Forum > Licht

Handleidingen lichtapparatuur/lichttafels

(58 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
19-3-2004 22:04
de handleiding voor de Scanmasters 1 en 2. we beginnen met de basis die voor beide tafeltjes opgaan:

first of all:
je apparaten op het tafeltje aansluiten:
omdat het bij het live besturen van 1 of meerdere apparaten handig is als ze allemaal een onder een eigen fixtureknop staan (1 t/m 12 aan de linkse kant van het paneel), doen we dat ook maar meteen. de telling van de kanalen is zo simpel als wat. fixtureknop 1 gaat van DMX kanaal 1 t/m 16. als die knop aan staat, kun je met de faders kanaal 1 t/m 8 besturen. druk je op de page select knop, dan ga je een bladzijde verder, en kun je kanaal 9 t/m 16 besturen. druk je fixtureknop 1 uit, en 2 aan, dan kun je op de eerste bladzijde 17 t/m 24 besturen, en op de 2e bladzijde 25 t/m 32. om te zien op welke bladzijde hij staat, moet je kijken welk LEDje brand bij welke getallen. er staan bij de faders namelijk 2 rijen getallen. bovenaan 1 t/m 8, daaronder 9 t/m 16.

als je nu meerder fixtureknoppen tegelijk aan hebt staan, reageert hij op de eerste 8 kanalen van die fixture, en op de volgende bladzijde op de andere 8. als je dus knop 1 en 2 aan hebt staan, kun je met de 1e fader op bladzijde 1 kanaal 1 en 17 tegelijk besturen. dit geldt voor andere combinaties van de fixtureknoppen ook.

in deze handleiding gaan we voor het gemak uit van 2 4-kanaals scans. kanaalindeling:
1 gobowiel
2 kleurenwiel
3 pan
4 tilt

we geven scan 1 als startadres 1, en scan 2 als startadres 17. zo staat ie onder fixtureknop 2.

handig om van te voren te weten!
de opbouw van de Scanmasters zijn anders als bij de Showmaster. bij de Showmaster maak je iedere scene weer opnieuw, hier maak je eerst alle scenes, die je later in een chase propt.

het proggen van scenes:
*zet het apparaat aan door de schakelaar om te zetten. (wel zorgen dat de trafo op het lichtnet hangt)
*zoek de programknop op, en houdt die net zo lang vast totdat het LEDje gaat knipperen. dit is bij de Scanmaster 2 bij de knop zelf, en bij de 1 op het display.
*zet nu de faders van de fixtures zoals je ze wilt hebben. LET OP: je kunt niet meerder chases tegelijk afspelen. hierdoor moet je alle fixtures dus meteen tegelijk in 1 scene zetten. niet PER fixture een scene maken!
*druk nu op de midi/rec knop. zo zet je de scene in zijn geheugen. druk nu op een sceneknop boven de faders. let wel op in welke bank je de scene zet. je kunt namelijk kiezen uit 30 banken, waar ieder weer 8 scenes in kunnen. in totaal dus 240 scenes. alle LEDs knipperen nu 3x kort. je hebt nu een scene vastgezet op een bepaalde sceneknop in een bepaalde bank.

doe dit een aantal keer, totdat je voldoende scenes hebt. (met een stuk of 30/40 scenes kun je al een leuke chase maken).

het proggen van een chase:
*houdt weer de programknop een paar seconden ingedrukt tot het lampje dat erbij hoort (of naast de knop(2) , of in het display(1)).
*druk de chase aan die je wilt proggen. gewoon op de knop drukken en kijken of hij aanstaat. (bij de sm1 zie je het in het display, bij de sm2 gaat er een LEDje bij knipperen.)
*zoek nu een scene op die je in je chase wilt hebben. als je die hebt gevonden, druk je op midi/rec. alle LEDjes knipperen 3x snel achter elkaar. de scene staat nu in de chase. doe dit met een aantal scenes. hoe vaak je een bepaalde scene laat terugkomen maakt niet uit. je kunt ook dezelfde scene een paar keer achter elkaar zetten, zodat die scene wat langer wordt vastgehouden in een chase als de andere scenes. als je genoeg scenes in je chase hebt staan, houdt je de programknop weer even ingedrukt, totdat het knipperende lampje uitgaat. je komt dan in de black-out mode.

