Forum > Geluid

Speakon aansluitingen in de woonkamer.

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
16-9-2005 16:00
Webbie heeft mijn zijn vrouw idd niet te klagen, ik was bij hem thuis, en ik zeg je eerlijk, had ik een kwart van de meters kabels bij ons in de huiskamer gelegd, had ik hier niet meer gewoond...(mijn moeder dan wel, dat scheelt.) Het is toch wel een gezellige kamer vind ik hoor, dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Nutteloze toevoeging op lulverhaal zegmaar... laugh :D
I'll take you to the KoffieShop...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 17:59
Hallo,

Toch maar besloten om géén "vaste" speakon-aansluitingen te maken in de woonkamer.
Er komen nu gewoon twee 4-aderige DAP-kabels te lopen met speakon's eraan. Die dan netjes in klemmen (gereedschapsklemmen) aan de plinten komen.

Hoofdzakelijk speelt hier nu het kostenplaatje een rol, als ik alles netjes wil wegwerken kom ik toch gauw op een 200,- Euro. Dan heb ik ook nog het probleem (extra uitgaven) als ik ook nog kabels wil om de boxen een keer buitenshuis te gebruiken. Met aanschaf van de extra kabels kom ik op een totaalplaatje van rond de 300,- Euro, en dat is natuurlijk echt van de pot gerukt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 18:22
Hallo,

Nog een vraagje over speakon's.

Omdat ik mijn SP1's (met 6.3mm jackchassisdelen) met NL4 speakon's wil uitrusten, loop ik tegen een probleem aan.
Namelijk: normale speakon chassisdelen kunnen niet "schakelen" (beter gezegt, ze hebben géén maak/verbreek contact om het passieve filter buiten werking te stellen) als ik de SP1's wil gaan Bi-Ampen.

Op de Peavey site kwam ik wel "schakelende" Neutriks tegen, maar vreemd genoeg kan ik ze op de Neutrik site niet vinden. Zie ook hieronder een gedeelte uit de specs van een Peavey scheidingsfilter setje.
One Neutrik® NL4S switching Speakon® for bi-amp inputs allows direct connection to the speakers in the system
In de shop van Dré kan ik ze ook niet vinden, iemand een idee?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
29-9-2005 19:29
Speakon in voor het filter, speakon doorlus voor uitgang filter naar drivers (die dus ook met speakon).

Dus: 3 speakons achterop je kasten. 1 voor ingang filter, 1 voor uitgang filter en 1 voor ingang drivers.

Passief: Versterker op ingang filter, doorlus uitgang filter naar ingang speakers.

Actief: Versterkers op ingang speakers.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 19:55
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 29-9-2005 20:24
Hallo Dré,

Dré schreef:

Speakon in voor het filter, speakon doorlus voor uitgang filter naar drivers (die dus ook met speakon).

Dus: 3 speakons achterop je kasten. 1 voor ingang filter, 1 voor uitgang filter en 1 voor ingang drivers.

Passief: Versterker op ingang filter, doorlus uitgang filter naar ingang speakers.

Actief: Versterkers op ingang speakers.
Heel erg bedankt, dit vind ik een nette oplossing. Op deze manier "ziet" het aktive filter ook nooit het passieve scheidingsfilter. Schakelaars op of naast de chassisdelen leken mij zowieso niet ideaal, schakelaars kunnen kapot gaan en iemand die "leuk" wil zijn kan de schakelaar (die dan eventueel aan de buitenkant van de box zit) op de verkeerde "stand" zetten.

Als ik het allemaal goed begrepen heb, bedoel je het zo:

- chassisdeel voor passief: "filter IN", volledig signaal op Pin 1+/1-
- chassisdeel voor passief: "filter OUT", laag signaal op Pin 1+/1- en hoog signaal op 2+/2- (filter zit dus helemaal "los" in de speaker)
- chassisdeel rechtstreeks naar de drivers: woofer op Pin 1+/1- en tweeter op Pin 2+/2-

[EDIT] Pin bezetting gecorrigeerd na reactie Dré op de post [/EDIT]

Als ik "passief" wil moet ik een 2-aderige kabel op "filter IN" steken, en een 4-aderige kabel van "filter OUT" naar het "driver-chassisdeel". Voor aktief gelijk een 4-aderige kabel in het "driver-chassisdeel" vanaf de versterkers.

