Forum > Licht

DMX-analyzer voor storingen

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
11-9-2004 19:48
Na een zeer zwaar probleem gisteravond (nou ja, vannacht... sad :() ben ik tot de conclusie gekomen dat je met enkel een scoop eigenlijk niks bent om te gaan foutzoeken op DMX.
Toen een collega ter plaatse kwam met een DMX-analyzer was het probleem in een paar minuten opgelost (nou ja, één van de problemen dan toch).

Dus ben ik nu op zoek naar een DMX-analyzer. Buiten wat uitleg over wat zo'n analyzer is, vind ik jammergenoeg niet al te veel terug over merken, prijzen, reviews, ...

Iemand die zo'n toestel te koop heeft? Ik ben niet op zoek naar het laatste nieuwe hypermoderne-tot-over-je-oren-overladen-met-functies-toestel maar het moet wel mogelijk zijn natuurlijk om fouten te gaan uitmeten. Het mag gerust werken via PC, daar heb ik totaal geen problemen mee! Als het me maar in staat stelt om op een deftige manier snel fouten uit een DMX-net te gaan halen.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
11-9-2004 20:12
Ik zit te denken (beeld je in wink ;)):
Software lijkt me zelfs nog handiger dan hardware... Principe van een scoop op je PC (of mss zelfs écht wel een plugin voor zoiets), dan wordt het mss mogelijk om bepaalde kanalen te gaan uitfilteren en het signaal te gaan bekijken of zo?

Geen idee hoor, ik zit maar te bedenken hé... alle voorstellen zijn welkom!!!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-9-2004 15:34
Maar wat wil je eigenlijk precies meten, wil je alleen de dmx waarde van een bepaald kanaal zien, of echt timing en spanningsniveau's.
Soundlight heeft ook een tester en die geeft ook timing en spanningsniveau's weer.
En kan ook dmx uitsturen.
Is wel duurder dan bovenstaande

Edit: linkje www.soundlight.de/produkte/wg18/dmxtools.htm (link aangepast)
Ergens op de site staat ook een handleiding.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-9-2004 15:50
Is het nodig om zoiets te hebben als je wilt foutzoeken in een bestaande DMX-installatie? Zoja, dan halen we onze portefeuille boven hé!

Ik heb er dus totaal geen idee van welke functies allemaal noodzakelijk zullen zijn en welke eigenlijk overbodig zijn. Daarom dat ik in mijn posting ook niet zomaar zei welk soort toestel ik wel.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
13-9-2004 15:53
1 x bewerkt. Laatst door Einstijn op 13-9-2004 23:09
Je kunt zelf ook een eenvoudige tester maken, die test of het protecool doorkomt.
Je hebt nodig:
1 rode led
1 groene led
1 xlr 5(of 3)

zet de groene led met + op pin 2 en de - op pin 3,
vervolgens doe je de rode met de + op pin 3 en de - op pin 2.

Wat ik meestal doe, ik zet er gelijk 2 220 ohm weerstanden bij, dan heb je gelijk een afsluiter.

En als je lijn goed is knipperen ze allebij heel snel, doet 1 het niet is er iets fout.
soms zit het mee, maar meestal tegen
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-9-2004 15:53
Welke functies hebben jullie dan gebruikt op die dmx analyser die jullie toen hadden?

Zo'n tester als hierboven kan handig zijn om te zien of de kabels uberhaubt zijn aangesloten, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje mee op.
Bij vreemd gepatchte desks is het ook wel handig als je een serie dmx waarden kan zien.
En om een actieve splitter te testen zou signaalniveau wel handig kunnen zijn.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-9-2004 17:43

PatrickK schreef:

Welke functies hebben jullie dan gebruikt op die dmx analyser die jullie toen hadden?
Ik geen enkele, het was een collega-servicebedrijf die langsgekomen is ervoor. Die zal natuurlijk ook niet zomaar de kaas van zijn brood laten eten dus hou ik zulke mensen liever te vriend door niet nieuwsgierig te worden wink ;)

PatrickK schreef:

Zo'n tester als hierboven kan handig zijn om te zien of de kabels uberhaubt zijn aangesloten, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje mee op.
Bij vreemd gepatchte desks is het ook wel handig als je een serie dmx waarden kan zien.
En om een actieve splitter te testen zou signaalniveau wel handig kunnen zijn.
Zo'n tester als hierboven is zelfs niet nodig, daarvoor heb ik een scoop (Tektronix TDS-220), signaalniveaus dan eigenlijk ook niet hé, dat kan toch ook via de scoop. Het zou dus veeleer nodig zijn dat ik bepaalde kanalen kan gaan uitlezen of eventueel een genre scoop die gaat synchronizeren op een bepaald kanaal zoals ik nu met mijn scoop kan gaan syncen op een bepaalde beeldlijn.
Maar dan komen we natuurlijk weer bij PC-toepassingen terecht hé.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-9-2004 17:51
Als je alleen specifieke dmx waardes uit wil lezen, dan is de tester van showtec wellicht een oplossing.
Een scoop gebruiken om een specifiek kanaal te controleren lijkt mij - persoonlijk - niet zo heel nuttig.
Het signaal wordt volledig door één driveric gegenereerd, dus de niveau's zouden voor de volledige pulstrein identiek moeten zijn.
Als je gebruiksvriendelijk meerdere kanalen tegelijk wil uitlezen zou je ook kunnen kijken naar een ander soundlight produkt, nl de usb-dmx-in dongle.
Nadeel is dat je er zelf software voor moet (laten) schrijven, maar dan kan je met een laptop een flink aantal kanalen grafisch weergeven, op de manier waarop je zelf wilt.
Minder geschikt om echt low level controles uit te voeren, maar wel weer om een patch te controleren.

Ik heb zelf de tegenhanger, de dmx out dongle, en dat programmeert best aardig in Delphi.
Input weergeven met dec/hex/bargraph is een stuk minder programmeren dan iets wat chases afspeelt enzovoorts.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-9-2004 18:31
Aan de andere kant lijkt het me onmogelijk om met een scoop uit de warboel van signalen nog deftige metingen qua bv timings te gaan uitvoeren?

Als extraatje lijkt me het uitsturen van DMX ook wel een handige functie, ik was namelijk van plan om zeer binnenkort een klein DMX-controllertje te kopen om zo DMX-toestellen te kunnen testen maar in dat geval zou dat niet meer nodig zijn en kan dit geld gebruikt worden om de extra functies van die soundlight te gaan betalen.

Enig idee wat de kostprijs van zoiets is? En of die uberhaupt wel ergens te krijgen is in de streek, want in Duitsland bestellen laat ik maar liever voor wat het is.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-9-2004 18:35
De Nederlandse importeur is obm-veenendaal. Tester kost daar 516 ex btw
Belgische importeur is www.lux-lumen.com/lux.htm
-- Let's do it my way and get it right the first time --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)