het afspelen van de chases:
druk de black-out knop uit. druk op de auto/del knop, om in de automode te komen. het lampje bij de knop (sm2) of in het display (sm1) laat zien in welke mode je bent. met diezelfde knop ga je ook weer terug naar de manualmode. druk nu op de chaseknop van de chase die je wilt afspelen. zorg wel dat er een stel scenes in staan, anders blijft het donker. de scene die nu loopt wordt aangegeven in het display (sm1) en voor de sm2 zowel in het display als bij de knop.

live ingrijpen in de automode:
in de automode kan je wel live ingrijpen op een chase. daarvoor moet je de fixtureknop (1 t/m 12 aan de linkerkant) van het apparaat wat je wilt beinvloeden aandrukken. zolang je van de faders afblijft, zal hij de chase blijven volgen. zodra de faders ook maar een klein stukje bewogen worden, neemt hij de waarde aan waar de fader op staat, en blijft daar dan ook op stilstaan.

ik stop nu even, maar ik ga morgen denk ik verder. als er niks tussenkomt. voorlopig weet je nu hoe je chases schrijft.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Bassie2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2004
Laatste: 22-6-2004
Berichten: 6
23-3-2004 16:22
Is er al iets bekend over de Showtec Stagemaster Pro?
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
28-3-2004 15:22
Ik heb gister een topic geplaatst over de Luna 405pro, is al een wat ouder model maar werkt perfect, alleen daar vroeg ik me van af of er iemand weet of je zelf programma's kan instellen, en hoe dat dan moet, weet iemand dat?
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
TkimaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 22-6-2017
Berichten: 126
4-5-2004 21:37
Hier een korte handleiding voor de Behringer LC2412, waarin ik uitleg hoe je chases programmeert en ze daarna ook afspeelt: happy :)

Korte handleiding voor de Behringer Eurolight LC2412

1. Het aanzetten van de tafel, en het begin

We beginnen met het aansluiten van de IEC-kabel, aan de LC2412, zodat deze van stroom wordt voorzien. De tafel zetten we aan met de aan/uit-knop.

Nu de tafel aan staat, staat er als het goed is in het scherm:

chase: … step: …

We bevinden ons nu in de ''afspeelmodus'' van de LC2412, de modus om de geprogrammeerde chases af te spelen. Als we de faders: A, B en Main volledig omhoogzetten, kunnen we beginnen met het programmeren van een chase.

2. Het programmeren van een chase

Druk op de ''Chase'''-toets, zodat er op het scherm verschijnt:

Chase nr.01 (00) - Dit geeft aan welke nummer chase er is geselecteerd
->level<- memory - Hier kan je kiezen waar je wilt opslaan, wij kiezen ''level''

Belangrijk: draai nu aan het datawiel om het nummer van de chase te kiezen die je wil programmeren, als je niet een nummer kiest, zul je steeds in nummer 1 terechtkomen! Ook als je bijvoorbeeld in de afspeelmodus chase 08 gekozen hebt, en dan op de chase-toets drukt, zul je eerst aan het datawiel moeten draaien om ook daadwerkelijk chase 08 te gaan programmeren.

Nu je bijvoorbeeld chase 01 gekozen hebt, druk je op de ''soft-A''-toets om ''level'' te selecteren.
Dit verschijnt nu op het scherm:

Step: 01 - Geeft aan bij welke stap van de chase je bent
Enter Delete - Om de stap op te slaan, of te verwijderen

Zet nu bijvoorbeeld steeds een schuif van de A-preset selectie omhoog, en druk steeds op de ''soft-A''-toets (enter) na het omhoog zetten van de volgende schuif, zodat er een leuke chase ontstaat. Laat je fantasie de vrije loop, op dit onderdeel ga ik je niet helpen ;-).

Als je klaar bent met je chase druk je op de ''quit''-toets, en de chase is klaar voor gebruik.

