Forum > Geluid

Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro

(73 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
1-3-2005 22:08
Dank voor de reacties tot zover.

@Silvia:
Ik denk dat je gelijk hebt met je advies voor passief. Actief lijkt op dit moment minder geschikt i.v.m. lastiger bediening als speakers hoog worden opgehangen. Ik wil actief zeker niet uitsluiten (als iemand met een geschikte oplossing komt voor bedieningsproblemen), maar heb het gevoel dat ik me eerst moet richten op passief. Wat betreft de mixer: de MAC 40V had ik ook al in gedachten, maar zoals ik aangaf speel ik met de gedachte om (als ik voor passief ga) de mixer niet te gebruiken voor "dagelijks" gebruik i.v.m. de eenvoudigere bediening als ik de CD-speler rechtstreeks op de versterker aansluit. Voor de paar keer per jaar dat we een vooraf geplanned feest hebben (en dus met meerdere bronnen werken) voldoet mijns inziens een goedkoper exemplaar (minder hufterproof omdat we dan met mensen (would-be DJ's) werken die toch wel wat verstand hebben van "gain structure"). Misschien zit ik hiermee helemaal fout, maar dat hoor ik dan graag.

@RutgerLAN:
Afgezien van het feit dat ik voorlopig toch naar passief neig, lijken me 4 speakers B300 een beetje overbodig; de ruimte is dan wel ongeveer 10 bij 10 meter, het geluid hoeft alleen op de dansvloer wat harder te zijn. En voor 6 bij 6 meter denk ik dat we aan 2 speakers genoeg hebben qua SPL. De speakers hoeven dus niet in de verre hoeken van de ruimte te hangen, maar alleen 2 speakers aan de ene rand van de dansvloer (dus 5 a 6 meter uit elkaar, tegen een muur aan)Bovendien denk ik dat je op die kleine oppervlakte allerlei rare effecten krijgt als je 4 speakers in plaats van 2 ophangt (volgens mij is het lastig een homogeen geluidsbeeld te verkrijgen).

Wat betreft tweedehands versus nieuw: ik wil me in eerste instantie op nieuw richten. Als blijkt dat er nieuw echt niks te koop is voor mijn budget (en als dat niet flink verhoogd kan worden), wordt tweedehands een optie. Maar persoonlijk ben ik nogal huiverig voor het "garantie tot de deur" motto dat evident inherent is aan deze tak van sport.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 13459
1-3-2005 22:17
Krappe budget optie die, na wat tweaken, toch zeker wel bruikbaar zou moeten zijn:

1 x American Audio V-3000 versterker
1 x Behringer CX-2310 crossover
2 x DAP AX-12 speakers
2 x DAP AX-15b subjes
1 x DAP Pubmix (echt een veredelde volumeregelaar dus niet denken dat je er mee kunt mixen).

Zit je, met kabels erbij, op zo'n 1550 euro (of nog wat lager als je de speakers nog voor de actieprijs kunt krijgen (mail me maar ;-)).

Zeker geen "top of the bill" stuff maar voor de toepassing zal het absoluut voldoende zijn (en niet van dat halve blikkerige geluid maar dankzij de subs gewoon met wat "body").

19" spulletjes passen allemaal netjes in een muurrackje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
1-3-2005 22:19
Oke, je zegt 2 speakers nodig te hebben. En je wilt passief? Kijk hier eens naar:

2x DAP AX-15
1x V3000
1x MAC 40

Kom ik op 1666 euro excl kabels en fc's. Koop de bijpassende 'rigging eyes' van DAP erbij om de AX-15 te laten vliegen.

Dit lijkt me een heel leuk setje.

Edit: Dré was me net voor sneaky :V
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 13459
1-3-2005 22:25
Ik ben een grote fan van sub/top systemen. Bijna alle full-range kasten hebben een laag waar ik geen strakke pl...er van krijg. Maar ik hou dan ook echt van een stevig stukje laag.

Bijkomend voordeel van sub/top setjes:

1. Doordat je het laag wat aan kunt dikken kun je de oren sparen door wat extra SPL te geven in het gebied waar het oor dat wel kan hebben.

