Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 35 van 58)
Moderator(s): Dré
RapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2005
Laatste: 5-12-2005
Berichten: 20
21-8-2005 21:28
Ik heb laatst het hele topic doorgelezen en daar stonden hele interessante links bij, daarom snap ik niet dat er mensen blijven vragen hoe het moet, dan heb je idd niet het hele topic goed doorgelezen..

1 goede Nederlandse how to gevonden en twee nog betere Engelse (moet je wel redelijk Engels kunnen lezen).

Nu heb ik eigenlijk zelf ook een vraag.

Ik snap namelijk niet waarom iedereen het er hier over heeft dat je moet tellen ed..
Als ik naar een liedje luister dan hoor ik precies wanneer zo`n blok is afgelopen.

Ik tel niet van bijvoorbeeld 8x4, maar hoor precies ana de muziek wanneer er een verandering plaats zal vinden, een instrument die erbij of er af gaat, een stem die erbij komt, enz enz..

Is dit fout ofzo, lijkt me niet toch?

Groetjes Ray
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
21-8-2005 21:34

Sylvia schreef:

Da's waar ook, jij had een bril-jant filmpje gemaakt, kan hem zo 1-2-3(-4) niet meer terugvinden op het forum. Jij?

Verder begrijp ik eerlijk gezegd ook niet helemaal dat iemand die drummer is geen flauw benul heeft van de structuur van een nummer. Dan is iemand dus of pas een paar uur drummer, of een hele slechte drummer, of iemand heeft zich pas een paar uur verdiept in het beatmixen en wordt nu ongeduldig.

Misschien dat laatste?

Bovendien: beatmixen kan in de eerste instantie ook zonder de structuur van een nummer te doorzien. Als je maar tot 1 kan tellen: 1-1-1-1-1-1-1-1 en de andere plaat gelijk zetten: 1-1-1-1-1-1-1-1.
Het zal niet de meest briljante mix worden, maar als je in ieder geval van de plaat die loopt de bas dichtdraait terwijl je de fader van de nieuwe plaat omhoog schuift, dan ben je al een heel eind.
ja zeker het laastste heb bijna geen gedult sad :(

maar ik ben nu zo'n 2 jaar drummer (les dan) als het al niet meer is. en ik snap de structuren van nummers wel.. en wanneer instrumenten en dergelijk erbij komen. alleen ik snap 1 het gedoe met al da tellen niet.
en hoe moet je in hemelesnaam die plaat de zelfde bpm geven ? (zodat hij dus gelijk loopt..) als ik dit probeer dan lukt dat pas na tich minuten

ik ga zeker eens kijken of ik dat filmpje kan bemachtigen. ook zijn meerdere tips graag welkom.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-8-2005 21:36
2 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 21-8-2005 21:37
Als je het hoort, hoef je niet te tellen. Ik tel ook niet, ik dans razz :p .

Dat tellen is puur bedoeld voor mensen die niet op het gehoor een nummer kunnen doorgronden. En het helpt vaak nog niet eens zo heel erg veel, want ook voor het tellen van pakweg 8 vierkwartsmaten moet iemand wél weten wanneer hij moet beginnen met tellen als het nummer al op driekwart is en de nieuwe plaat moet worden ingemixt.
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 506
21-8-2005 21:36
dan doe het na tig minuten. spoel bij eht oefenen het nummer maar eens regelmatig terug.
ik kon het eerst ook niet in 10 minuten, nu doe ik er 10 seconden over (mits de apparatuur goed meewerkt)

gewoon zo proberen, als je blijft oefenen word je steeds sneller
wat een onzin in dit vak
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
21-8-2005 21:38
Nee, is niet fout. Ik loop tijdens het mixen ook niet te tellen van 1,2,3,4. 'k hoor gewoon wanneer zo'n blok start net zoals jou, maar dat tellen gebeurt dan eigenlijk alsnog in je hoofd, onbewust. Meestal is het tellen voor beginners die het nog niet helemaal snappen wel een soort van manier om het onder de knie te krijgen. Het is in ieder geval makkelijker om het uit te kunnen leggen doormiddel tellen.
Waar zit de cut op dit apparaat?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-8-2005 21:44

Victor Junior schreef:

Ik vind het eigenlijk een beetje maf wat voor vragen hier allemaal worden gesteld. Ik heb t beatmixen mezelf aangeleerd zonder al dit soort vragen te hoeven stellen, ik ben zeker niet de enige. Zo moeilijk is het toch niet?
Probeer anders ergens mijn howtomix 1234, 1234 ( razz :p ) filmpje ergens te bemachtigen ;-).
Erger nog: afgelopen zaterdag heb ik even met een DAP 1000D MKII gespeeld, terwijl ik nog nooit aan beatmixen met CD's heb gedaan. Voor ik het wist kon ik nummers zo aan elkaar plakken met mooie tempo overgangen, mede dankzij de master tempo functie. Enig probleem is dat de bass van beide CD's vaak uit fase loopt, maar is met de basregelaaar van het betreffende kanaal de mixer te ondervangen. Ook het inknallen van een andere CD vanaf een bepaald cue punt is geen probleem. Leuk als je net een minder goed nummer te pakken hebt en je wilt weer overgaan op een leuk nummer.

