Forum > Licht

DMX-analyzer voor storingen

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
13-9-2004 18:47

einstijn schreef:

Je kunt zelf ook een eenvoudige tester maken, die test of het protecool doorkomt.
Je hebt nodig:
1 rode led
1 groene led
1 xlr 5(of 3)

zet de groene led met + op pin 1 en de - op pin 1,
vervolgens doe je de rode met de + op pin 2 en de - op pin 1.
Pin-1 is GEEN onderdeel van de signaaloverdracht!!!

www.new-line.nl/default.asp?i=35 (onderaan de pagina).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VbarieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 13-2-2006
Berichten: 17
13-9-2004 19:47
Je kan de AVRDMX maken
Daarmee kan je een dmx signaal de computer in krijgen en er weer uit sturen.

www.ele.tut.fi/~viikari/

Er zit al een programma bij maar als je wil kan je die zo ombouwen.

Voor meer info download de informatie
ele.tut.fi/~viikari/download_page.html
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-9-2004 20:47

vbarie schreef:

Je kan de AVRDMX maken
Daarmee kan je een dmx signaal de computer in krijgen en er weer uit sturen.
Ow, lijkt ook wel handig ja, vooral de kostprijs dan wink ;). Iemand enige ervaring mee?
--edit--
En erg veel praktische programma's zie ik er toch ook niet bijstaan, ofwel moet je zelf beginnen programmeren maar dan moet ik dringend iemand vinden die mijn dag kan uitbreiden naar 30 of zelfs 35 uren sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
13-9-2004 23:08

Dré schreef:

Pin-1 is GEEN onderdeel van de signaaloverdracht!!!
Oeps ashamed :$ bedoel 2 en 3.

Heb het maar even verandert.
soms zit het mee, maar meestal tegen
VbarieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 13-2-2006
Berichten: 17
13-9-2004 23:26
Als jij alleen wilt zien wat voor dmx signaal er per kanaal binnen komt dan kan dat heel een voudig met de avrdmx.

Het het signaal zelf kan je er volgens mij niet mee zien dus de 1 en de 0 en.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-9-2004 16:10
Lux-Lumen vraagt dus ook 516EUR ex. BTW. Eigenlijk veel te veel voor wat ik het nodig heb. Ik heb namelijk nog steeds die digitale geheugenscoop ter beschikking ook hé. Hiermee kan ik probleemloos een singleshot nemen om raise- en falltimes te bekijken en kan ik ook makkelijk signaalniveaus gaan uitlezen. Als extraatje zie ik de vorm van het signaal waardoor ik eventuele problemen zelfs beter zou moeten zien te onderscheppen lijkt me.

Om snel te checken of er signaal is, lijkt me de afsluitweerstand van Dré een ideale oplossing. Bovendien begin ik er aan te denken om deze op elk DMX-circuit permanent te gaan implementeren. Een deel van de problemen zijn namelijk teruggekeerd net voor de opening van de zaak in het laatste deel van het tweede DMX-circuit (net na een Martin-convertor). Mijn idee rond dat gedeelte van het probleem gaat dan ook uit naar storingen waardoor ik vermoed dat het toch wel fijn zou zijn om de zaak netjes af te sluiten. Eigenlijk vreemd dat ik doorheen al de jaren steeds het geluk had om zonder afsluitweerstanden probleemloos te kunnen werken (en dan te bedenken dat ik graduaat elektronica optie telecom ben... tis in feite een schande ashamed :$).

AVRDMX heeft echter wel mijn aandacht getrokken. Samen met een collega van op het werk denken we er over om de zaak wat te perfectioneren. In eerste instantie zou ik het gewoon nabouwen en de bijgeleverde software gebruiken om toch al iets te hebben. Maar in de nabije toekomst zouden we zowel de hardware herontwerpen als een deftig softwarepakket samenstellen. Eerst dachten we er aan om een standalone-apparaat te maken, maar de flexibiliteit krimpt dan wel serieus in... het wordt dus een laptoptoepassing.
Voor een zacht prijsje is het zo mogelijk om zowel DMX in te sturen als uit te lezen. En eenmaal ingelezen kan je er natuurlijk mee doen wat je wilt: grafisch voorstellen, kanalen uitselecteren, laat je maar gaan happy :)
Enig probleem wordt de interface naar de laptop toe, de meeste lappies hebben namelijk geen LPT maar enkel USB sad :(.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
14-9-2004 16:51
Ik ben echt benieuwd waarom je nu precies zo'n ding nodig hebt...Een oscilloscoop vraag ik me al helemaal "waarom?" af...

Waar gaat de wereld naartoe? Misschien een beetje uitleg waarom je nu bvb. een stijg en daaltijd van een digitaal signaal moet kunnen zien?

En wat is precies een probleem dat je zonder zo'n tester niet kunt oplossen en met zo'n tester wel?