3. Het afspelen van de geprogrammeerde chase(s)

We zijn nu weer terug in het eerste scherm, in de afspeelmodus. Om een chase te selecteren, houdt je de ''number''-toets ingedrukt, en draai je aan het datawiel. Zodra je de goede chase geselecteerd hebt, is het tijd om deze eens te gaan afspelen. Druk op de ''Sound/run''-toets om de chase te starten. Zorg er wel eerst voor dat de faders: ''Chase'', ''X-fade'' en ''Speed'' helemaal omhoog staan. Nu speelt de chase zich af! Om wat te varieren met de snelheid en de crossfade, moet je wat met de Speed- en de X-fade-faders spelen voor het gewenste resultaat.
Advanced Drive-in Shows
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
5-5-2004 10:43

bassie2 schreef:

Is er al iets bekend over de Showtec Stagemaster Pro?
Bedoel je deze:
www.drive-in.demon.nl/civilization/14.jpg
Die Stagemaster is naar mijn idee gewoon de copy van de Coef Mastershow 512.
Leuk tafeltje om mee te werken, meerdere programma's tegelijk (5), groepen aan kunnen maken, master dimmer fader toe kunnen wijzen, tabs gebruiken (vooraf ingestelde dmx waardes), 36 programma's, 64 cue's.
Jammer dat ze er alleen niet zoiets opgezet hebben als een shape generator of iets dergelijks sad :(.
Die Coef zat geloof ik uit mn hoofd rond €4000,- ex, dat is dus meer dan het dubbele wat de Showtec copy zou kosten.
Als het uiteindelijk toch de exacte copy blijkt te zijn, heb ik er wel oren naar... wink ;)

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DavernoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2002
Laatste: 14-6-2010
Berichten: 54
5-5-2004 15:28
zijn er hier mensen geintereseerd in een handleiding voor een pearl2000?
zoja zet hiereven neer dan ga ik even klere werk verzetten om het hier neer te zetten wink ;) happy :)
groeten
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
5-5-2004 15:58

daverno schreef:

zijn er hier mensen geintereseerd in een handleiding voor een pearl2000?
zoja zet hiereven neer dan ga ik even klere werk verzetten om het hier neer te zetten wink ;) happy :)
groeten
daverno, bespaar je de moeite. De handleiding van de pearl is goed te volgen en maar liefst 256 pagina's (althans de korte versie)

Gewoon downloaden op www.avolites.com

Een chaseje en een standje maken heb je zo gedaan. Gewoon de handleiding goed doorlezen. deze is helder en duidelijke genoeg
...
DavernoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2002
Laatste: 14-6-2010
Berichten: 54
5-5-2004 18:19
en staat er ook duidelijk in hoe je moet patchen shape generator gebruikt enz??want adners wil ik dat ook wel even uitleggen dat is niet zo heel veel werk
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
5-5-2004 19:47

daverno schreef:

en staat er ook duidelijk in hoe je moet patchen shape generator gebruikt enz??want adners wil ik dat ook wel even uitleggen dat is niet zo heel veel werk
ach ja, ik denk niet dat het nuttig is aangezien niet echt veel mensen hier werken met een pearl. En patchen is gewoon een kwestie van de goede knopjes indrukken wink ;)

patch -> select fixture -> preset focus yes -> selecteer iets -> swop, swop, swop -> quit -> en niet vergeten: exit clear clear happy :)

Chase - selecteer een knipperende(=vrije) playback button (op de goeie rollerpage). selecteer je lampen door middel van de swops. fader omhoog = dimmer. maak een mooi standje, druk nu op de volgende playback knop. and so on and on. sluit af met chase. en je hebt een chase

om maar even kort door de bocht te gaan wink ;)
...
DavernoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2002
Laatste: 14-6-2010
Berichten: 54
5-5-2004 21:58
fader omhoog is inprinciepe niet eens nodig het kan ook door je lamp te selecteren en dimmer kiezen als functie van je joigdails en dan op 100% draai

patch -> select fixture -> preset focus yes -> selecteer iets -> swop, swop, swop -> quit -> en niet vergeten: exit clear clear happy :)

Chase - selecteer een knipperende(=vrije) playback button (op de goeie rollerpage). selecteer je lampen door middel van de swops. fader omhoog = dimmer. maak een mooi standje, druk nu op de volgende playback knop. and so on and on. sluit af met chase. en je hebt een chase

om maar even kort door de bocht te gaan wink ;) fader omhoog is inprinciepe niet eens nodig het kan ook door je lamp te selecteren en dimmer kiezen als functie van je joigdails en dan op 100% draai

Terug naar forum Reageer (zonder quote)