Ik ben geen DJ en wil dit ook niet te worden. Beatmixen is ook niet mijn sterkste kant. Geef mij maar het live gebeuren met een band met af en toe eens de CD'tje tussendoor.

TCMC
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
21-8-2005 22:02

TCMC schreef:

Victor Junior schreef:

Ik vind het eigenlijk een beetje maf wat voor vragen hier allemaal worden gesteld. Ik heb t beatmixen mezelf aangeleerd zonder al dit soort vragen te hoeven stellen, ik ben zeker niet de enige. Zo moeilijk is het toch niet?
Probeer anders ergens mijn howtomix 1234, 1234 ( razz :p ) filmpje ergens te bemachtigen ;-).
Erger nog: afgelopen zaterdag heb ik even met een DAP 1000D MKII gespeeld, terwijl ik nog nooit aan beatmixen met CD's heb gedaan. Voor ik het wist kon ik nummers zo aan elkaar plakken met mooie tempo overgangen, mede dankzij de master tempo functie. Enig probleem is dat de bass van beide CD's vaak uit fase loopt, maar is met de basregelaaar van het betreffende kanaal de mixer te ondervangen. Ook het inknallen van een andere CD vanaf een bepaald cue punt is geen probleem. Leuk als je net een minder goed nummer te pakken hebt en je wilt weer overgaan op een leuk nummer.

Ik ben geen DJ en wil dit ook niet te worden. Beatmixen is ook niet mijn sterkste kant. Geef mij maar het live gebeuren met een band met af en toe eens de CD'tje tussendoor.

TCMC
eigenlijk heb ik percies het zelfde.. maar ook vind ik het gewoon leuk om te mixen (het proberen dan) vandaar dat ik meer wil wetem

maar conclussie ? NIET tellen ?!

PS. weet iemand waar ik dat filmpje kan krihgen ?
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
22-8-2005 01:23
Ik kan je aanraden om in het begin nog wel te tellen, simpelweg omdat het bij mij goed heeft gewerkt happy :) . Eerst telde ik alleen maar mee, later begon ik pas echt te merken dat melodieën en andere instrumenten ook zijn te verwachten op een bepaald moment, als je goed telt. Nadat ik een tijdje mee heb geteld, en goed heb meegeluisterd naar enkele nummers, merk je sneller wanneer je een nieuw "blok" ingaat.

Zo merkte ik bij verreweg de meeste hardstyle nummers aan de melodie wanneer er een nieuw blok komt, omdat de melodie vaak uit 2 x 16 beats bestaat, waarvan de melodie van de 2e 16 beats maar weinig verschilt van de 1e 16 beats.

Ik ben degene die dit topic ooit is begonnen (is al een tijdje geleden) en er is me hier vrijwel alles duidelijk geworden. Als het niet in dit topic staat, dan wel in verwijzingen, maar ik durf te zeggen dat alles wel zo'n beetje van het (basic) beatmixen voorbij is gekomen (van het tellen, pitchen en inmixen aan toe!).

Ik ben ooit als newbie begonnen, en dit topic heeft me héél veel geholpen. Het zijn wel meer als 30 pagina's geworden, maar er staat ook flink wat info in! Ik kan iedereen, die nét begint met draaien en nog veel wil/moet leren, dit topic te lezen, al is het maar 2 of 3 pagina's per dag (op een dag heb je toch HEEL het topic gelezen!). Je bent dan heel wat wijzer (en het zal je veel helpen om te beginnen happy :) )!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
22-8-2005 12:35
ik mix nu 2 maandjes en hb ook ontzettend veel aan dit topic gehad happy :)
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
22-8-2005 12:38

dj-d schreef:

PS. weet iemand waar ik dat filmpje kan krihgen ?
Hmm, ik zal eens zoeken of ik hem nog ergens op een externe harde schijf kan vinden ofzo razz :p . Hij komt dan wel in deze post te staan, verwacht niet teveel van t filmpje ;-).

Edit:
Gevonden, lijkt wel alsof ik mn neus dichtgeknepen heb in dat filmpje laugh :D . Naja, boeit niet, het gaat om het idee... Misschien dat ik ooit nog is een betere maak ;-).hier te downloaden.
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)