Forum > Licht

BOTEX DJ MINGLE

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
27-2-2003 17:49
Andre, ik gebruik nog steeds geen terminator in al onze DMX opstellingen (en dat zijn soms vrij groten), en alles werkt altijd naar behoren. Dus waarom zou ik er wel 1 gebruiken?

De DJ-Mingle:
indien je nog niets aan DMX apparatuur hebt, is het uberhaupt het overwegen waard of je daar nu al wel aan beginnen wilt. Je kunt al veel goedkopere lichtcomputers voor je parren kopen, met vrijwel dezelfde mogelijkheden. Niet alleen is het een redelijke investering in tafel e.d., de dimmerpacks komen daar ook nog eens bij.

Indien je toch voor DMX besluit te gaan, dan zul je waarschijnlijk je gehele kabelbos moeten reorganiseren. Makkelijkste is je DMX kabel van de Mingle naar een dimmerpack te sturen, en vanaf hier de DMX kabel doorprikken naar de andere DMX effecten.

Vanaf het dimmerpack ligt het voor de hand 1 multikabel te gebruiken voor je parren. Vanaf bar-1 kun je deze zo doorprikken naar bar-2.

Succes!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
27-2-2003 17:57

Niek Bolscher schreef:

Andre, ik gebruik nog steeds geen terminator in al onze DMX opstellingen (en dat zijn soms vrij groten), en alles werkt altijd naar behoren. Dus waarom zou ik er wel 1 gebruiken?
Ik ken mensen die al jaren zonder gordel rijden zonder probleem.

Het is natuurlijk een slechte vergelijking MAAR het geeft wel aan dat alleen omdat iets werkt, het nog NIET goed hoeft te zijn.

Ik zou hem er dus maar gewoon in stoppen. Zelf heb ik regelmatig dat ik de terminator vergeten ben en dat alles prima gewerkt heeft (zo'n 20 DMX devices aan de totaal 60 meter lange DMX bus). MAAR ik heb ook wel eens gehad dat ik een simpel 40 meter touwtje naar een T-4 balkje legde en alleen maar storing kreeg omdat ik de terminator vergeten was (was toen trouwens wel met de Scene Setter dus wellicht dat de stevigheid van de DMX uitgang van de tafel (RS-485 driver) ook enige invloed heeft).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
27-2-2003 18:42

sjonnie schreef:

Ik volg je even niet, dus als ik ooit een ander paneel koop moeten er andere
switchpacks komen of wat.....????? Kan een losse dmx lampt niet doorgelust worden.????
Eventjes hele simpele antwoorden hierop happy :)

Als je nu een Gewone paneel koopt (een niet DMX paneel) moet je vanaf de controller naar elke lamp een kabel trekken. DMX Lampen zal je wel kunnen gebruiken, maar alleen in de muziek gestuurde modes.

Een DMX lamp kan je juist wel doorlussen. Het ziet er infeite als volgt uit. (kan ook multikabel nemen)

Controller------Switchpack------DMX Lamp------DMX Lamp----Switchpack<terminator>

Dit is dus maar een voorbeeld. Het maakt dus absoluut niets uit in welke volgorde je de kabels legt.

Antwoord op je andere vraag, als je een andere DMX-controller koopt hoef je geen andere switchpacks te kopen. Zou ook totaal nergens op slaan wink ;)

edit multikabel toegevoegd
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
27-2-2003 22:11
als je een DMX controler hebt dan gaat er een kabeltje naar je dimmerpack waar je parren op zitten en die link je dan door naar een 2e als je die hebt. van je dimmerpack gaat er dan weer een multikabel naar je parren.
daarna ga je de dmx effecten doorlinken of je switch pack voor effecten die geen dmx hebben.

(correct me if i'm wrong plz)

edit: aan het eind moet je dan die terminator maken.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
DdoumaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2003
Laatste: 13-8-2008
Berichten: 10
27-2-2003 22:26

robbert schreef:

als je een DMX controler hebt dan gaat er een kabeltje naar je dimmerpack waar je parren op zitten en die link je dan door naar een 2e als je die hebt. van je dimmerpack gaat er dan weer een multikabel naar je parren.
daarna ga je de dmx effecten doorlinken of je switch pack voor effecten die geen dmx hebben.

(correct me if i'm wrong plz)

edit: aan het eind moet je dan die terminator maken.
Dus wat StefanB zei zo'n beetje :P
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
28-2-2003 12:37
Wat adviseren jullie dus, geen mingle maar wat dan.
Ik wil straks uiteraard op dmx overgaan echter zal
dat wel ff duren. Hoe zou ik dus beter nu ik
pas ben gestart mijn effecten en pars aan kunnen sturen.
Het liefst had ik dit in 1 apparaat.... (If you get what I mean)
---------------------------------------------------------
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
28-2-2003 13:01

sjonnie schreef:

Wat adviseren jullie dus, geen mingle maar wat dan.
GEEN MINGLE???

Voor een beginnende drive-in show is de Mingle (net als de Scene Setter/ShowMaster) een hele GOEDE keuze. Het is niet de goedkoopste keuze (een DC-4p is een stuk goedkoper) MAAR wel een flexibele keuze.

Met 1 x Mingle + 1 x DP-DMX-20L en 1 x PP-DMX-20L (4 kanalen par, 4 kanalen effect) ben je al een goed end op weg.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
28-2-2003 13:06
Mijn fout, ik dacht dat op te maken uit de reacties

Zijn er ook dmx dimmers die stand alone te gebruiken
zijn en daarna te combineren zijn met de mingle....?

Ik dacht er namelijk aan een t4 te kopen voor de par's
samen met een statief. En dan als ik een prof trus heb
een mingle met de switchpack..... want de t4 kan ik dan
toch ook blijven gebruiken.... toch?
---------------------------------------------------------
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
28-2-2003 13:30
Ja, dat kan.

Zoals gezegd zijn de T4-barretjes ook stand-alone te gebruiken, dus zonder dmx-controller. Nadeel is dus dat je dan aan je bar moet prutsen om iets aan de instellingen te veranderen (lichtsterkte, chase-snelheid etc.). Niet echt handig en professioneel als je barretje hoog op een statief staat (of in een truss hangt!).

Er zijn ook losse dimmers met ingebouwde chase enz. Zelfs van Showtec/Botex etc. (zie de webshop). Dezelfde electronica, maar dan in een los kastje in plaats van een bar.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
28-2-2003 13:35
maar zijn die vervolgens ook weer te koppelen
aan de dj mingle, of niet.
---------------------------------------------------------

Terug naar forum Reageer (zonder quote)