Heb ik het goed zo?

(Hoe moet het op deze manier nou met het "stopper condensator" verhaal als ik die nodig zou hebben? Ik heb de "test" thuis nog niet uitgevoerd m.b.t. het "klappen" als de spanning ineens weg valt.)

Nogmaals bedankt voor je meedenken, ik ga dit absoluut zo doen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
29-9-2005 20:02

Webbie schreef:

Hallo,

Toch maar besloten om géén "vaste" speakon-aansluitingen te maken in de woonkamer.
Er komen nu gewoon twee 4-aderige DAP-kabels te lopen met speakon's eraan. Die dan netjes in klemmen (gereedschapsklemmen) aan de plinten komen.

Hoofdzakelijk speelt hier nu het kostenplaatje een rol, als ik alles netjes wil wegwerken kom ik toch gauw op een 200,- Euro. Dan heb ik ook nog het probleem (extra uitgaven) als ik ook nog kabels wil om de boxen een keer buitenshuis te gebruiken. Met aanschaf van de extra kabels kom ik op een totaalplaatje van rond de 300,- Euro, en dat is natuurlijk echt van de pot gerukt.

Greetz Webbie...
ik heb nog wel wat 4 polige kabel liggen(4x2,5mm²)
scheelt je een boel geld happy :)
mocht je intresse hebben doe eens een mailtje met wat je precies zoekt

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
29-9-2005 20:11

Webbie schreef:

Heb ik het goed zo?
Jup klopt als een bus. Stopper kun je dan tussen "laatste" chassisdeel en je tweeter zetten.
Maar dat is MIJN mening...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
29-9-2005 20:15

Webbie schreef:

- chassisdeel voor passief: "filter IN", volledig signaal op Pin 1 & 2
Klopt allemaal behalve dan dat we bij Speakon spreken over 1+/1- (paar 1) en 2+/2- (paar 2) en dus niet over 1,2,3 en 4.
(Hoe moet het op deze manier nou met het "stopper condensator" verhaal als ik die nodig zou hebben? Ik heb de "test" thuis nog niet uitgevoerd m.b.t. het "klappen" als de spanning ineens weg valt.)
Als die stopper voldoende groot is dan mag hij ook bij het passieve filter in het pad blijven zitten. Zo niet, denk dan even aan het volgende:

Het passieve filter heeft BIJVOORBEELD een laatste condensator van 15uF naar de tweeter toe (bijvoorbeeld 3e orde is vaak C serie, L parallel, C serie). In dat geval kun je eenvoudig uitrekenen wat het gevolg is van de 2 condensators (laatste C van filter + stopper) als ze in serie staan. Bijvoorbeeld: 15u (filter) in serie met een 100u (stopper) zal ongeveer een 12u combo geven (geen rekenmachine op bank dus hanteer zelf even de formule die je kent voor het berekenen van parallelweerstanden (bij C's is het namelijk niet reciproke, dus serie rekent als parallel, parallel rekent als serie).

Door nu (in dit voorbeeld) even een 3u3 C'tje over die 15u te zetten wordt het filter dus: 15u van filter zelf met daaroverheen een 3u3 die je toegevoegd hebt -> ongeveer 18u. In serie met die 100u stopper -> 15u (en dat was dus de waarde waar je mee begon).

Bij een 2e orde gaat dit verhaal niet helemaal op, bij 4e orde ook niet helemaal. Maar vroeger had men een voorliefde voor 3e orde filters (pre LR tijd) dus er is hoop voor je ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 20:18
Hallo Ruben,
ik heb nog wel wat 4 polige kabel liggen(4x2,5mm²)
scheelt je een boel geld happy :)
mocht je intresse hebben doe eens een mailtje met wat je precies zoekt

dj mouse
Helaas kan ik je niet mailen (je hotmail adres is blacklisted).
Ik heb 2 x 20 meter nodig. Wat is het merk van de speakerkabel en is hij nieuw of gebruikt?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
29-9-2005 20:25
2 x bewerkt. Laatst door Djmouse op 29-9-2005 20:56
merk zou ik na moeten kijken, kabel is gebruikt
heb twee stukken van 25 meter liggen (zie ook mijn adv in het tweedehands forum)
blacklisted? geen idee wat het is maar je mag ook bellen..(kan ik jou wel mailen??)
[zie dat je weer online bent nr weer terug 06********]

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)