Forum > Geluid

bedroom dj.. welke boxen

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
7-4-2003 19:55
Kan iemand mij uitleggen wat een 'setje monitorspeakers' precies inhoud?
alvast bedankt!
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-4-2003 20:09

DjLeon_V schreef:

Kan iemand mij uitleggen wat een 'setje monitorspeakers' precies inhoud?
alvast bedankt!
Monitor speakers, zijn speakers speciaal voor de dj. Die bestaan meestal uit een versterker + 2 boxen (=passief) OF 2 boxen met ingebouwde versterker (=actief).
Door internet beperkt
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
7-4-2003 20:23
Monitor speakers zijn bedoeld om de plek waar de DJ staat, ook wel 'Booth' of 'Zone' genoemd, van geluid te voorzien. Men gebruikt daarvoor een versterker + set boxen ofwel een actief systeem (ingebouwde versterker). Spreekt voor zich dat er het in de Booth niet zo hard aan toe moet gaan dan op de dansvloer. Daarom is een setje van 2 fullrange speakers voldoende.

"Waar is dat nu voor nodig?" zal je wellicht denken.
Je kunt het vergelijken met rock/pop artiesten, als die optreden staan er voor hun voeten van die typische trapeziumvorige luidsprekers. Zo kunnen ze horen of ze vals zingen, ze goed spelen of niet. Eventuele fouten kunnen ze snel corrigeren. (De vorm van de boxen doet er natuurlijk niet toe.)

Hetzelfde principe heb je bij DJ-optredens. De luidsprekers om de zaal in geluid te doen baden staan immers vóór de DJ. Zo zal hij/zij zichzelf niet goed horen spelen. Daarom bestaan er Booth-systemen.
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
7-4-2003 21:04

Snake schreef:

Monitor speakers zijn bedoeld om de plek waar de DJ staat, ook wel 'Booth' of 'Zone' genoemd, van geluid te voorzien. Men gebruikt daarvoor een versterker + set boxen ofwel een actief systeem (ingebouwde versterker). Spreekt voor zich dat er het in de Booth niet zo hard aan toe moet gaan dan op de dansvloer. Daarom is een setje van 2 fullrange speakers voldoende.

"Waar is dat nu voor nodig?" zal je wellicht denken.
Je kunt het vergelijken met rock/pop artiesten, als die optreden staan er voor hun voeten van die typische trapeziumvorige luidsprekers. Zo kunnen ze horen of ze vals zingen, ze goed spelen of niet. Eventuele fouten kunnen ze snel corrigeren. (De vorm van de boxen doet er natuurlijk niet toe.)

Hetzelfde principe heb je bij DJ-optredens. De luidsprekers om de zaal in geluid te doen baden staan immers vóór de DJ. Zo zal hij/zij zichzelf niet goed horen spelen. Daarom bestaan er Booth-systemen.
Conclusie: voor op mn kamer zijn ze dus goed genoeg.....(?)
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
7-4-2003 21:08
Zeer zeker. Zonder twijfel.

Nogmaals: niet te hoog met de vermogens. (Tenzij je je ruiten eruit wilt halen, hoewel daar gemakkelijker oplossingen voor zijn.)
Een goede geluidskwaliteit primeert.

Een heel goede monitorset kost vaak heel veel geld: Mackie monitoren en dergelijke meer kosten al gauw € 1200 het paar (actief).
Maar zulke monitoren zijn ontworpen voor studio gebruik, dus niet echt nodig voor op je kamer.
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
7-4-2003 23:20
ik heb zelf iets verder gedacht...

ik wilde voor thuis speakers hebben, maar ik dacht
ik kan ook een actieve monitor kopen, met een passieve erbij, voor bij feesten, als monitorgeluid naast me

ik kwam uit op een Dynacord am-12... gebruiken én voor drive in show als monitor, en als speakers voor thuis als ik daar wat wil draaien,

misschien een tip?
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
WeirdMickyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-12-2002
Laatste: 20-6-2004
Berichten: 22
7-4-2003 23:36

Snake schreef:

Zeer zeker. Zonder twijfel.

Nogmaals: niet te hoog met de vermogens. (Tenzij je je ruiten eruit wilt halen, hoewel daar gemakkelijker oplossingen voor zijn.)
Een goede geluidskwaliteit primeert.

Een heel goede monitorset kost vaak heel veel geld: Mackie monitoren en dergelijke meer kosten al gauw € 1200 het paar (actief).
Maar zulke monitoren zijn ontworpen voor studio gebruik, dus niet echt nodig voor op je kamer.
Ik heb 2 actieve Yorkville YSP1P monitoren, waren 540 euro per paar, en dat is meeeeeer dan voldoende voor op een (slaap)kamer laugh :D

nog iets goedkoper heb je de Behringer truth (500 euro per paar), maar uiteindelijk voor de Yorkvilles gegaan, vanwege de betere aanbevelingen, en van behringer weet je dat ze te vaak slechte producten hebben gemaakt wink ;)

maar die 540 euro vond ik al veel, maar als je iets (100 euro) bijlegd, heb je die syrics (oid) set en daar hoor ik naast dré erg goede dingen over

maar bekijk maar, voor 175 vind je iig niet iets goeds, dus kan je beter nog ff doorsparen en ondertussen op je stereo door blijven gaan denk ik

iig succes
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
30-4-2003 22:07
Ik raad je de Jamo Studio 180 boxen aan ik heb ze zelf ook dat zijn luidspreker zuilen van ong 1 mter bij 35 cm ze zijn 180 w per stuk super zuiver geluid en niet heel duur ze zijn nieuw ong 120 euro per stuk nieuw maar op marktplaats staan die dingen ook veel er zit trouwens 7 jaar garantie op toen ik ze kocht in ieder geval wel
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
EdieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 4-5-2003
Berichten: 130
4-5-2003 22:45
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 5-5-2003 04:09
He Speakerfreak: jij hebt het al een paar (2?!) keer gehad over die Phillips boxen. Zijn dat die met een 8" woofer, midrange en hogetonen speaker. 3-Weg systeem - met zo'n stoffen beschermkap en bovenin rechts dat basgat?! (snap je welke ik bedoel?!) als je ze OOIT zou verkopen, ik wil ze best overkopen omdat ik er nu ook 2 heb, maar ze zijn HELEMAAL versleten. Ik gebruik ze als DJ-Monitor boxen en doen het hiervoor prima! Zelf heb ik er een metalen rooster voor gemaakt, hoekprofielen en beschermhoeken en een aansluit-terminal gemaakt i.p.v. die vaste "grijze" kabel.
Duzz... zeg maar
A) Wil je ze verkopen? (denk het wel niet, zullen
wel van je ouders zijn!)
B) Zo ja, wat wil je ervoor hebben en
C) Als je ze verkoopt, waar woon je ongeveer in
de buurt? (zoals A*dam, R'dam etq...)
Ik ben dj en ga nu zelf on-the-road, yeah baby,.,,
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
4-5-2003 23:46
heej, zijn wel kasten met 8inch laag, dome mid, dome hoog, meer geen bas pijp/gat gesloten, klinken heerlijk met een lekkere versterker wel gaan ze kapot, van de 1 = er al en 8inch kapot en van de ander een mid speaker, deze kostentoen zo verschrikkelijk veel 227 gulden voor de woofer en nog heel wat meer voor de mid dat er andere speakers inzitten (ook philips).

maar idd zijn van me ouders, dus helaas wordt niet verkocht

Terug naar forum Reageer (zonder quote)