Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 33 van 58)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-8-2005 23:00
Doe even een link naar die cursus (of lees hem zelf eens door) en we weten het.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
12-8-2005 21:58
de DJ Academy in Eindhoven.
https://www.dj-academy.nl/main.html

Is die cursus ook iets om veel van te leren?
ik ben ook al naar de dj school geweest https://www.djschool.nl

Maar om dan op mijn vraag terug te komen is direct mixen gewoon een soort van start stop mixen?

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
JoopStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2005
Laatste: 21-9-2005
Berichten: 6
15-8-2005 23:31
Begin eens lekker met 2 draaitafels, en twee gelijke platen.
Gaan die goed samen, ga dan stap voor stap verder.
Op die manier kom je er wel.
Je ken wel 2 dure cd spelers kopen, maar als je mixen niet lukt, lijkt mij dit geld verspeling.
Begin eenvoudig, en hou het simpel. sneaky :V
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
16-8-2005 08:15
En zet geen dj voor je naam als je geen dj bent wink ;) (kon het niet laten)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
M. ArnoldiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 34
18-8-2005 14:39
Zo bijna anderhalve week verder dan mij vorige post en ik heb het aardig onder controle. Ik zou uitleggen wat ik doe. Ik ben nu zes a zeven weken bezig, waarvan de laatste week minstens 1 uur per dag.

Als de ene plaat draait, zoek ik een plaat die ongeveer op hetzelfde tempo ligt als de plaat die draait. Je moet geen snelle plaat combineren met een langzame plaat. Dat klinkt niet, en lastig beatmatchen.

Ik luister via mij koptelefoon. Ik gebruik de pitch van de plaat 1 die ik ga inmixen. Ik luister goed naar de beats en de patronen. Als plaat 2, die al draait, sneller gaat dan de plaat die ik ga inmixen, schuif ik de pitch omhoog, en vice versa. Je hoort dat de ene plaat sneller gaat dan de ander door de patronen in een plaat, aangegeven door een duidelijke beat. Meestal duurt een patroon 8 of 16 tellen.

Als de platen gelijkstaan, zoek ik een goed punt om plaat 1, die ik ga inmixen, te laten starten. Ik wacht op een geschikt einde van plaat 2. Als dat punt is aangekomen, mix ik de eerste beat van patroon A van plaat 1 met patroon B van plaat 2, die dus al aan het spelen is. Ik doe dat ook via de koptelefoon.

En dan schuif ik de fadertjes open en dicht. :)
VaffunculoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2004
Laatste: 22-10-2005
Berichten: 30
18-8-2005 17:43
Moet je nou de plaat die je gaat inmixen al van te voren gelijkzetten met pitch of daarna pas als je de plaat hebt losgelaten. sad :(
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
18-8-2005 18:47

vaffunculo schreef:

Moet je nou de plaat die je gaat inmixen al van te voren gelijkzetten met pitch of daarna pas als je de plaat hebt losgelaten. sad :(
Als je van te voren weet dat je nieuwe plaat veel langzamer/sneller is kun je daar natuurlijk al je pitch op af schatten (heel precies zal dat vaak niet zijn). Als je het weet is het handig, want het bespaart je weer 2 seconde luisteren wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-8-2005 23:07

vaffunculo schreef:

Moet je nou de plaat die je gaat inmixen al van te voren gelijkzetten met pitch of daarna pas als je de plaat hebt losgelaten. sad :(
Voor de meeste beginnende dj's is het al nauwelijks te horen of een plaat sneller of langzamer loopt wanneer ze beide draaien, laat staan dat dit al duidelijk is voordat je hem loslaat. Wat je wel kunt doen is op de hoezen het aantal BPM's noteren, dan kun je daaruit van tevoren opmaken of je een snellere of langzamere plaat in handen hebt. (Wel even het eventuele pitchpercentage van de lopende plaat meerekenen.)

Verder vergeten mensen volgens mij nog wel eens dat je, behalve luisteren en de pitch steeds een klein stukje hoger (bij een plaat die langzamer loopt) of lager (bij een plaat die sneller loopt) zetten tot ze gelijk lopen, nog een andere manier van pitchen hebt: met steeds kleinere stappen radicaal omhoog en omlaag pitchen:

Loopt de nieuwe plaat te snel, dan zet ik de pitch grof lager. Loopt de plaat dan ineens te langzaam, dan zet ik de pitch fiks terug omhoog, maar wel minder dan dat-ie aanvankelijk stond. Gaat de plaat nu weer te snel? Dan de pitch weer een stuk omlaag, maar minder dan dat ik de vorige keer deed. Enzovoort enzovoort.

Na wat oefenen zet je op deze manier twee platen in een paar seconden grofweg gelijk door de pitch drie of vier keer heen en weer te halen. De fijnafstelling doe je vervolgens als je nog tijd hebt op de PFL, en als je geen tijd hebt live met de jog.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
18-8-2005 23:18

Sylvia schreef:

Loopt de nieuwe plaat te snel, dan zet ik de pitch grof lager. Loopt de plaat dan ineens te langzaam, dan zet ik de pitch fiks terug omhoog, maar wel minder dan dat-ie aanvankelijk stond. Gaat de plaat nu weer te snel? Dan de pitch weer een stuk omlaag, maar minder dan dat ik de vorige keer deed. Enzovoort enzovoort.

Na wat oefenen zet je op deze manier twee platen in een paar seconden grofweg gelijk door de pitch drie of vier keer heen en weer te halen. De fijnafstelling doe je vervolgens als je nog tijd hebt op de PFL, en als je geen tijd hebt live met de jog.
Dit doe ik tegenwoordig ook, prima techniek, en zo kun je lekker snel doormixen happy :) . Ik ben nu bezig met bijsturen via de pitchslider, het vergt wat oefening, maar als het lukt is er nauwelijks iets van je correctie te merken.
Waar zit de cut op dit apparaat?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-8-2005 23:24
Gaat zeker rap.

Een vriendin van mij heeft net twee CDJ-200-spelers en UMX SE mixer aangeschaft. Ze wilde niet van mij leren mixen, maar gaf de voorkeur aan enkele betaalde privélessen bij een commerciëel ingesteld iets voor dj's.

Kom ik langs om de spullen eens te bekijken, ik had beide nog niet in het echt gezien, dus leuk. Hoep-hoep-hoep, in 3x de platen zo ongeveer wel gelijk, beetje eq draaien en doen met de flauwe yet-wah-effectjes (dat ze die erop hebben laten zitten zeg) en mixen maar.

D'r mond viel open, en ik was vergeten dat ik het zo snel kon. Dit werkt echt stukken beter dan tot het einde der tijden de pitch stukje bij beetje verschuiven tot je het punt hebt bereikt waarop je eigenlijk niet meer kan horen of iets te snel of te langzaam gaat.

BOvendien train je met die groffe pitch-methode je gehoor beter op welke nu eigenlijk sneller en langzamer loopt.

Bijsturen met de pitchslider ben ik mezelf aan het aanleren op mijn SL's. Want pitchbenden aan een jog is leuk, maar op een plaat gaat het me toch een stuk beroerder af. ashamed :$

Terug naar forum Reageer (zonder quote)