Forum > Geluid

Zwaarste versterker ooit?

(45 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
18-3-2003 16:03
ik denk het wel, reken maar eens uit hoeveel ampere 10.000 watt is! 10.000 : 230 = (afgerond) 43 ampere... (als ik het goed berekent heb) die zal ik niet zomaar ff op een 16A groep zetten! blaas je meteen de stoppen eruit sad :(
mvg, Remco
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
18-3-2003 16:25

dj remco uut diem schreef:

(als ik het goed berekent heb)
Nope.
Het vermogen dat een versterker aflevert is niet hetzelfde als het vermogen dat hij verbruikt. Naar mijn weten was dat 2/3 van het vermogen dat hij levert.

Dus: 10000*(2/3)= 6666,66
6666,66 / 230 = 29A

Das nogal een verschil, al weet ik het van die 2/3 niet helemaal zeker.
Volgende keer Peter!
Dj romaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 2-7-2010
Berichten: 206
18-3-2003 16:27
vreemd hoe kan een versterker meer vermogen afgeven dan hij gebruikt klinkt in mijn ogen een beetje onlogisch
D'n huisschilder
BerthusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2003
Laatste: 9-7-2011
Berichten: 56
18-3-2003 17:53
Is ook net anders om....een verstterker verbruikt meer stroom als dat ie omzet in "geluid". Kan wel factor 1 op 3 zijn......Ik meen dat ik da ook ooit hier ergens gelezen heb..... Mijn versterker trekt op max vermogen igg 4A en 230 V. Ongeveer 920Watt dus en zijn max vermogen is 200 RMS......
©2011
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
18-3-2003 18:26
Een versterker kan NOOIT meer dan 100% rendement hebben. In de praktijk ligt het ergens tussen de 65% en de 95%. Dit betekent dus dat voor elke Watt die je er in stopt je maximaal zo'n 0.65 tot 0.95W aan de uitgang mag verwachten.

Maar waarom kan een 2 x 3kW eindtrap dan aan EEN fase gehangen worden? Omdat we NIET met sinusjes werken. Ik vind het WERKELIJK zeer frappant dat mensen zo weinig in de gaten hebben van de manieren waarop gemeten en getest wordt. In de PA wereld is er bijna geen versterker die LETTERLIJK z'n RMS vermogen continu kan leveren (zonder daarbij of het loodje te leggen OF z'n zekering eruit te ploffen). Maar wie van ons voert z'n speakers een continue sinus? Ik hoop NIEMAND!

GOED. Slimme ontwerpers van PA versterkers weten dat. Het heeft dus GEEN nut om een versterker te ontwerpen voor een signaal dat zich erger gedraagt dan een (roze) ruis met een crest factor van 6dB (en een ieder die z'n eindtrappen een erger signaal voert in live situaties is gewoon een oetlul van de bovenste plank). En bij een crest factor van 6dB (3dB t.o.v. Sinus) zit een versterker dus, net onder clippen, nog maar de HELFT te leveren. Jawel... Je mooie 2 x 3000W eindtrap zal in werkelijkheid met WERKELIJKE signalen maar zo'n 2 x 1500W leveren in een HELE ERGE situatie.

Als we NOG even wat verder kijken dan een stuk ruis met een crest factor van 6dB dan zien we al snel dat MUZIEK over het algemeen een crest factor heeft van zo'n 6dB (echt de ergste takkeherrie die je je voor kunt stellen zonder een GREINTJE dynamiek) tot zo'n 12dB (gemiddelde dynamische muziek). Bij klassieke muziek kan de crest factor (verhouding tussen piek en average) nog veel verder oplopen. En DAN zit je prachtige 2 x 3000W eindtrap dus nog maar zo'n 2 x 1500W (6dB crest) tot 2 x 375W (12dB Crest) te leveren.

