Forum > Algemeen Forum

Opleidingen , licht en geluid.

(368 reacties. Pagina 10 van 37)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
11-10-2004 12:16

Niek Bolscher schreef:

Ik wil niet zeurderig doen, maar wanneer je gymnasium of havo als vooropleiding hebt genoten, is er toch wat hogers haalbaar dan licht- & geluidtechnicus?
Het gaat niet altijd om wat haalbaar is,doen wat je leuk vind is meer waard.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
11-10-2004 16:54
En jij denkt dat licht- en/of geluidstechnicus het enige beroep is met affiniteit met de techniek?

Dream on...

Met Havo en/of VWO kun je zoveel mooiers doen, waarbij je ook met dergelijke zaken in aanraking komt. Denk voor de grap eens aan artiestenmanagement, producer, sound-light sales, etc.
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
11-10-2004 20:08
Nu dit onderwerp weer boven komt mischien leuk om eens een kleine impressie te geven van mijn eerste weken/maanden. Bij sound en vision op ROC Utrecht.
Het begin is voor iemand met een redelijke kennis van geluid en licht heel Saai. Iedereen moet met de basis beginnen zoals: Haal een Par uitelkaar maak een powerpoint presentatie of luister naar een cd en herken de verschillende instrumenten enz. Ook de theorie lessen zijn niet echt boeiend als je een natuurkunde achtergrond hebt. Het gaat dan over vermogens Decibellen enz. Bij multimedia leer je als je nog nooit met fotoshop hebt gewerkt wel vrij veel ik dus wel. Maar dan het lastigste het leersysteem je werkt hier in tutorgroepen. Met het systeem PGO(probleem gestuurd onderwijs) je krijgt met je groep (meestal 8 personen) een taak(het probleem) deze moet je dan gaan oplossen. Je hebt een voorzitter, bordschrijver en een notulist. Je moet alleen of in groepjes deze taken oplossen en zo dingen te weten komen. Dat is dan een leerproces wat je gedeeltelijk zelf in de hand hebt. Na een tijdje wen je eraan en is het gewoon leuk te noemen. Verwacht niet dat je temaken krijgt met dure/ingewikkelde apparatuur. Voor parren wordt bijvoorbeeld gewoon een showmaster 24 gebruikt. Met bijv. Botex dimmerpacks. Je werkt in de 1e dan ook niet met technobeams(scanners) maar met parren fresnell profiel enz. Met het PA systeem heb ik tot de dag van vandaag ook nog niks gedaan dus... (het is vooral veel theorie)
Omdit te compenseren moet je zorgen dat je een goed werkveldpunten bedrijf weet te vinden. Ik heb geluk gehad daar werk ik nu bijna elke week met bijvoorbeel robocolours op een MA 24/6 tafel of parren met een zero 88 XL lightcommander. Daar leer je veel meer van opschool maar opschool heb je dan weer de theorie waarmee je in het werkveld ook mee uit de voeten kan.
Ook is beeld een groot aspect dus in het begin pinnacle enz.
Pearl 2000 in da house!!
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
11-10-2004 20:37
Volgens mij is het tegenwoordig érg moelijk een opleiding te vinden die niet meer in projectvorm gegeven wordt. Projectonderwijs zit dicht bij de praktijk (en niet vaak gemeld, maar wel een hoofdreden wink ;) ) is vele malen goedkoper om te geven. Minder docenten nodig.

Opleiding klinkt wel erg interessant overigens.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
11-10-2004 21:36
Veel HBO opleidingen (misschien MBO ook wel) zijn tegenwoordig steeds meer PGO gestuurd onderwijs aan het geven.
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
11-10-2004 23:40

Dj Nathan schreef:

Met het PA systeem heb ik tot de dag van vandaag ook nog niks gedaan dus...
Wees blij. Het is een kut PA. Klote versterkers, echt een nachtmerrie
Ook is beeld een groot aspect dus in het begin pinnacle enz.
Beeld word erg onderschat. aan het eind van de 1e weet je ontzettend veel over o.a signalen, r-y = b-y, RGB. Component signalen etc etc. Ook leer je een hele proff regie opbouwen. Beeld vindt ik persoonlijk 1 van de moeilijkste vakken. tis niet alleen maar lekker achter een pctje monteren etc

PS: ik zit op dezelfde school alleen in het 3e semester happy :)
...
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
12-10-2004 17:04
Tja het klinkt inderdaad erg blikkerig maar dat komt onderandere doordat het amerikaanse speakers zijn. Maar over de bediening heb ik nog niks geleerd ofzo. Het is inderdaad wel jammer dat er aan beeld meer wordt besteed dan licht/geluid.
Pearl 2000 in da house!!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 1855
19-10-2004 21:46
Sinds 2004 hebben we nu ook een ROC opleiding: Sound & Vision in Tilburg
Jongen waar ik nu Drive-in Show's mee doe gaat deze opleiding doen,
Had laatst foto's gezien van de mensen die deze opleiding hebben gedaan en de apparatuur waar ze mee werken ziet er machtig uit.
Maar ik zelf ga deze opleiding niet doen, waarom niet? Omdat ik dit enkel als Hobby wil houden en later meer richting verkoop wil (of Boekhouder?).
Probleem is alleen dat ik nu geen vervolg opleiding heb... Zojuist naar open avond ROC geweest maar dat was een opleiding kassa juffrouw en daar heb ik niet echt zo'n trek in.
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
20-10-2004 10:25

Max schreef:

Zojuist naar open avond ROC geweest maar dat was een opleiding kassa juffrouw en daar heb ik niet echt zo'n trek in.
laugh :D laugh :D Werd je dan ook niet raar aangekeken als jongen zijnde? razz :p
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 1855
20-10-2004 17:04

Eric schreef:

laugh :D laugh :D Werd je dan ook niet raar aangekeken als jongen zijnde? razz :p
Whaha laugh :D Naja, dit jaar ff hard werken en dat 2 jaar havo erachteraan plakken, staat toch net wat beter, maargoed, nu dwalen we af.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)