-5-2003 21:24
Als je altijd met de zelfde mic's werkt, en de zelfde boxen,
dan zitten fluitjes ook meestal wel ongeveer in het zelfde gebied.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)