Forum > Off-Zone

Dance Parade Rotterdam

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
23-9-2003 09:57

Remco schreef:

De rode lampjes zijn ook op de wagen die ik verzorgde wel eens aangetikt (alleen bij de sub). Hier stond deze keer een PL4.0 op en deze levert dan ook een stukje minder vermogen dan de gebruikelijke PL6.0.
Hierdoor moesten de sub versterkers inderdaad soms op de erg luide momenten een rood lampje mee pakken.

Dit is overigens geen clip indicatie bij een Powerlight.
Dus het ledje waar "CLIP" bij staat is geen clip indicatie??? Dan begin je je toch af te vragen waarom de heren en dames bij QSC er het woord "clip" bij gezet hebben.

In het J&H forum heb ik een tijd geleden het standpunt verdedigd dat je je subs wel degelijk een stukje in de clip kon draaien zolang het mid/hoog maar schoon bleef. Ik ben daarvoor toch wel behoorlijk verketterd op dat forum (overigens zonder dat de dames en heren daar een wetenschappelijke onderbouwing bij konden geven).

En, even voor de goede orde: De ingebouwde clip limiters in de PL reeks (en in het gros (zo niet alle) versterkers uit de betere reeksen) laten kortstondig clippen staffeloos toe. Waarom? Omdat elke goede versterkerontwerper weet dat kortstondig clippen (vooral op subs) totaal geen negatief effect heeft op de drivers en grappig genoeg juist een "bite" aan het geluid uit de subs geeft. Daarom zijn er zelfs eindtrappen waar je in kunt stellen waarvoor je de versterker gaat gebruiken (sub use: Clip limiter is "traag", mid/hoog use: Clip limiter is een stuk sneller en grijpt eerder in).

En nu hoor ik dus dat zijn paradepaardjes regelmatig gebruikt worden met versterkers die de clip in gejaagd worden. Hmmm...

Hier nog even de uitleg uit de manual van QSC:
The clip limiter will prevent continuous clipping in either amplifier channel output. Below clipping, and during short clips on peaks, the clip limiter does not act on the audio signal.
I rest my case!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
23-9-2003 10:50
Die clip limiters op de PL'len gaan bij mij lekker in de off stand, als het echt te gortig wordt zorgt de processor wel voor de limiting. Bij de Funktion One sets worden die ingebouwde limiters in de PL's even min gebruikt. Tis zoals remco zegt, pas als het rood aanblijft moet je je zorgen gaan maken.
Verder moet je ook rekening houden met de input sensivity van een versterker om de limiters in te stellen:
PL4.0: 1.06V rms, dat wil zeggen +2.7 DBu. Wat wil zeggen dat de versterker pas op +2.7dBu continu in de clip zit (aangenomen dat de gain controls vol open staan).
Bij de PL6.0 is de input gevoeligheid zelfs 2.70V rms, wat betekent iets meer dan +10dBu !!
Lijkt me dat dit ook een aardige verklaring is waarom die versterkers best een stukje in het rood mogen. (Limiters in de processor worden met deze waarden in het achterhoofd afgesteld)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
23-9-2003 17:32
Allereerst wil ik graag even voor op stellen dat de rode ledjes op de versterkers vrijwel nooit te zien zijn. Bij de gebruikelijke PL6.0 op het laag komen de ledjes bijna nooit boven de -20/-10 db uit.

Ik heb even de handleiding van de PL4.0 erbij gepakt. Hier is in te lezen dat de PL4.0 een dynamic headroom van 1,9 DB bij 4 ohm heeft. Het ledje waar inderdaad de benaming clip bij staat, is in eerste instantie een waarschuwing dat het clip niveau benaderd wordt. Handiger was geweest wanneer QSC net als bijvoorbeeld Labgruppen ervoor had gekozen om een apart clip/overload-ledje te plaatsen. Dus 1 led voor 0 DB en de volgende voor clip/overload. Bij de powerlights zijn deze twee eigenlijk samen genomen. Oftewel wanneer het rode (clip) ledje flauw oplicht betekent dit dat je nog ongeveer 2 db onder het clip niveau zit. Gezien dit feit gaf ik dus de regel dat wanneer de clip led heftig gaat oplichten of vrijwel niet meer uitgaat, je dan pas aan het werkelijke clip niveau zit.

Bij mijn sets staan de limiters op de processoren dan ook zo ingesteld dat deze ingrijpen bij afhankelijk van de frequentieband -2/-3/-4 en -5 db onder de clip van de amps. Op deze manier kan het dus voorkomen dat het ledje met de benaming clip op de sub (waarbij de limiters dus op ongeveer -2 db ingesteld zijn) toch net aangeraakt wordt en oplicht.

Ik had wellicht de zin "rood is geen clippen op een PL amp" wat beter moeten toelichten. Het kan dus wel clippen zijn, maar het hoeft zeker niet.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
13-8-2005 18:16
Nog mensen geweest vandaag? Ik wel in ieder geval, dit jaar een hoop function one gezien wat tevens het beste klonk. Moet wel zeggen dat aan het begin van de middag de kwaliteit van de muziek stukken beter was, later op de middag veel teveel schelle takkeherrie gehoord, ook uit F1...
Kheb wel een gozer gezien op een trance wagen die als een gek stond te scratchen met een dateq mixer, heel maf om te zien met die 100mm faders razz :p . En als laatste heb ik de set van Laidback Luke meegemaakt, normaal draait ie altijd met een djm600, maar ook op deze wagen stond een dateq. Je zag dat het wennen was voor hem omdat hij niet zo creatief kon zijn en de faders gewoon net te lang waren voor leuke fadertruukjes (crossfader was in lukes geval ook een gemis...). Maar toch heb ik me vermaakt happy :) .
Waar zit de cut op dit apparaat?
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
13-8-2005 20:54
Yup was er vandaag ook.. stond er met m'n neus bovenop toen die parachutist landde (bij het KPN gebouw). Vond idd het geluid aan de begin van de middag stukken beter dan aan het einde...

