Forum > Off-Zone

Radio systeem op school

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-10-2004 15:06
Misschien was me verhaal net niet duidelijk genoeg. We hebben het vandaag aan proberen te sluiten op het intercom systeem dat we hebben. dit werkte niet.
Wat werkte er niet? zowel de foto's als de toegevoegde tekst is zeer onduidelijk. Zit er geen line input op of is het geluid slecht? Links op de versterker zitten 5 draaiknoppen, wat staat hierbij vermeld?
De intercom kan vergeten worden, er zaten cinch aansluitingen op, maar aangezien dit systeem zo op de mic is afgestemt is het geluid voor gewone muziek hierdoor niet goed te krijgen. Het intercom systeem speelt dus niet meer mee... er moet iets anders gevonden worden
Het intercom systeem zal zeer waarschijnlijk gebruik maken van luidsprekers die alleen geschikt zijn om spraak weer te geven. (enkel een 10" speakertje o.i.d)
Dus een redelijk laag en mooi hoog zullen ze niet weergeven. Door deze te vervangen voor "huiskamer" speakers, op de plaats waar beter geluid gewenst is zal zeer waarschijnlijk jouw probleem opgelost zijn. (veel horeca bedrijven werken met een dergelijk systeem voor achtergrond muziek)

Ik denk niet dat AM het merk is denk eerder een afkorting van amplifier (is dus type am2200)
Het is niet te vinden op internet onder Public Adress o.i.d. (meestal als je dit invoerd krijg je dit soort versterkers te zien)

Martin.
kvm entertainment
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
2-10-2004 16:23

kvm schreef:

Wat werkte er niet? zowel de foto's als de toegevoegde tekst is zeer onduidelijk. Zit er geen line input op of is het geluid slecht? Links op de versterker zitten 5 draaiknoppen, wat staat hierbij vermeld?
Dat stond vermeld in me eerste post, we kregen een hoop gebrom te horen. De draaiknoppen zijn voor de afzonderlijke kanalen en 1 master.
Het intercom systeem zal zeer waarschijnlijk gebruik maken van luidsprekers die alleen geschikt zijn om spraak weer te geven. (enkel een 10" speakertje o.i.d)
Dus een redelijk laag en mooi hoog zullen ze niet weergeven. Door deze te vervangen voor "huiskamer" speakers, op de plaats waar beter geluid gewenst is zal zeer waarschijnlijk jouw probleem opgelost zijn. (veel horeca bedrijven werken met een dergelijk systeem voor achtergrond muziek)

Ik denk niet dat AM het merk is denk eerder een afkorting van amplifier (is dus type am2200)
Het is niet te vinden op internet onder Public Adress o.i.d. (meestal als je dit invoerd krijg je dit soort versterkers te zien)

Martin.
Dat van die luidsprekers dacht ik ook al... daarom had ik zelf de hoop op het intercom systeem eigenlijk al opgegeven, tot ik hier hoorde dat het misschien nog wel kan. Ik vrees dat als we zomaar willekeurig speakers gaan vervange, dat we dan erg veel gezeik zulle krijgen met het bedrijf die voor dit systeem zorgt... maar ik kan het wel voorstelle. Van dat merk vreesde ik inderdaad ook... erg stom dat er nergens een merk op staat, maandag ga ik er weer mee aan de slag en probeer ik een goeie camera te krijgen.
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
2-10-2004 22:10

kvm schreef:

Het intercom systeem zal zeer waarschijnlijk gebruik maken van luidsprekers die alleen geschikt zijn om spraak weer te geven. (enkel een 10" speakertje o.i.d)
Dus een redelijk laag en mooi hoog zullen ze niet weergeven. Door deze te vervangen voor "huiskamer" speakers, op de plaats waar beter geluid gewenst is zal zeer waarschijnlijk jouw probleem opgelost zijn. (veel horeca bedrijven werken met een dergelijk systeem voor achtergrond muziek)
zien)