T
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-9-2004 17:06

Tiemen schreef:

Ik ben echt benieuwd waarom je nu precies zo'n ding nodig hebt...Een oscilloscoop vraag ik me al helemaal "waarom?" af...
Waar gaat de wereld naartoe? Misschien een beetje uitleg waarom je nu bvb. een stijg en daaltijd van een digitaal signaal moet kunnen zien?
En wat is precies een probleem dat je zonder zo'n tester niet kunt oplossen en met zo'n tester wel?
- Een scoop is zowat mijn basisinstrument. Het gebeurt maar heel zelden dat ik een spanning meet met een normale multimeter, geef mij maar een scoop waarop ik direct alle metingen in één oogopslag zie en waarbij ik bovendien vat heb op het afgegeven signaal door de vorm te kunnen waarnemen. Eén zo'n beeld kan 1000 keer meer informatie geven dan een urenlange meting met een multimeter.
- Een scoop op een DMX-lijn geeft je bovendien de mogelijkheid om direct waar te nemen hoe zuiver je signalen door de tientallen (zoniet honderden) meters kabel geraakt. Wordt de kabel overspoelt door pulsen afkomstig van die tientallen koelkasten overal rond in de club? Probeer dat maar eens te doorzien aan de hand van 2 LEDjes!
- Niet-stijle edges op een blokgolf kunnen ervoor zorgen dat je DMX-ontvangers niet overweg kunnen met je aangeboden signaal. Reden van deze vervorming? Te lange kabels, slechte kabels, ... alweer een reden te meer om je signaal te checken met een scoop.
- Een analyzer geeft je de mogelijkheid om te checken of er op een bepaalde plaats in je DMX-circuit nog DMX-signaal aanwezig is. Bovendien krijg je de mogelijkheid om te checken of je DMX-generator (wat die ook mag zijn) wel juist is ingesteld. Als jij een scan omhoog laat bewegen door een DMX-waarde te laten stijgen en er gebeurt niets... waar zit dan het probleem? Bij je scan? Bij je DMX-lijn? Bij je generator? Bij je software? Of heb je gewoon je kanaal verkeerd ingesteld? En waar dan wel: op je generator of op je scan?
- Een analyzer met zend-functie geeft je bovendien de mogelijkheid om je DMX-generator los te koppelen en handmatig één of meerdere kanalen te voorzien van data. Zo kun je kleine stukjes DMX-lijnen gaan losleggen en uitvissen of dat gedeelte van je circuit voldoet aan je eisen. Bovendien is dit systeem ook bruikbaar wanneer je in je lab bezig bent met een toestel te herstellen... zo hoef je geen DMX-generator te kopen, je hebt er toch al één.

Een scoop en een analyzer zijn totaal niet van toepassing voor de gemiddelde drive-in of club-inrichter maar eenmaal je naar het repair- en onderhoudsgedeelte van klank en licht gaat, zul je wel merken dat je een enorme nood hebt om je DMX-signaal te gaan vastgrijpen, verdelen in blokjes, uittesten, analyzeren.

Duidelijker zo?

--edit
Hou er bovendien rekening mee dat in mijn geval DMX meestal niet gebruikt wordt om 2 scans en een lichtmodulator te sturen (met alle respect trouwens). Om maar een voorbeeld te geven: dat project waar ik de afgelopen twee weken mee bezig was, is dus een club waar er 2 DMX-lijnen liggen die alletwee nogal redelijk aardig vol blijken te zitten shocked 8O. Begin daar maar eens oplossingen te zoeken!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
14-9-2004 17:37
Wees gerust, ik spreek niet over 2 scans en een par.

Ik heb het nog nooit iemand zien gebruiken (en ja dan spreek ik ook over situaties met 10 dmx-lijnen), en ik zal er denk ik ook nooit van te overtuigen zijn. Net als ik niet met een scoop spanningen ga bekijken. Het is nutteloos. Alle info die je krijgt is compleet irrelevant. Heb jij dan in je tools netfilters zitten? Of een 96 kVA UPS als je met dips zit? Als iets niet werkt ivm dmx dan denk ik foutoplossend, en blijkbaar zijn er nog maar weinig mensen in deze tijd die dat kunnen, maar dat doe je niet met een digitaal apparaatje(ook met alle respect...). Om nog maar eens een vb te geven, als ik op PukkelP. rondloop en er staat daar misschien 5 MegaWatt (!) aan generatoren, wees maar gerust dat je daar geen enkele oscilloscoop zal zien passeren. Is er een probleem, dan DENK je, en los je het op... Ieder zijn manier van werken, maar iemand die met zo'n dingen afkomt blijft voor mij beter thuis in het RnR wereldje (cru gezegd :-))

Een vaste installatie is misschien nog de enige plaats waar zoiets eventueel te gebruiken valt, alhoewel je daar wel degelijk het principe "het werkt dus het werkt" kunt toepassen (iets wat je niet in elektriciteitsvoorziening kan doen)...Maar goed, ieder zijn ding.
Tiemen
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-9-2004 17:55
Hoe begod kun je nu gaan denken zonder te meten? Ergens moet je toch kunnen uitvissen wat er foutloopt om dan inderdaad een oplossing te gaan beDENKEN. Hoe het met verplaatsbare installatie's gaat: no idea, tot op heden ben ik nog nooit geroepen om zulke zaken te gaan oplossen. Ik hou me momenteel vooral bezig met clubs en discotheken en ik kan je illusie wegnemen: wat werkt, blijft niet werken sad :(. Gelukkig maar, of ik verdiende op slag geen geld meer laugh :D.

Bovendien ga je mij ook niet zien rondlopen met zulke apparatuur wanneer een zaak open is, dan is het gewoon een kwestie van binnen de kortst mogelijke tijdspanne op zijn minst het nog werkende gedeelte weer aan de praat krijgen! En dan kan ik je inderdaad wel volgen met het principe: "DENK in plaats van meten.". Maar eenmaal de zaak gesloten is, wordt het zien uit te vissen wat er nu eigenlijk foutliep, hoe het kon foutlopen, hoe het te voorkomen valt, wat de gevolgen zijn en of die gevolgen nog te herstellen zijn... zonder meettoestellen zie ik aan zoiets geen beginnen hoor!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)