Fossalta.
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
14-8-2005 16:13

Victor Junior schreef:

Nog mensen geweest vandaag? Ik wel in ieder geval, dit jaar een hoop function one gezien wat tevens het beste klonk. Moet wel zeggen dat aan het begin van de middag de kwaliteit van de muziek stukken beter was, later op de middag veel teveel schelle takkeherrie gehoord, ook uit F1...
Hoi Victor, het kan heel goed kloppen wat je zegt over de verschillen in geluidskwaliteit gedurende de dag. Het problemen met de trucks zijn; 1) er staan vaak veel verschillende dj's op een kar tijdens de optocht (iedereen wil toch even draaien), 2) als systeemtechnicus kom je erg lastig bij je processors ivm. ruimte, 3) je komt lastig bij de dj's. 4) veel dj's schatten het geluid van de F.O.H. erg slecht in en denken hier zelfstandig wat aan te moeten veranderen. 5) het even in 'de zaal' luisteren naar het geluid, wordt erg lastig gemaakt door het op en af moeten klauteren van de karren.

Kortom, op iedere kar stond een systeemtechnicus die de dj's aan het corrigeren was, maar dit werd door bovenstaande factoren vrij lastig gemaakt. De gebruikelijke manier van het communiceren met de dj veel moeilijker dan bij een 'normaal' evenement. Als laatste klap op de vuurpijl kon er geen enkele dag van de opbouw normaal gesoundchecked worden. De systemen staan normaal goed met de juiste setting, desondanks is het toch fijn om ieder systeem even op volume te kunnen testen en wellicht een verhouding (sub/top) aan te passen.

Etc etc, ik geef je dus gelijk dat de kwaliteit momentafhankelijk was. Evenals op het eindterrein (iemand daar nog geweest?), waarbij de DJ's +12 in het rood uitstuurde, maar waar niemand iets aan deed (ja inderdaad, het ging af en toe weer kraken).

Victor Junior schreef:

Maar toch heb ik me vermaakt happy :)
Gelukkig, daar gaat het om! Het publiek moet het naar zijn zin hebben.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-8-2005 17:48
Ben er ook maar even langsgeweest, moest nog denken aan Victor Jr., maarja, geen 06 of iets dergelijks, en om nou te gaan zoeken in die menigte laugh :D

Geluid was barslecht op vrijwel alle wagens, bijna allemaal ook longthrow-spul, waar je niet veel aan hebt op een vrachtwagen dunkt mij, zeker niet als de volgende 20 meter verder rijdt shut up :X Daardoor voelde ik een laag dat totaal niet hoorde bij het hoog van de wagen die voor m'n neus stond, bleek een hardstyle wagen 30 meter verderop te zijn. Zodra die voor me stond, hoorde ik zijn laag al niet meer, en voelde ik het laag alleen flink van de volgende wagen. Enzovoorts.

Dames daarentegen op de wagens waren weer totaal niet slecht shut up :X razz :p

Dit jaar (na berekeningen van studenten) geen muziek-stop op de brug, dus Michel de Heij (laatste wagen waar we achter sjokten) vond het wel grappig om een paar beuknummers erin te gooien op het moment dat hij de brug op reedt. De hele brug heeft zeer zeker centimeters (kan richting de 5-10 cm zijn geweest) omhoog en omlaag bewogen, en dat is niet overdreven. Prachtig om een keer mee te maken, al die springende mensen.
Light Image
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
14-8-2005 17:55
Hehe, de brug voelde je inderdaad bewegen, had wel iets speciaals razz :p . Heb je trouwens die wagen gezien met al dat d&b spul erop? Als je "mega-tril-helemaal-naar-tokyo" bas wil dan moet je die set hebben, niet normaal. Niet echt hard, maar trilde enorm, vooral op een afstand merkte je het goed.
Tijdens het zomercarnaval was er ook een wagen met zo'n d&b set, wederom trillen als iemand met parkinson*10 shocked 8O .
Waar zit de cut op dit apparaat?
AppeltaartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2005
Laatste: 3-5-2008
Berichten: 12
16-8-2005 17:00
ik heb ook op de erasmus brug gestaan alleen dan een beetje aan het begon. ik wist niet wat ik voelde toen de brug voor de eerste keer ging "springena" echt te bizar. vooral teon de kar van b2s langs kwam ging hij echt hard, ik zag gewoon de kabels van de brug heen en weer gaan, echt heel gaaf.
Jason_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-7-2006
Laatste: 23-2-2012
Berichten: 28
11-8-2008 12:13
En nog mensen die dit jaar een set op de wagen hebben gezet of geholpen?
Misschien is het leuk om hier dan te posten wat erop stond!

Ben benieuwd!

grtzz'

Terug naar forum Reageer (zonder quote)