Martin.
Toevallig heb ik een jaar of 2 geleden op mijn toenmalige school een vergelijkbare actie ondernomen. Daar ging het slechts om de aula, maar ook daar hadden we te maken met een systeem dat eigenlijk alleen voor spraak was bedoeld, van die kolomluidsprekers die je ook wel in kerken, congrescentra e.d. ziet.
Doordat we niet echt meewerking kregen van de schoolleiding is het bij proefdraaien gebleven. Dat leverde echter heel positieve reacties op van de gebruikers van de aula. Die waren allang blij dat ze op dat moment de radio konden horen, de geluidskwaliteit kon ze op dat moment weinig schelen. Zo denkt denk ik het grootste deel van de scholieren erover. De geluidskwaliteit interesseert alleen de 'freaks' zoals wij. Het gaat hen alleen maar om de aanwezigheid van muziek, ofwel gewoon het horen van 538 ofzo...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
2-10-2004 23:43
Precies, het was ook niet zo dat de geluidskwaliteit afgelope week slecht was, het was gewoon niet te verstaan. Het is echt belangrijk dat er weer een ontspanne sfeer in de school komt (538 zal het dan ook niet worden, niet omdat ik daar niet van hou, mar puur omdat het te druk is). Dat de geluidskwaliteit daarbij niet super geweldig goed is, dat intreseert niemand...

En zelfs de "freaks"die hier wel op zullen letten zullen zelf wel begrijpen dat je uit die speakertjes geen geweldig geluid kan toveren, en dat ook gewoon accepteren...
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-10-2004 00:19

Dj Jus] schreef:

Dat stond vermeld in me eerste post, we kregen een hoop gebrom te horen. De draaiknoppen zijn voor de afzonderlijke kanalen en 1 master.
Zoals ik reeds eerder melde de toegevoegde tekst is zeer onduidelijk. Dat het draaiknoppen zijn voor afzonderlijke kanalen was mij reeds duidelijk maar de reden waarom ik dit vroeg is omdat de laatste in die rij vaak ook schakelbaar is voor line ingang. Veel versterkers werken met die indeling,waarschijnlijk zit tussen de kanaal volumes en master ook een toonregeling voor bass en treble.
Precies, het was ook niet zo dat de geluidskwaliteit afgelope week slecht was, het was gewoon niet te verstaan
Een enkele speaker (of zuil) geeft duidelijk weer.
Hoe klonk het dan, vervormd ?
Indien dat zo is zal er ongetwijfeld een mic input gebruikt zijn terwijl je een line input moet hebben.
Voor "muzak" zouden de speakers die er nu zitten eventueel wel kunnen. (het is natuurlijk altijd beter dan niets) Veel winkelbedrijven en fabrieken werken ook met een enkele speaker het gaat meer om de muziek als de kwaliteit ervan.

Men noemt het een omroep installatie maar door het systeem te voorzien van 2 weg speakers met trafo (eventueel regelbaar) klinkt het niet veel anders als een eenvoudige huiskamer set, maar wel beter als een enkele luidspreker.

Kan dat niet geregeld worden bij het bedrijf waar deze set vandaan komt?

Martin.
kvm entertainment
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
3-10-2004 15:13
Ja als je een beetje redelijke plafondspeakers hebt bijvoorbeeld, dan komt daar best nog wel redelijke muziek uit.
Bijkomend voordeel van een systeem dat in het laag niet zo sterk is, is natuurlijk dat de zang en melodie redelijk goed verstaanbaar zijn zonder een harde bas. Oftewel: het is goed verstaanbaar zonder dat het te hard is (beetje lastig uit te leggen maar je begrijpt wel wat ik bedoel)

Ik denk zelfs dat je hiermee in sommige gevallen betere resultaten kunt bereiken dan met speakers die wel het volledige spectrum goed weergeven. Op mijn vorige school waar ik al over vertelde hadden we 2 aula's. In de ene hing dus het oude 100V systeem met kolomspeakers, in de andere hingen 4 bose 402 speakers. De 402's klonken uiteraard beter, maar als de aula stampvol zat bleef er niks van over behalve bas. Van het geluid uit de kolomspeakertjes in de andere aula bleef veel meer over, terwijl ze eerde zachter dan harder stonden.
Harder zetten van de 402's was geen optie (lees: concierge die er geen zin in had) omdat als de aula dan leeg was de boel helemaal wegdreunde.

