Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 73 van 130)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2005 21:08
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-10-2005 10:40

Luc schreef:

Gemeten heb ik het niet, dat voorop gesteld. Je kunt inderdaad beter over aanname spreken, MAAR in de prijktijk heb ik de punishers meerdere keren mét en zonder koppeling van 2 stuks in stack gehoord. Met z'n tweeën hadden ze gewoon een heel andere klankbeeld (lager en (goh) harder) en JA, das een jan-boeren-fluitjes beoordeling...
Dat ze koppelen staat NATUURLIJK als een paal boven water. Er wordt echter gesuggereerd dat ze beter koppelen als de hoornmondjes gezichtsmatig netjes op elkaar aansluiten (en bij DAT stukje tekst heb ik zo m'n bedenkingen).

Vreemde is namelijk dat ik het bij hoornkasten van diverse erg bekende fabrikanten namelijk NOOIT genoemd heb zien staan. Zou dus kunnen dat al die fabrikanten iets niet weten MAAR zou ook kunnen dat er hier toch sprake is van een aanname in dit topic. En als DAT het geval is dan is het natuurlijk handiger om de kasten maar gewoon op de meest eenvoudige manier op elkaar te stapelen (do as you please).

Pak de specsheet van de EAW KF940. Wordt met geen woord gerept over specifieke manieren van stacken (en is toch een a-symmetrische sub (en wat voor een ;-))

Servodrive Basstech 7 (weer zo'n beest... ;-). A-symmetrische sub, geen disclaimer over specifieke manieren van stacken.

Paar mogelijkheden:

1. Ze koppelen echt beter op deze manier. In dat geval hoor ik het graag (en kan de "artist impression" van de Punisher op de site van Speakerstore de prullenbak in).
2. Het is toch een aanname die niet gebaseerd is op feiten.

Mocht het optie 2 zijn dan is het voor gebruikers fijn om te weten (bij het op de kop zetten van een kast moet je namelijk weer aan mogelijke problemen in de vorm van rigging e.d. gaan denken EN als het op de kop zetten dus niet nodig is, is dit gewoonweg niet aan de orde).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
5-10-2005 22:46

Luc schreef:

Met z'n tweeën hadden ze gewoon een heel andere klankbeeld (lager en (goh) harder) en JA, das een jan-boeren-fluitjes beoordeling...
En daar bedoel ik dus mee: "met z'n tweeën met hoornmonden naar elkaar" Stackjes van 2 ZONDER de hoornmonden tegen elkaar te hebben gezet heb IK niet gebruikt, simpelweg omdat ik van gedachte was dat het met de hoornmonden naar elkaar toe nog "beter" ging. Vandaar dat ik het alleen zo heb toegepast.

Dan zou je zeggen, hoe trek je dan je conclusies? Dat doe ik in principe ook niet echt, maar het verschil tussen "1 punishers" en "2 punishers met hoornmonden naar elkaar" was behoorlijk. Dat verschil ken ik dan maar toe aan EN de aanwezigheid van een extra subje (goh, meer output...) EN de koppeling van de hoornmonden (en dat dan weer verbeterd door ze tegen elkaar te zetten).

Harde feiten/conclusies? NEE, ik was na/tijdens het luisteren totaal onder de indruk, dat ik de rest allemaal vergat... laugh :D
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
_ferry_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2004
Laatste: 13-7-2008
Berichten: 47
5-10-2005 23:30
Zo, het lukt aardig :) Alleen is er een foutje aan de voorzijde ontstaan, die staat nu niet helemaal haaks, oplossing is denk die losschroeven, het geheel op de zijplaat monteren en dan het voorkantje er weer op, dan moet hij wel razz :p. De grote platen staan nog los trouwens. Maarjah, het wordt een beetje passen+schuren, ondanks dat het best precies gezaagd was door mijn buurman happy :)

plaatje:
https://tweakers.net/ext/f/67811/full.jpg
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 230
6-10-2005 12:01
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
6-10-2005 13:06
Wij kunnen ook wel een linkje kopieren hoor.
Door internet beperkt
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 782
6-10-2005 18:14
Dat ziet er goed uit Ferry! Ook mooi die kleine verstevigingen in V-gedeelte.

Voor Dre:

Op de hoornwanden is de snelheid van de luchtmoleculen nul, de zogenaamde no-slip randvoorwaarde uit de stromingsleer. De simulatieprogramma's veronderstellen een vlak golffront maar ik werkelijkheid is het bolvormig door de no-slip conditie. Dit bolvormige front steekt uit voor de kast. Daardoor is de hoorn dus langer dan de fysieke lengte tot het front van de kast. Hoe meer kasten je samen zet des te groter wordt deze 'bubbel' voor de kasten. Daardoor komt een stack hoorns dus lager dan een enkele kast. De hoek die de 'bubbel' maakt is afhankelijk van de kromming aan de randen van de stack van kasten. Als je de Punishers dus met de monden naar elkaar toezet zit het 45 graden gedeelte aan de buitenkant waardoor de bubbel groter is dan wanneer je de kasten andersom stackt. Dit geeft weer meer druk in de echt lage frequenties.

Zeer schematisch is het een en ander op de volgende figuur weergegeven. In het echt koppelen de twee aparte frontjes van de rechter stack natuurlijk tot 1 gemeenschappelijk front.

koppelen

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-10-2005 18:39
Ik zie met veel plezier de meetresultaten tegemoet.

Verder is het wellicht een optie om de eigenaar van speakerstore te tippen dat z'n "artist impression" FOUT is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
6-10-2005 20:03
Heb je een voorbeeldje van hoe het wel is?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-10-2005 20:13
Contour z'n schets speelt prima in op de intuitie die we allemaal hebben. Intuitie kan je echter stevig vernaggelen. Vandaar dat ik toch wel wat meer wil zien dan intuitie en een mooie tekening alvorens ik overtuigd ben.

Dat de snelheid van luchtmoleculen nul is bij de wanden van de kast is het zelfde als zeggen dat de muur erg veel zeer doet als je er met je hoofd tegenaan knalt! Het is iets dat we allemaal reeds weten (want als de snelheid NIET nul was dan was de wand er niet geweest OF stond de wand als een gek te trillen).

Dus... Ik weet al dat ik een bebloed hoofd krijg als ik tegen een muur aan knal (en dus hou ik m'n hoofd stil in de buurt van een muur; net als een molecuul). Wat ik echter zou willen weten is of de "verstoring" (een verstoring die er trouwens altijd is op het punt waar de hoorn ophoudt), veroorzaakt door wat "rechte" stukjes nu ook daadwerkelijk en negatieve invloed hebben op de samengevoegde hoorns.

Artists impression van de site van speakerstore. Mocht Contour z'n verhaal dus kloppen (ERG eenvoudig te meten!!!) DAN zal die artist impression even aangepast moeten worden natuurlijk (want daar liggen ze namelijk met de vlakke kantjes tegen elkaar aan...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 782
6-10-2005 20:22
Hallo Dre,

De 'artist impressions' zullen nog wel eens worden aangepast als ik tijd heb om je opnieuw te tekenen. Tevens zie je daar nu nog de Punisher I die inmiddels vervangen is door model II. Trouwens wordt er nergens gezegd dat je de kasten zo moet neerleggen. Maar het zou inderdaad beter zijn om het plaatje aan te passen.

De no-slip conditie klinkt triviaal maar speelt een erg grote rol in de stromingsleer. Het stromingsprofiel in een buis wordt hierdoor in belangrijke mate bepaald. Bijvoorbeeld een parabolisch verloop voor een laminaire stroming. Een hoorn is ook een soort buis.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)