Forum > Algemeen Forum

Extreme DJ-GEAR/Set-up's

(125 reacties. Pagina 11 van 13)
Moderator(s): Dré
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
21-9-2004 12:00

Didier_S schreef:

Dit lijkt me weer een eeuwige discussie te worden, Phazer. Persoonlijk voel ik me geen artiest, maar toch kun je DJ's wel onder artiesten catalogeren... UITVOERENDE artiesten dan (staat toch zo genoteerd bij mijn ondernemingsnummer wink ;)).
klopt natuurlijk dat het een eeuwige discussie is, Didier... veel hangt natuurlijk af van welke definitie van het begrip 'artiest' je hanteert; in de strikte zin van het woord is een DJ volgens mij GEEN artiest (volgens Van Dale: "hij of zij die een reproducerende kunst beoefent"); rest natuurlijk de vraag: is een DJ kunstenaar? in geen geval, naar mijn mening... is DJ'en een kunst? ook niet!

let wel: ik beweer niet dat draaien een eitje is he! daar kruipt wel degelijk heel wat kunde en tijd in wil je je vak/hobby goed beheersen, maargoed, een huis metselen is ook geen eitje, daar kruipt ook het nodige vakmanschap in... en toch vind ik een metselaar niet meteen een kunstenaar...

Didier_S schreef:

Als jij een DJ geen artiest noemt omdat hij andermans werk gebruikt, dan is een muzikant geen artiest omdat hij simpelweg andermans werk naspeelt, toch?
En is een acteur dan een artiest? Hij voert toch maar gewoon uit wat de regiseur wil?
Is een zanger een artiest? Nee hoor: die zingt wat zijn songwriter hem voorschrijft.
Bij jouw redenering zijn het enkel de backstagemensen die dan de echte artiesten zijn.
al die artiesten die ik opnoemde schrijven (schreven) en voeren (voerden) lekker hun eigen werk uit

dat doet een beetje gerespecteerd artiest trouwens altijd allemaal zelf (met uitzondering van een Elvis Presley bijvoorbeeld, die schreef zelf amper nummers maar was toch uiterst relevant in de ontwikkeling van rock/pop zoals we die nu kennen --de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd)

mensen die het talent niet hebben zelf nummers te schrijven zijn wat mij betreft dan ook geen artiesten/kunstenaars... hooguit mensen die het geluk hebben gehad met een goede stem geboren te worden of, in het geval van bijvoorbeeld begenadigde gitaristen zonder songschrijftalent, 'ambachtslui'

Didier_S]Bovendien kan ik je DJ's genoeg laten horen waarvan je zeker zult zeggen: dit zijn wél artiesten! Waar sommigen toe in staat zijn met twee platendraaiers en een mengpaneel is zo fenomenaal (en dan heb ik het niet enkel over hiphopscratchers).

das nou grappig dat je dat zegt Didier; ik vind scratch DJ's namelijk in feite wél nog artiesten... zij creëren immers iets totaal nieuw uit reeds bestaand materiaal... zij manipuleren bestaande muziek op een zodanige manier dat er iets geheel nieuws ontstaat... het oorspronkelijke werk wordt onherkenbaar en er ontstaan nieuwe geluiden, nieuwe muziek... ik denk bijvoorbeeld een een Melle Mel of Grandmaster Flash; wat die mensen deden midden jaren '80 was met twee draaitafels, een mixer en een bak platen iets heel nieuws maken... iets wat tot dan toe gewoon ongehoord was! petje af voor dat soort mensen wat mij betreft...

valt een beetje te vergelijken met wat de Fluxusbeweging in de beeldende kunst in de jaren 60/70 deed; met bestaande producten geheel NIEUWE voorwerpen maken

een voorbeeldje daarvan is de cover van Beck's Mellow Gold

www.galeon.com/allmusic/caratulas/b/Beck_-_Mellow_Gold_-_front.jpg

Didier_S]Maar nogmaals: ik voel me zeker geen artiest... en ik heb ook de ambitie niet om zo genoemd te worden, ik heb enkel de ambitie om me rot te amuseren en om mensen die er wat van kennen toch af en toe eens te laten opkijken van "wa is da?" shocked 8O wink ;)