Ter info: beide aula's waren ongeveer even groot, alleen de aula waar de 402's hingen was akoestisch een stuk slechter (één grote galmbak), dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet, maar ik denk dat als de 402's in de andere aula hadden gehangen er hetzelfde probleem zou optreden.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
3-10-2004 17:14
Nogmaals, ik krijg het werkend, maar als je me blind en doof maakt, kan ik het niet voor je oplossen sad :(
Merk, of duidelijke foto's van de voor en achterkant.
DAT heb ik nodig!

De investering in het werkend maken is waarschijnlijk maar klein,
maar je zult er wel wat voor moeten doen.
Zo komen we er niet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
3-10-2004 18:49
Het probleem is natuurlijk ook dat we midden in een verbouwing zitten, die gewoon de hele school op ze kop zet.. wat je dus ook krijgt is dat er van alles gesloopt word, en alles wat je nu dus veranderd kan morge weer weg zijn...

Morgen heb ik de eerste 4 uur vrij, dus dan zorg ik dat ik aan een camera (van school.. erg modern ding, moet je met 2 hande vasthoude en werkt met, jawel...Diskettes laugh :D ) kom. Ik hoop dus morge met nieuwe info te komen.
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-10-2004 22:06

DJ Jus schreef:

Morgen heb ik de eerste 4 uur vrij, dus dan zorg ik dat ik aan een camera (van school.. erg modern ding, moet je met 2 hande vasthoude en werkt met, jawel...Diskettes laugh :D ) kom. Ik hoop dus morge met nieuwe info te komen.
[OFF TOPIC] Over die diskettes van die Sony Mavica kan je lachen, maar blijkbaar heb jij waarschijnlijk geen digitale camera (?) In dit geval is juist een diskette een ideale oplossing want ik kan mij zo indenken dat de school jou niet zomaar even een camera meegeeft.

Martin.
kvm entertainment
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
4-10-2004 08:21

kvm schreef:

DJ Jus schreef:

Morgen heb ik de eerste 4 uur vrij, dus dan zorg ik dat ik aan een camera (van school.. erg modern ding, moet je met 2 hande vasthoude en werkt met, jawel...Diskettes laugh :D ) kom. Ik hoop dus morge met nieuwe info te komen.
[OFF TOPIC] Over die diskettes van die Sony Mavica kan je lachen, maar blijkbaar heb jij waarschijnlijk geen digitale camera (?) In dit geval is juist een diskette een ideale oplossing want ik kan mij zo indenken dat de school jou niet zomaar even een camera meegeeft.

Martin.
Haha, tja, je kan het een ideale oplossing noemen, ik vind het alleen iritant dat je om de 5 foto's ofzo moet wisselen van diskette wink ;) Zelf geef ik het geld niet uit aan een camera, voor de drive in gebruike we de camera van me collega (uit me hoofd canon a70, leuk dingetje), Ik wilde met die diskettes alleen maar zeggen dat er tegenwoordig genoeg mogelijkheden zijn voor de opslag van foto's wink ;) veel pc's hebben niet eens meer diskette drives.

Overigens zou het niet eens zo'n probleem zijn om een camera mee te geven. Zogauw ze weten waarvoor het is, zijn ze allang blij dat er iets gebeurd. Het enige probleem kan zijn dat er een excursie oid zou kunnen zijn waarvoor ze die dinge misschien hebben meegenomen...

Maar goed, ik ga straks naar school, en dan kunnen we weer on-topic wink ;) nog 1 ding, ik moet zegge dat da kreng inderdaad nog best leuke fototjes maakt (wist alleen niet dat ie zo hete, maja laugh :D )
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug

Terug naar forum Reageer (zonder quote)