Als je bovenstaande even 3 x doorleest EN begrijpt dan zie je ook GELIJK waarom we altijd een versterker kunnen nemen die MEER kan leveren dan de speaker aankan... De versterker zal, met MUZIEKSIGNALEN, immers maar een fractie leveren van de op de doos gedrukte RMS quote. Zelfs in het ERGSTE geval (ruis) zal de eindtrap maar de helft leveren van die mooie quote. In NORMAAL gebruik (dus lompe in de clip draaiende oetlul DJ's buiten beschouwing gelaten) zal het zelfs nog een stuk daaronder zijn. Waarom niet clippen? Om DC? Gelul! Om harmonischen? Bijna gelul? Waarom dan wel? Omdat clippen de dynamiek verlaagt waardoor ALLE regels die we net besproken hebben met een noodgang het raam uit geflikkerd kunnen worden (hopelijk tesamen met de operator van deze takkeherrie).

Dus gaan we weer even terug naar ons mooie 2 x 3kW eindtrapje. Dat zou helemaal niet kunnen op één 16A fase. Even kijken. Crest factor 9dB (zeer behoorlijk gemiddelde voor Top-40), rendement van deze pareltjes: 90%. Gemiddelde output dus 6dB onder 6kW oftwel 1500W. Bij een rendement van 90% kom je dan op een opgenomen vermogen van nog geen 1.7kW. Gooi er nog wat veiligheidsmarge overheen doordat de stroomafname bij deze versterker NIET een mooie sinus is en de aansluitwaarde komt uit op zo'n 2.5kW.

Et voila...

Laten we hopen dat dit stukje tekst een van de grotere mythes die er heerst op versterkervlak een beetje uit de wereld heeft geholpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
19-3-2003 16:24
ik las een stukje over de luidsprekers, net in dre's post.
daarin zegt dre dat de luidsprekers een rms vermogen kunnen hebben.
testen ze dat dan wel met een roze ruis, een volledige sinus met rms-vermogen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-3-2003 17:24

bartsegers schreef:

ik las een stukje over de luidsprekers, net in dre's post.
daarin zegt dre dat de luidsprekers een rms vermogen kunnen hebben.
testen ze dat dan wel met een roze ruis, een volledige sinus met rms-vermogen?
Belastbaarheid van speakers wordt gemeten met ruis (meestal met een crest factor van 6dB). De average (ook wel foutief genoemd: RMS) waarde van deze ruis is de belastbaarheid van de speaker.

Om diezelfde ruis aan de speaker aan te kunnen bieden heb je een versterker nodig met 2 x het opgegeven SINUS vermogen (een sinus heeft immers een crest factor van 3dB terwijl de genoemde ruis een crest factor van 6dB heeft).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
19-3-2003 19:59
Dus het ontwerpen van een versterker voor een sinus is hetzelde als het ontwerpen van een auto op een recht weg...(letterijk dre's woorden:D wink ;))
schnappi???
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
20-3-2003 11:18

Dré schreef:

Waarom niet clippen? Om DC? Gelul! Om harmonischen? Bijna gelul? Waarom dan wel? Omdat clippen de dynamiek verlaagt waardoor ALLE regels die we net besproken hebben met een noodgang het raam uit geflikkerd kunnen worden (hopelijk tesamen met de operator van deze takkeherrie).
Dat moet je toch ietsje verder uitleggen...(als je zin hebt natuurlijk ;) )

T
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
20-3-2003 11:55

Tiemen schreef:

Dré schreef:

Waarom niet clippen? Om DC? Gelul! Om harmonischen? Bijna gelul? Waarom dan wel? Omdat clippen de dynamiek verlaagt waardoor ALLE regels die we net besproken hebben met een noodgang het raam uit geflikkerd kunnen worden (hopelijk tesamen met de operator van deze takkeherrie).
Dat moet je toch ietsje verder uitleggen...(als je zin hebt natuurlijk ;) )
T
Pak een bergachtig landschap. Ga nu de valeien gedeeltelijk vullen (clippen -rail) en kap een stuk van de toppen af (clippen +rail).

Is het landschap nu nog zo heuvelachtig?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)