das een mooie ambitie, en daar gaat het uiteindelijk natuurlijk allemaal om!
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
21-9-2004 12:07

sylvia schreef:

phazer schreef:

als mensen een leuke avond bezorgen een artistieke bezigheid is dan is vind ik mijn vriendin ook een erg bekwame artieste razz :p
Ik vraag mij werkelijk af wat al die toneelspelers, circusartiesten, acteurs, muzikanten, presentatoren, soapies, cliniclowns, vj's, enzovoort (laten we ze voor het gemak maar even artiesten noemen) allemaal doen als het NIET mensen een leuke avond bezorgen is.
nou, een muzikant maakt natuurlijk hopelijk geen muziek vertrekkende vanuit de gedachte 'hehe, kan ik heerlijk weer een hoop mensen een leuke avond mee bezorgen met dit nummertje'

ik denk bijvoorbeeld niet dat het eerste wat bij Bob Dylan opkwam na het schrijven van pakweg Subterranean Homesick Blues was "dat wordt weer lekker knallen op die feesten komende zomer met dit nummer zeg!"

een artiest, een kunstenaar is in de eerste plaats scheppend bezig; creatief/creëren, 'entertainen' komt daarna pas

een schepper

jeezes wat een woord
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-9-2004 12:08
Halleluya laugh :D .
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
21-9-2004 12:10
zeg dat wel laugh :D
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
21-9-2004 16:43
DJ's kunnen kunstenaars zijn.

De jongens van 2 Many DJ's vind ik kunstenaars aangezien die iets doen wat in mijn ogen vernieuwend is geweest en het hele idee mash up naar een hoger nivo heeft getild door zelf live dingen toe te voegen of te veranderen.

Dat vind ik kunst, een plaatje op de draaitafel lazeren is wat anders (makkelijk geld verdienen bijvoorbeeld wink ;))
En kunstenaars hebben vaak geen cent te makken en hebben erg vaak een lichte kronkel in hun kop, nee dan doe ik maar niet mee aan dat kunst gebeuren wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
21-9-2004 18:03
ben ik met je eens, Reind; David en Stephen Dewaele doen inderdaad erg vernieuwende en originele dingen met reeds bestaande nummers en mag je wat mij betreft zeker artiesten en/of kunstenaars noemen... maar is het dan toeval dat die twee jongens van huis uit eigenlijk muzikanten zijn (Soulwax)...?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
21-9-2004 18:35
Nee dat is niet gek en daarom vind ik het kunstenaars.

Ze schrijven, produceren en fabriceren hun eigen nummers. Daarnaast remixen ze nummers van gerespecteerde artiesten en zijn het ook nog is goede dj's en in mijn ogen zelfs de beste mash up dj's op deze planeet.

Je zou je bijna af gaan vragen of die 2 uberhaupt wel van deze aardkloot af komen wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
21-9-2004 18:44
daar zijn we het dan 100% met elkaar over eens wink ;)
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
21-9-2004 23:49
Kortom-het is dus mogelijk dat een dj een artiest is.
Phazer,zo zie je waar een discussie toe kan leiden.
Je hebt je horizon weer verbreed laugh :D
groetjes

Zoals een kok uit ijs een Kunstwerk laat ontstaan-oftewel aan het ijs-beeldhouwen is.
Noem je dat geen kunstenaar?

Zo heb ik vele voorbeelden.
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
AquiltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 7-9-2011
Berichten: 66
14-10-2004 22:09

DJocker schreef:

Ritesh schreef:

Fenix schreef:

trance.kvalitne.cz/trance_party/P2160052.JPG hmm.. het gaat niet echt om de apparatuur maja..
is zei wel de artiest? of is dit vool de lol gemaakt?

want ze staat er zo bij van uhhh....... wat nu?

en zijn de cdj500 wel stevig genoeg tegen trillingen?
Dit is volgens mij Joyce Mercedes. En ze is niet alleen DJ :D

www.joycemercedes.com
op toch maar even hierop door te gaan ashamed :$
ik dacht eerst dat deze twee foto's van dezelfde dj was alleen andere belichting en een jaar of 2 eerder oid. home.zonnet.nl/mmeegens/jesselyn.jpg
later kwam ik erachter dat het jesselyn was. www.jesselyn.nl

Terug naar forum Reageer (zonder quote)