Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 9 van 60)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 9469
26-1-2004 15:23

de kawaman schreef:

na dit allemaal gelezen te hebben, concludeer ik een aantal dingen. Niemand is nog ooit ZELF gecontroleerd, alles is van horen zeggen.
In mijn geval niet hoor, 3 belastingcontroles bij de boekhouder (is normaal 1x per 5 jaar), 2x ter plaatse belasting controle gehad.
Heel wat keertjes brandweer of gemeente milieudienst controle gehad.
Een paar keer Buma brieven gehad. Een paar keer Sena brieven gehad.
Het beantwoorden van deze brieven schijn volgens hun schrijven wettelijk verplicht te zijn...
Een paar keer ivm auteursrechten een lijstje moeten bijhouden van wat we gedraaid hadden op een avondje.
Ikzelf ben op alle feesten waar ik ooit heb gedraaid, nog nooit gecontroleerd, niet door de bumastemra , belasting of wat dan ook.
je komt vanzelf een keer aan de beurt
Als ik voor een bruiloft 20 verzoeknummers op krijg, waarvan ik er 15 niet heb, omdat ze nooit gedraaid worden,
Dan deugt je kennis van muziek niet, of je bent niet ervaren genoeg voor bruiloften......
Verder mag je dacht ik, wel draaien met je cd's , daar het bijna altijd een besloten feest is.
De kans dat je gepackt wordt is volgens mij zo verschrikkelijk enorm miniem klein, dat de kans dat je door een meteor wordt geraakt nog groter is.
Dacht je dat, of weet je dat? Niet dus.....
En meteoren kunnen overal inslaan hoor wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
26-1-2004 15:42

de kawaman schreef:

Verder mag je dacht ik, wel draaien met je cd's , daar het bijna altijd een besloten feest is.

De kans dat je gepackt wordt is volgens mij zo verschrikkelijk enorm miniem klein, dat de kans dat je door een meteor wordt geraakt nog groter is.
Officeel mag je illegale cd's niet afspelen, het woord zegt het al anders hadden ze het niet zow genoemd...

En als je een keer gepakt wordt...dan lul je echt wel anders...aangezien ik uit jou verhaal begrijp dat je behoorlijk veel draait op feesjes, is de kans all1 maar groter!!!
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
De kawamanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 41
26-1-2004 16:20

DJ Marcus schreef:

de kawaman schreef:

Verder mag je dacht ik, wel draaien met je cd's , daar het bijna altijd een besloten feest is.

De kans dat je gepackt wordt is volgens mij zo verschrikkelijk enorm miniem klein, dat de kans dat je door een meteor wordt geraakt nog groter is.
Officeel mag je illegale cd's niet afspelen, het woord zegt het al anders hadden ze het niet zow genoemd...

En als je een keer gepakt wordt...dan lul je echt wel anders...aangezien ik uit jou verhaal begrijp dat je behoorlijk veel draait op feesjes, is de kans all1 maar groter!!!
Hier bedoelde ik "normale"in de winkel gekochte cd's. Daar er iemand riep dat je die ook alleen voor eigen gebruik mag draaien. Ik heb eens gelezen dat dit niet geld voor besloten feesten en zijn ze dat niet bijna allemaal?
De kawamanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 41
26-1-2004 16:24

Tom schreef:

Als ik voor een bruiloft 20 verzoeknummers op krijg, waarvan ik er 15 niet heb, omdat ze nooit gedraaid worden,

Dan deugt je kennis van muziek niet, of je bent niet ervaren genoeg voor bruiloften......
Tja, ik had laatst een bruiloft van een stel waarvan de vrouw uit swahilie oid kwam. Die kwam met namen van bands, die ik niet eens uit kan spreken. Kom daar maar eens mee bij de freerecord shop. En zo zijn er nog wel vaker avonden.
Mijn cd collectie bevat echt wel alles voor een goede avond, maar als je dan zulk soort zaken krijgt, dan moet je wat. En dan ga ik niet 10 cd's kopen, omdat er natuurlijk nooit een cd is met al die nummers erop. Bovendien draai je dat nooit meer en is het ook nergens te vinden.

