Forum > Licht

uv-licht

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
NielshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 15-3-2005
Berichten: 3
27-4-2003 13:30
Nog even wat over het kijken in de lamp voor mensen met epilepsie. Maar 5 % van mensen met epilepsie is gevoelig voor licht. (gaat niet op voor strobo) Ik werk zelf op een instelling waar ik veel te maken heb met epilepsie, maar we hebben al een tijdje een blacklight hangen zonder enige problemen. ik weet niet hoe het zit voor UV-licht
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
27-4-2003 13:39

Victor schreef:

Het lijkt mij dat een blacklight-TL niet meer UV uitstraalt dan een gewone TL. Alleen wordt bij een blacklight het UV als enige doorgelaten en de rest weggefilterd door een speciale coating. De hoeveelheid UV van een TL zal geen problemen opleveren.

Het bekende blacklightkanon (400W gasontlading) is misschien een ander verhaal. Langere tijd erin kijken is vast niet verstandig.
Een TL balk werkt volgens het volgende principe: door een gas met een lage druk worden electronen geleid, deze electronen botsen op de moleculen waardoor deze in een hogere energie-toestand terechtkomen. Wanneer deze terugvallen in het oude niveau wordt de energie afgestaan door middel van een foton, in het ultraviolotte spectrum. Aan de binnenzijde van een tl buis zit een coating die door deze uv-straling geactiveerd wordt om licht uit zenden, net als die speciale verfjes die oplichten met uv. Er zit op een blacklight tl dus geen coating die zichtbaar licht tegenhoudt o.i.d.
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
28-4-2003 10:42

Peter schreef:

Victor schreef:

Het lijkt mij dat een blacklight-TL niet meer UV uitstraalt dan een gewone TL. Alleen wordt bij een blacklight het UV als enige doorgelaten en de rest weggefilterd door een speciale coating
Dat vindt ik moeilijk te geloven. UV kun je niet zien. Maar als je een blacklight aanzet zie je toch duidelijk licht.

En dan had ik nog een vraagje over de blacklight in scanners. Zit waar werkelijk een blacklight filterachtig iets in of is het gewoon een paars/blauw filtertje?
tis een dichroisch (donker)blauw filter.

als je op een wit shirt richt, dan ziet de reflectie er hetzelfde uit als die van een blacklight. tis 't niet wink ;)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-4-2003 11:14

Stefan schreef:

Een TL balk werkt volgens het volgende principe: door een gas met een lage druk worden electronen geleid, deze electronen botsen op de moleculen waardoor deze in een hogere energie-toestand terechtkomen. Wanneer deze terugvallen in het oude niveau wordt de energie afgestaan door middel van een foton, in het ultraviolotte spectrum. Aan de binnenzijde van een tl buis zit een coating die door deze uv-straling geactiveerd wordt om licht uit zenden, net als die speciale verfjes die oplichten met uv. Er zit op een blacklight tl dus geen coating die zichtbaar licht tegenhoudt o.i.d.
Je hebt helemaal gelijk (het is eigenlijk hetzelfde idee als een televisie en een laser). Ik heb het nog even nagekeken: uit een gewone tl komt een zeer kleine hoeveelheid uv-straling in het schadelijke gebied, deze wordt bijna volledig omgezet en/of tegengehouden.

Bij een blacklight-tl wordt het schadelijkste deel van het uv-licht ook tegengehouden.

Zie home.hccnet.nl/hans.van.nijnatten/uv_lampen.pdf

De conclusie zou moeten zijn dat een blacklight-tl weinig kwaad kan. De 400W gasontladingsvarant is misschien een ander verhaal. Toch wel veel meer licht, misschien toch niet goed daar lang in te kijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
28-4-2003 11:35
En dan had ik nog een vraagje over de blacklight in scanners. Zit waar werkelijk een blacklight filterachtig iets in of is het gewoon een paars/blauw filtertje?
tis een dichroisch (donker)blauw filter.

als je op een wit shirt richt, dan ziet de reflectie er hetzelfde uit als die van een blacklight. tis 't niet wink ;) Klopt, tis geloof ik uit mn hoofd kleurenfilter "181"
Waar zit de cut op dit apparaat?
NighteyesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 11-4-2008
Berichten: 17
28-4-2003 13:02
Oppassen!!! Blacklight is wel degelijk schadelijk voor je ogen. Het werkt als volgt: Normaal als je in iets fels kijkt reageert de pupilreflex door je pupil kleiner te maken. Nu is een blacklight tl wel fel, maar je pupilreflex reageert er niet op (test maar een in een spiegel). Je oog krijgt in feite teveel licht binnen, en veel mensen krijgen dan ook hoofdpijn als de tl te lang aanstaat. Me tl-buizen valt he gelukkig wel mee maar de hele avond is toch niet echt goed. Met gasontlading moet je wat beter uitkijken. Over het algemeen kun je hem het beste een paar keer aan en uit zetten op een avond zodat de ogen wat rust krijgen.
if one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
29-4-2003 22:26

Victor Junior schreef:

En dan had ik nog een vraagje over de blacklight in scanners. Zit waar werkelijk een blacklight filterachtig iets in of is het gewoon een paars/blauw filtertje?
tis een dichroisch (donker)blauw filter.

als je op een wit shirt richt, dan ziet de reflectie er hetzelfde uit als die van een blacklight. tis 't niet wink ;)
Klopt, tis geloof ik uit mn hoofd kleurenfilter "181"181 is rood(dacht ik toch echt)
071 is blacklicht
soms zit het mee, maar meestal tegen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2003 23:19

einstijn schreef:

181 is rood(dacht ik toch echt)
071 is blacklicht
181 is het standaard nummer voor Congo Blue (dus dicht in de buurt van UV) volgens Rosco en nog een paar andere fabrikanten.

Een gasontladingslamp (bijvoorbeeld in een scan) zou in principe nog wat licht in het UV spectrum kunnen leveren (zij het bij lange na niet zoveel als een "echte" blacklight).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)