2. Instanties die metingen uitvoeren (om te kijken of je voldoet aan al die regeltjes) gebruiken (gelukkig) de A-gewogen curve (oftewel hun meting is behoorlijk doof in het LF gebied).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
2-3-2005 21:37

Dré schreef:

Krappe budget optie die, na wat tweaken, toch zeker wel bruikbaar zou moeten zijn:

1 x American Audio V-3000 versterker
1 x Behringer CX-2310 crossover
2 x DAP AX-12 speakers
2 x DAP AX-15b subjes
1 x DAP Pubmix (echt een veredelde volumeregelaar dus niet denken dat je er mee kunt mixen)......
stomme vraag misschien, maar hoe sluit je de x-over aan als je maar 1 versterker hebt? of ga je het mono uitvoeren (1 kanaal de subs, andere kanaal de tops)?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 13459
2-3-2005 22:46
Subjes hebben een passief filter ingebouwd. Is niet de meest ideale oplossing (I know) maar als het budget beperkt is zul je moeten roeien met goedkope(re) riemen. Voor zover ik de uitleg van TCMC heb begrepen zit er zelfs een condensator in het filter in de sub zodat het signaal naar de topjes ook wat gefilterd wordt (ontdaan wordt van de laagste frequenties).

Maar mono draaien zou ook zeker een optie zijn (je zult verbaasd zijn hoe lang het duurt voordat je de eerste "joh, je draait mono" reactie krijgt ;-)

In dat geval kun je mooi links voor subs en rechts voor tops gebruiken (wel even een Cross-over toevoegen natuurlijk (oops, die stond al in het lijstje; is dus voor de passieve oplossing NIET nodig (foutje))).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
2-3-2005 22:59
ok, dacht al snap ik er nou hellemaal niks van, of heeft die Dré weer iets super slims bedacht laugh :D
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
3-3-2005 21:04

Dré schreef:

Krappe budget optie die, na wat tweaken, toch zeker wel bruikbaar zou moeten zijn:

1 x American Audio V-3000 versterker
1 x Behringer CX-2310 crossover
2 x DAP AX-12 speakers
2 x DAP AX-15b subjes
1 x DAP Pubmix (echt een veredelde volumeregelaar dus niet denken dat je er mee kunt mixen).

Zit je, met kabels erbij, op zo'n 1550 euro (of nog wat lager als je de speakers nog voor de actieprijs kunt krijgen (mail me maar ;-)).

Zeker geen "top of the bill" stuff maar voor de toepassing zal het absoluut voldoende zijn (en niet van dat halve blikkerige geluid maar dankzij de subs gewoon met wat "body").

19" spulletjes passen allemaal netjes in een muurrackje.
Dank voor deze optie. Qua geluidskwaliteit lijkt me een sub-top set inderdaad het beste. Helaas kleeft aan deze oplossing het nadeel dat de subs behoorlijk wat ruimte innemen in ons verenigingsgebouw. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik zeggen dat het overgrote deel van onze leden dit niet zitten en dit voorstel af zal stemmen. Het is ook min of meer een ongeschreven regel dat de vloer zo veel mogelijk vrij gehouden zal worden (i.v.m. andere activiteiten die er geregeld plaatsvinden). Ik denk niet dat ik de leden kan overtuigen dat het verlies aan ruimte ruimschoots wordt gecompenseerd door de veel betere geluidskwaliteit (ik ga het natuurlijk wel proberen, niet geschoten is altijd mis).

Ik wil daarom ook de 2 andere opties (zie www.new-line.nl/forum/read/?m=236540#236540) nog nader uitwerken, zodat ik altijd met andere voorstellen aan de verenigiing kan komen. Ik kan voor zover ik het nu zie 3 verschillende "ranglijstjes" maken:

Geluidskwaliteit, van best naar slecht:
1. 2 subs + 2 tops + amp + mixer + X-over
2. 1 actieve sub + 2 satellieten + mixer
3. 2 full-range speakers + amp + mixer

Ruimte innemen, van praktisch tot sta-in-de-weg:
1. 2 full-range speakers + amp + mixer
2. 1 actieve sub + 2 satellieten + mixer
3. 2 subs + 2 tops + amp + mixer + X-over

Bedieningsgemak, onderschat de NSF (n00b shrink factor) niet: "Jeetje....zoveel knopjes", van makkelijk naar moeilijker:
1. 1 actieve sub + 2 satellieten + mixer
2. 2 full-range speakers + amp + mixer
3. 2 subs + 2 tops + amp + mixer + X-over

Met betrekking tot de actieve sub + 2 satellieten combinatie: 1 sub op de vloer is wellicht nog wel goedgekeurd te krijgen. De set die ik in eerste instantie in gedachten had (LEM Cyclop EWT) is (afgezien van de aan/uit schakelaar op de sub zelf) helemaal vanaf de mixer te bedienen. Helaas ontbreekt het aan gebruikservaring.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-3-2005 23:33
Wat voor een kippenhok is dat gebouw van jullie wel niet? Dat ik nou geen sub hier in huis de trap op wil tillen, oké. Maar zo'n vierkant blokje schuif je in een verenigingsgebouw toch gewoon even aan de kant?
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
4-3-2005 08:45
Kleedje over subs en je hebt een leuk bijzettafeltje.
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)