Forum > Geluid

hoeveel personen

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
4-3-2003 18:26
Hey,

elke transistorversterker kan stabiel 4 tot 16 ohm aan, ik had eerder de skytec pa 2250 en heb er een paar maanden lang op 4 ohm mee gedraait, totdat hij kortsluiting maakte (+ en - raakte elkaar in de sub) en later telkens de linker eindttrap opblies, mij werd wijsgemaakt dat dat door de impedantie kwam maar daar klopt natuurlijk niks van. de fout zat hem in de trafo. en als een versterker op 4 ohm draait word hij MINDER snel warm dan op 8 ohm, hoe hoger de impedantie hoe zwaarder de versterker het krijgt!

mvg, Remco
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2003 23:58
elke transistorversterker kan stabiel 4 tot 16 ohm aan
Beslist niet waar!
Er zijn zat versterkers die alleen maar op 8 ohm werken en de oudere skytech modellen zijn daar (in tegenstelling wat vaak beweert word) hier een heel mooi voorbeeld van.
, ik had eerder de skytec pa 2250 en heb er een paar maanden lang op 4 ohm mee gedraait, totdat hij kortsluiting maakte (+ en - raakte elkaar in de sub) en later telkens de linker eindttrap opblies, mij werd wijsgemaakt dat dat door de impedantie kwam maar daar klopt natuurlijk niks van. de fout zat hem in de trafo.
Wat raar dat je versterker telkens maar weer opnieuw kortsluiting maakte shocked 8O
Zou hij misschien dan toch 8 ohm zijn? Staat nl zelfs in de catalogus hoor!
als een versterker op 4 ohm draait word hij MINDER snel warm dan op 8 ohm, hoe hoger de impedantie hoe zwaarder de versterker het krijgt!

mvg, Remco
Het is juist omgekeerd, hoe lager de impedantie hoe meer warmte!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
5-3-2003 08:09
(offtopic)

nee want eerder ging het altijd goed, ik heb maanden lang gewoon op 4 ohm gedraait, ook genoeg avonden waar hij 4/5 uur achter mekaar moest draaien.

ja oké, maar misschien zijn die versterkers er niet op berekent. maar de transistor's moet 4 tot 16 ohm stabiel aankunnen hoor!

de eindtorren zijn 5x verwisseld van het linker kanaal. De electroboer dacht dat de fout in de trafo zat, omdat die blijkbaar ook een flinke opdonder heeft gehad.

maar 4 ohm is voor een versterker toch minder moeilijk dan 16 ohm? omdat hij veel meer weerstand krijgt bij 16 ohm dan bij 4 ohm. en als een versterker meer moeite krijgt zal hij toch ook eerder warm worden? werd mij wijsgemaakt...

ik heb op mijn kamer een sony hifi versterker staan, had daar eerst 4 ohm speakers op en toen in serie gezet met 6 ohm speakers. in serie en bij hetzelfde volume werd hij veel sneller warm!

hier een voorbeeld: als je nou is in een pierenbadje liep of op de bodem van de noordzee, dan heb je de meeste weerstand op de bodem van de noordzee en zou je dus ook meer moeite moeten doen om vooruit te komen, en als je veel moeite moet doen begin je toch ook eerder te zweten?

en waarom zou een versterker dan meer vermogen kunnen leveren op 4 ohm dan op 8 ohm?

mvg, Remco
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
5-3-2003 09:39
of is het zo dat als hij bij 4 ohm meer vermogen levert dat de amp het dan ook het zwaarst heeft?

mvg, Remco
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
5-3-2003 10:04

dj remco uut diem schreef:

of is het zo dat als hij bij 4 ohm meer vermogen levert dat de amp het dan ook het zwaarst heeft?

mvg, Remco
Het is gewoon heel simpel:
bij 4 ohm moert hij harder werken.
En als jij harder moet werken word jij ook warm.
En dat je hi fi versterker warmer werd met 4 ipv 2 boxen is hiermee ook beantwoord.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
5-3-2003 10:22

dj remco uut diem schreef:

ja oké, maar misschien zijn die versterkers er niet op berekent. maar de transistor's moet 4 tot 16 ohm stabiel aankunnen hoor!
Wat de eindtorren kunnen hebben is natuurlijk niet echt interessant. Het gaat om het totale ontwerp. Als de voeding de benodigde stroomsterkte bij een 4 ohm belasting niet kan leveren kan de versterker dus geen 4 ohm-last aan (al doen de transistors nog fluitend hun werk).