Get my point? wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
28-1-2004 01:53

Jasper_NL schreef:

Ik hoor nu wel van veel mensen dat je met legale cd's moet draaien. ik ben het er ook helemaal mee eens maar als je als (kleine) drive-in begint dan heb je vaak het geld nog niet om en de apparatuur en legale cd's te kopen. Dan is een gebrandt cd'tje toch wel erg makkelijk, ookal mag het niet.

Maar ik heb ooit van iemand gehoord dat hij met het opgestelde contract met de mensen voor wie hij draaide in de kleine lettertjes had gezet dat alle BUMA/STEMRA (enz.) rechten voor de huurder zijn. Klopt het dat als je dit doet je onder de boete uit kan komen of niet? Het is niet netjes om een boute op iemand anders af te schuiven, maar ik vroeg me af of dit wel echt kon...?
Er worden nogal eens wat dingen met elkaar verward.

Als jij een CD koopt dan geeft die aankoop jou het recht om dat in de privésfeer af te spelen. MEER NIET.

Als je die CD in het openbaar ten gehore wilt brengen (bijvoorbeeld in een feestzaaltje) dan moet ook daar APART rechten over betaald worden. Veel zaaltjes betalen reeds BUMA/STEMRA rechten voor het weergeven van gereproduceerde muziek (CD's, radio e.d.). Wij passen inderdaad de "overheveling" toe waarbij we de verantwoording voor de afdracht van deze heffing verleggen naar de klant (en met ons vele andere drive-in shows e.d.).

Als je een kopie wilt maken voor privégebruik dan is dat toegestaan. Daarvoor zit op een CD-R disc een (relatief kleine) heffing. Die heffing geeft je NIET het recht de kopie ten gehore te brengen zonder het origineel in je bezit te hebben.

Ik heb in het verleden meer dan eens met BUMA gebeld om het mogelijk te maken voor onszelf een regeling te treffen waarbij we legaal eigen compilaties aan te maken (voor publiek gebruik). Dit was VOORDAT de "originelen" regeling ingevoerd werd. De reactie van BUMA was "daar hebben de rechthebbenden geen zin in; meer werk dan dat het oplevert".

Onze reactie was toen "we hebben alle originelen in bezit en veilig op zolder liggen, we zien wel waar het schip strandt."
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
28-1-2004 10:31

Dré schreef:

Als je een kopie wilt maken voor privégebruik dan is dat toegestaan. Daarvoor zit op een CD-R disc een (relatief kleine) heffing. Die heffing geeft je NIET het recht de kopie ten gehore te brengen zonder het origineel in je bezit te hebben.
Dus dan moet je én je orginele cd meenemen naar je feest waar je draait én je gebrande cd...is dat niet een beetje dubbelop?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-1-2004 10:36
Oh nee, niet weer. Hier zijn al aardig wat topic over volgekalkt, ga maar even zoeken.
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
28-1-2004 11:34
Ik hou me mond alweer heb ff rond gekeken...TnX
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
28-1-2004 12:29
Dré, je zit ernaast. Je mag absoluut geen cdr's ten gehore brengen in het openbaar. Ik werk in een club. Daar hebben we bij de bar voor overdags een wisselaar. We werkten met gekopieerde cd's waarvan de originelen boven op kantoor lagen (er ging nog wel een een cd-tje stuk of we raakten wat kwijt aan ons lieve barpersoneel). Bij bezoek van de Buma controleur kregen we hiervoor een waarschuwing en werd uitgelegd dat het medium cdr niet in het openbaar gedraaid mag worden, al staat er eigen werk op.
Uiteraard heb ik deze, wat ridicule regel ook in Amstelveen gecheckt en het is idd zo. Gelukkig zijn de meeste controleurs ook mensen en komt het er in de praktijk vaak neer op dat het hebben van de originelen genoeg is, maar het is niet de regel.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
28-1-2004 13:23
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die regel klopt. Het is nu immers mogelijk legaal mp3 hits te downloaden en op cd te branden (o.a. www.noordzeemsn.nl). Mijn vraag bij dit soort beweringen is dan ook welke wet en welk artikel dat verbiedt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)