Als in de folder een minimumimpedantie staat van 8 ohm zal dat echt wel kloppen. Dit soort fabrikanten doet zichzelf echt niet tekort!

dj remco uut diem schreef:

maar 4 ohm is voor een versterker toch minder moeilijk dan 16 ohm? omdat hij veel meer weerstand krijgt bij 16 ohm dan bij 4 ohm. en als een versterker meer moeite krijgt zal hij toch ook eerder warm worden? werd mij wijsgemaakt...
4 Ohm is een lagere impedantie (zeg maar weerstand) dan 8 ohm. Bij 4 ohm zal er dus, bij dezelfde spanning op de uitgang van de versterker, een grotere stroom lopen (en wordt dus ook het totale vermogen groter). Theoretisch zelfs *dubbel* zo groot. Die grotere stroom moeten alle componenten in de versterker natuurlijk wel aankunnen. In budgetamps ligt dat dus soms moeilijk (oververhitting, instortende voeding etc.). Dus: hoe lager de impedantie, hoe moeilijker de versterker het krijgt.

Je kan het ook zo zien: bij hoge impedanties levert de versterker gewoon steeds minder vermogen. En daar heeft'ie weinig problemen mee...

dj remco uut diem schreef:

hier een voorbeeld: als je nou is in een pierenbadje liep of op de bodem van de noordzee, dan heb je de meeste weerstand op de bodem van de noordzee en zou je dus ook meer moeite moeten doen om vooruit te komen, en als je veel moeite moet doen begin je toch ook eerder te zweten?
De overeenkomst met een versterker ontgaat mij helaas. Het probleem bij versterkers die belast worden met een lage impedantie is de grote stroomsterkte.

Als je dan toch een vergelijking wil: uit een waterkraan die een klein stukje openstaat loopt een beetje water. Geen probleem voor het waterleidingbedrijf. Zet hem steeds verder open (weerstand wordt lager) en het wordt steeds moeilijker al dat stromende water te leveren.

dj remco uut diem schreef:

en waarom zou een versterker dan meer vermogen kunnen leveren op 4 ohm dan op 8 ohm?
Zie boven. Het hogere vermogen levert de amp alleen als 'ie het aankan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
5-3-2003 10:51
oké! ben'k weer wat slimmer geworden...

mvg, Remco
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
5-3-2003 14:23

Ritsche schreef:

I know, het is bedoeld voor kleine feestjes voor maximaal 50 man ofzo. Want ik word wel eens gevraagd door kennisen om een verjaardag, 25 jarig jubuleum te voorzien etc.
En mijn eigen setje ging het net (maar alles behalve optimaal).

Dus ik ben opzoek naar 1 versterker en 2 boxen.

Dus wat raden jullie mij aan? (Budget ongeveer € 800,-)
Ik heb heel ff snel op de webshop gekeken en mischien is dit wel wat voor je

Hier 2 van:
www.new-line.nl/v/5449
DAP MC-215
speaker cabinet 2 x 15 inch,
3-way speakersystem
2x 15” speaker + 3 piëzo’s + horn
Max. Power : a 450 W
Impedance : 4 Ohm

En als versterker deze erbij
www.new-line.nl/v/11037
DAP MISSION-800
Dynamic headroom:2dB@4Ohm / Distortion: Smpte-im<0.015%
Frequency response: 20Hz-20KHz,+0/-1dB at 10dB below rated outputpower-3dB points:5Hz &
50KHz Noise (below rated output):100dB / Cross-talk:More than 85dB
Voltage gain:32dB / Input impedance: 10K ohm Unbalanced 20K Ohm Balanced
Connectors: Input: Active balanced; XLR and 1/4"(6.3mm) TRS
Output:3-speakon
Cooling: Continuously variable speed fan, back-to front air flow.
Dimension: 483 (W) x 400 (D) x 8.9 (H)(2 rack space)mm
Weight: 20.5Kg (45.19lb)

Je zit dan wel iets over de 800 euro maar je haalt wel heel wat herrie in huis :)
DjjoostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 16-9-2010
Berichten: 116
5-3-2003 20:00
dit is ook wel een leuk setje:www.new-line.nl/v/11140

rond de €800. laugh :D
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
6-3-2003 16:20

Stefan schreef:

Je zit dan wel iets over de 800 euro maar je haalt wel heel wat herrie in huis :)
je zegt het precies GOED!!! HERRIE laugh :D wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)